Wizardry8 - recenze

Autor: Michael Davidík | 30.10.2007
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Před nedávnem jsme vám přinesli preview na očekávanou hru Wizardry8 (dále jen W8). Protože demo, které firma Sir-Tech uvolnila ještě před plnou verzí hry vypadalo výborně, byl jsem zvědavý, jak hotové dílo nakonec dopadlo. Pojďme se tedy podívat, zda hra W8 splnila očekávání všech fanoušků tohoto žánru a po tolika odkladech nakonec zazáří na herním nebi. Podívejme se nejdříve na příběh, který nám W8 nabízí. Jak všichni víte (nebo aspoň tušíte), W8 jsou pokračováním série předchozích 7 dílů a nová dobrodružství, proto mají předem dány některé skutečnosti, typické právě pro tuto hru. 7 díl Wizardrů se točil okolo mocného předmětu Astral Dominae a vaším hlavním úkolem bylo tento artefakt nalézt. Bohužel, když jste kýžený předmět po neuvěřitelný peripetiích našli, tak díky Dark Savantovi jste o něj opět přišli a nezbylo vám nic jiného než se za Savantem vydat na planetu Dominius, kam odletěl i s artefaktem. Tolik asi k nastínění děje 7 dílu. Ještě podotknu, že W7 byly jedním z nejkomplikovanějsích RPG jaké jsem měl možnost hrát a tak mě zajímalo, zda v tom vývojáři Sir-Techu budou pokračovat, nebo přece jen hru zpřístupní širší veřejnosti. Tam kde končil díl 7 začíná díl 8. Po cestě vesmírem budete setřeleni Dark Savantovou lodí a havarujete na líbezném pobřeží opuštěného kláštera. Dozvíte se, že mocný artefakt po kterém jste pátrali v 7 díle je jen jeden ze tří a spolu mají nekonečnou moc. Zjistíte, že domorodí obyvatelé se na vás dívají jako na 3 messengera, který podle pověsti má přinést jeden z artefaktů. Ten byl kdysi ukraden a nikdy se jej nepodařilo nalézt, na vás tedy je aby jste dokázali, že legendy nelžou a artefakt našli. (A když už jste v tom hledání, kdo vám zabrání v získání zbývajících dvou artefaktů a spolu s nimi i moci stát se bohem. :)) Hledání tří předmětů je tedy hlavní náplí hry a na tuto kostru jsou nabaleny další úkoly, které vás vedou k cíli. V tomto se W8 podobá předchozímu dílu a podobnost existuje i v dalším postupu ve hře. Opět zde totiž narazíte na základny hmyzích T-Rangů, imperialistických Umpani a nejlepších zlodějů v celém vesmíru krysích Ratmenů. Jsou zde samozřejmě i noví obyvatelé jako králičí Trinie a nebo bojovní Raphaxové. Tito tvorové vám zadávají různé úkoly, které vám ukazují cestu a řídí tím další postup ve hře. Samozřejmě hra není tak přímočará jak by se mohlo zdát a tak T-Rangové chtějí zničit Umpani a naopak, Raphaxové nesnáší nikoho a k Trinie se nastěhovaly krysy. Do všeho se ještě pletou tajemní Mookové a je jen na vás zda se rozhodnete přidat k jedné ze stran a nebo budete hrát roli dvojitého agenta, popřípadě s vědomím o vaší nesmrtelnosti ukončíte existenci všech, kteří vám bez odmlouvání nedají co chcete. Hned na začátku máte možnost importovat svou skupinu ze 7 dílu - bohužel, vaše nabušené postavy přijdou o hezkou řádku zkušeností a tak vám jedinou útěchou může být pouze to, že bezmocné krabíky krájíte světelným mečem, popřípadě jinou dovozovou zbraní z minulého dílu. Pokud si postavy importujete, ,,přistane,, s vámi i Vi-Domina, která se ovšem vesele teleportuje rovnou do města Arniky a vám nezůstane nic jiného, než se za ní trmácet pěšky. Pro hraní jsem nakonec zvolil možnost druhou a to vytvoření zcela nové skupiny dobrodruhů. W8 samozřejmě obsahuje řadu ras převzatých z W7 a tak do své skupiny můžete přibrat jak klasické lidi, elfy či trpaslíky tak exotické Mooky či Dragony, Psolidi, Kočkolidi nebo vílu. Povolání je taky přehršel a najdete zde i Ninjy, Samuraje, Bardy nebo nově Gatgateary - něco jako kutil Tim. Bohužel zde mě čekalo největší zklamání, kterého jsem se obával již od dohrání dema. Vylepšování vašich postav, tak geniální v 7 dílu Wizardrů se změnilo. Ano jistě tušíte - žádná změna povolání se nekoná. Teda, možnost změnit povolání zde sice zachována byla, nicméně je prakticky nepoužitelná. Ti co W7 nikdy nehráli mávnou rukou, protože neví o co přišli, milovníci 7 dílu uroní slzu. Ještě jedna věc mě trochu zarazila, a to přidělování zkušenostních bodů při získání levelu. Jejich maximální počet, který určité vlastnosti můžete přiřadit je 3. Je sice pravda, že počet bodů, které získáte, je pouze 6 v případě tělesných vlastností a 9 u speciálních a válečných umění, ale i tak mě toto zbytečné opatření trochu zarazilo. Jinak vlastnosti se nezvyšují pouze přidělováním bodů, když postava získá level, ale i