XIII - recenze

Autor: Michael Davidík | 15.10.2003
Žánr:  PS2  | Recenze  | Akční
Velice originálně zpracovaná FPS akční hra. Svou osobitou grafikou vyvolává rozruch v herním světě. Vyvolá však rozruch svou hratelností? To a mnohem víc se dozvíte na následujících řádcích.
Budíte se jednoho dne v budce záchranáře na jedné pláži. Ležíte na skládacím lehátku a v polospánku jen vnímáte dívčí hlas. Pootevřete oči a vidíte Pamelu Anderson, jak se na Vás usmívá a drží v ruce kostku ledu, kterou svůdně cumlá..umm mrkněte raději.. Je to sice záchranářka, ale určitě to není Pam. A ta kostka ledu je telefon, který si drží u ucha a telefonuje. Mrkněte ještě jednou.. Ale je to fakt, nějak jste se octli na tomto lehátku a ani nevíte jak. Vlastně ani naznáte tu divnou ženskou co tady telefonuje. A už vůbec nevíte kdo jste vy sám. Co to sakra je? Tak nějak začíná hra XIII, ve které se vžijete do role člověka bez paměti a bez minulosti. Hra XIII Vás hned na první pohled tak trochu překvapí velmi neobvyklým enginem. Tento engine sice jede na Unreal enginu, ale není to přesně ten, na jaký jsme si zvykli. Každý objekt a každá postava je obtažena tlustou černou čarou, takže celá hra působí jako komix. Tato černá linka zde ale není náhodou. Je zde právě proto, aby hráč měl pocit, že čte interaktivní komix, do kterého může a také musí zasahovat. Ne, nelekejte se, nejde o žádné klikání na stránky elektronických listů a občasné plnění úkolů. XIII je čistokrevná FPS akce z vlastního pohledu, která je pojata velmi svérázně. A tak hned ze začátku vás tato hra poměrně lehce chytí a nepustí. Velice hazardní krok, obtáhnout každý objekt ve hře tlustou černou čarou, se jeví jako výborný tah. To zde ještě nebylo. Také toto komixové ztvárnění celé hry dalo další možnosti vývojářům. Zvuk a nebo kresba? Zvuky ve hře odpovídají dnešnímu standartu reálných počítačových zvuků, tak se můžete do hry ponořit, jako do kterékoliv jiné. Ovšem tento odstavec bych rád věnoval ne zvukům, které můžete slyšet, ale hlavně zvukům, které můžete vidět. Ne nezbláznil jsem se. Ve hře XIII můžete zvuky opravdu vidět. Není to diky husté atmosféře hry, ale opět díky komixovemu enginu. Jistě každý z vás nějaký ten komix četl. Ať už je to Čtyřlístek, nebo Spiderman, v každém z nich máte textově zpracovaný zvuk. Nejinak je tomu v této hře. Tak například.. stojíte za rohem, zpoza něhož se k vám blíží ostraha objektu. Slyšíte po své pravé straně kroky.. otočíte se jejich směrem a vidíte v úrovni podlahy TAP .. TAP ...TAP ... A další příklad, který můžete slyšovidět na některém z okolních obrázků. Jde o exploze. Jakákoliv exploze ve hře je samozřejmě doprovázena zvukovým efektem, ale pokud je ve vašem zorném poli, také velkým BOOOOM. Každý ze zabitých nepřátel padá k zemi s AGRRR. Efekty Dalším komixovím efektem, který můžete v XIII vidět a mě osobně se velice líbil, je rozfázovaný zásah nepřítele. Máte v ruce například nůž, nebo házecí hvězdice, které pečlivě mířenou ranou zabodnete do krku nepřítele. A hle. V horní části obrazovky se vám najednou objeví zhruba tři okýnka, kde se zobrazí, jak na nepřítele letí hvězdice. Další, jak se mu noří do krku a poslední, jak se mu z hradla vydral "GROAAAR" sten a padá k zemi. Podobně rozpracované ale nejsou jen hvězdice, ale i hezky hozený granát, nebo nějaká ta scéna, která by vám neměla uniknout. Hra XIII je velice riskantní projekt, který se ukázal, jako velice slibný. Ať už po vynikajícně zpracované a převratné grafice, tak i po zvukové stránce je tato hra na úrovni. A nám nezbývá, než se těšit na recenzi této hry, která by nám řekla, jestli jde od začátku do konce o tak dobrý počin, jak se zdálo z těch několika úrovní, které jsem měl možnost si zkusit. Ale už teď vám můžu říct, že si tuto hru rozhodně nenechám ujít.

Detaily

Platforma: PS2
Doporučená konfigurace: -

Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.