samotným používáním. Většina vlastností, které můžete vylepšit slouží k boji a souboje vám ve W8 zaberou opravdu hodně času. *reklama* Nepřátele potkáte jak ve městech tak v divoké přírodě, ve vodě i v podzemí. Se zvyšujícimi se zkušenostmi vašich postav se objevují stále nebezpečnější nepřátelé. Jestliže na začátku na vás útočí krabi s 5 hp tak po pár levelech už jich mají 100. Nemáte tedy chvíli odpočinku a vyvstává otázka proč vylepšovat vlastní skupinku, když hra nepřátele neustále dorovnává levelu vašich postav. Naštěstí aspoň klíčoví speciální nepřátelé jsou pořád stejně silní, ať k nim dojdete s postavami na 1. úrovni nebo na úrovni 20. Souboje probíhají kolovým způsobem, kde nejdříve každé ze svých postav určíte co má dělat a potom dáte povel k odehrání jednoho kola. Na slabší nepřátele můžete použít průběžný systém, kdy postavy neustále vykonávají poprvé zadané úkony a vy nemáte možnost reagovat na změněnou situaci. Nepřátele vidíte většinou dost včas a můžete se tedy rozhodnout i utéct pokud se souboje s nimi obáváte. Co se týká zbraní a výzbroje, které budete používat, drželi se vývojáři trendu nasazeném již ve W7. Zapomeňte tedy na ultimátní zbraňe vzpadávající z každého silnějšího nepřítele. Není snadné dobrou zbraň najít a když už nějakou objevíte, neznamená to, že ji můžete automaticky používat - určité zbraňe jsou vázané na určité rasy, povolání popřípadě obojí. Speciální luky může používat jen Hraničář a Ninja vám odmítne těžký středověký meč. To samé je i s brněním, kdy na malou vílu pochopitelně nenavlíknete téměř nic. (Autoři se toho drželi a když narazíte na nepřátelské víly, poletují před vámi prakticky nahé.:)) Mezi zbraňe patří vlastně i magie a ve W8 samozřejmě nemohla chybět. Magie je rozdělená do několika skupin a podle toho jak moc jste v určité oblasti magie zběhlí, můžete kouzlit kouzla o určité síle. Každá oblast magie má svůj vlastní počet SP ze kterých čerpáte a kterých přibýva s počtem kouzel, která znáte a stupňem vývoje postavy. Oblastí je 8 - magie ohňe, vzduchu, vody, země, mentální magie, božská magie a alchymie. Celkem kouzel je asi 100 a nepatří sem jen kouzla vyloženě bojová, ale i kouzla, která udobří NPC postavy nebo vynikající teleport, který vás dokáže vrátit na určené místo na mapě. Grafice myslím není moc co vytknout. Nepřátelé jsou velice povedení, navozují ten správný pocit nebezpečí a když narazíte na takovou Nesie je vám jasné, že udolat ji nebude žádná legrace. Takový Swalover má obrovskou tlamu a je schopný některou z vašich postav spolknout což mimojiné poznáte tak, že se u ní objeví malý otazník. Pokud potvoru nezabijete včas, vaše postava v žaludku nepřežije. Pokud jste v boji úspěšní, je to vidět i na vašich nepřátelích - pribývá na nich jizev a krvavých šrámů a nakonec se rozpadnou na různý počet čvachtajících kousků. Podzemní lokace působí stísněným dojmem a vše je výborně nasvětleno. V budovách se nezapomělo na křesla a židle, na stolech se povalují sklenice a talíře, v policích jsou samozřejmě knihy. Během hraní se střídá den a noc (a to nejen ve hře :)) a pod průhlednou vodou se vlní řasy a plavou ryby. Ve dne svítí slunce a v noci vyjde krásný měsíc. Jednotlivé lokace jsou zajímavě architektonicky ztvárněné a pouze některé části působí trochu chudším dojmem. Efekty kouzel taky nemají chybu a někdy vám z nich až přechází zrak. To samé se dá říct i o zvucích a hudbě. Ta reaguje na konkrétní stav, zda bojujete nebo odpočíváte a ikdyž není nijak výrazná, nevtíravě doplňuje herní zážitek. Krajinou se ozývá zpěv ptáků, v bažinách kuňkají žáby a pokud je na blízku nějaká nebezpečná potvora, tak slyšíte jak si spokojeně ,,pobrukuje,,. Vaše postavy komentují neustále děj, když bojují tak mají radost z každého úspěšného zásahu a rozčilují se nad neúspěšným. Oznamují vám pokud jsou zraněné nebo získaly level, popřípadě se jim zlepšila některá vlastnost. Bohužel hře se nevyhnulo několik chyb, které dokonce někdy zapříčinily nemožnost dostat se do určité oblasti nebo nemožnost nahrát uloženou hru. Naštěstí všechny větší i menší chyby se podařilo s pomocí patchů opravit. Závěrem můžu říct, že hra Wizardry8 se opravdu povedla a ikdyž jsem měl několik výšezmíněných výhrad šlo většinou o věci, které jiným mohou vyhovovat. Škoda jen těch několika bugů, které připravili mnohým horké chvilky, ale které se nakonec taky podařilo opravit. Hodnocení nakonec skončilo na 90%. Michal Sklenář

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.