Warhammer 40 000: Dawn of War - recenze

Autor: Petr Kopečný | 03.02.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Strategie kromě pár světlých projektů poslední dobou nemají zrovna no růžích ustláno. V době, kdy kralují 3D akce, není lehké se na herním trhu prosadit. A proto každá kvalitní strategie je velice vítána. A Warhammer je jedna z nich.
Jestli neznáte svět Warhammeru, tak vám ho trochu připomenu. Lidé, Orkové a další rasy bojují ve válce, ve které nejsou hlavní zbraní kouzla, ale technika. Lidé s kulomety, Orkové s plamenomety. Taky narazíte na různé bojové stroje s lasery nebo různými typy děl či raket. Abych pravdu řekl, pokud se objeví mix fantasy a sci-fi, nejsem zrovna velký fanda těchto her. I když není Warhammer přímo klon fantasy a sci-fi, tak existence Orků jako takových tuto věc trošku podporuje. Nicméně hra je to velice povedená, a dokonce i mnou velice dobře stravitelná. Projděme si tedy, jak hra vypadá a jak se hraje. [b]Systém hry[/b] Jistě víte, že tato hra je real-time strategie. Naštěstí se nejedná o nějaký klon prehistorické Duny 2, ale o opravdu dobře zpracovanou novinku. Máte strategickou mapu ze strategického pohledu, spodní plošinku na zobrazovaní informací a samozřejmě všudypřítomný kurzor. Projděme si, co nás čeká. Po zapnutí hry si jistě prohlédnete opravdu povedené intro. Dostaneme se do hlavního menu, zvolíme si kampaň nebo skirmish, vyberete svou rasu a můžeme hrát. Máte na výběr z docela rozličných druhů ras. Lidé, Orkové, Eldar a Chaos. Každá má svoje specifika a vlastnosti. Po výběru rasy se dostáváme do hry. Klasicky stavíme základnu a jednotky, které můžou bojovat. Ale abychom je měli za co kupovat, proberme si suroviny a jejich vlastnosti. První surovinou je energie. Ta se produkuje pomocí elektráren, které postavíte, a dá se využít jak na budovy, tak na různé druhy jednotek. A jako druhá, jsou po celé mapě jsou rozmístěny různé body. Tyto body slouží k obsazení vámi nebo nepřítelem. Dají se obsazovat pouze pěchotou a tím, že je obsadíte získáte rychlejší přísun peněz. Takže, čím více bodů máte obsazených, tím máte více peněz a tím vetší nebo lepší armádu. Těchto surovinových bodu je na mapě spousty, abyste měli co obsazovat a o co bojovat. Ale nejen surovinové body jsou na mapě. Také tam můžete najít body, takzvané Relicy. Pokud obsadíte Relic, tak získáte přístup k pokročilým technologiím, jako jsou speciální komanda nebo těžké bitevní stroje. Nicméně fígl je v tom, že Relicy jsou na mapách většinou jen dva, a pokud hrají více než dva hráči, probíhají o tyto body brutální bitvy. Třetím a posledním typem bodů je takzvaný kritický bod. Sám o sobě má stejnou účinnost jako bod surovinový, ale pokud těchto bodů obsadíte více a budete mít jejich většinu, začne odpočítávat čas do vašeho vítězství. Opět si jistě dokážeme představit, co se stane, jakmile hrají čtyři hráči a jeden z nich dosáhne potřebného počtu kritických bodů. Taky bych se měl zmínit, že tato strategie není typ stavění velkolepých armád, ale dobré kombinace zbraní pěchoty a pěchotních zbraní. Tím se dostávám k opravdu povedené věcičce. Jakmile postavíte pěchotu, nezískáte jednoho vojáčka, jak to bývalo za času Command and Conquerů, ale jak je dnes zvykem, získáte celou jednotku. Té pak můžete doplňovat členy, přezbrojovat je, přidělit jim velitele atd. Opravdu se mi líbí jednotky, ve kterých jsou aspoň dva raketometčíci a nějací ti plamenometčíci proti nepřátelské pěchotě. Tím, že můžete dělat různé kombinace zbraní vašich vojáků ve skupině, se vám otevřou velké strategické možnosti. Ale abych jen nemluvil o pěchotě, jsou zde přítomny i bojové stroje. Každá rasa má své vlastní odlišné modely. Lidé, například, mají v oblibě bitevní tanky, které můžete taky dozbrojit dalšími přídavnými zbraněmi. Orkové, zdánlivě primitivní palebné stroje, Eldar svoje technotanky a Chaos své démony. No a pokud máte něco silnějšího jako například dělostřelectvo, musíte chvíli počkat, než zaměří svůj cíl. Stejná věc je i u sniperů, kteří než sejmou nepřítele, musí chvíli počkat na zaměřování. Toto je taky velice zdařilý způsob zvýšení taktických vlastností hry. Pokud je nepřítel příliš blízko našemu dělostřelectvu, je lepší utéct než čekat na zaměření. Opravdu zdařilý je taky střet protipěchotních strojů s pěchotou. Jakmile dojde na souboj z blízky, pěchota vytáhne své armádní nože a jdou na steč, ale stroje jako například bitevní robot lidí chytne nepřátelského vojáka svou mechanickou rukou a udělá s ním krátký proces. Opravdu pěkně udělané. Celá hra je protkána těmito různými malými efekty, které zvyšují pocit ze hry. [b]Grafika[/b] Grafika se pohybuje ve vyšším průměru. Warhammer: Dawn of War je 3D strategie. A to znamená, že můžete hezky z ptačího pohledu přiblížit až přímo k vojákům. Co se týče animace a grafiky postav, můžete zhlédnout opravdu pěkné okamžiky. Například jakmile chcete obsadit bod na mapě, tak jeden z vojáku ve skupině se rozběhne, vyskočí a nasadí na bod vlajku. Opravdu pěkné. Nebo, když hrajete za orky, během obsazování bodu je vidíte bušit sekerami o zem a vydávat tak zvuk podobný bubnům. Taky se mi hodně zalíbila palba z raket a jejich exploze. Pokud je v blízkosti výbuchu nějaké rakety nebo také dělostřeleckého granátu nějaká pěchota, pěkně ji to vymrští do vzduchu a rozhodí jednotlivé vojáky do různých směrů podle toho, jak stáli v blízkosti centra exploze. Laserové výboje jsou také povedené. Taky mě překvapila rozmanitost stavění budov u různých ras. Každá má svůj vlastní, originální způsob stavění. Ale nejsou zde jen povedené vychytávky, ale i nezvládnutelný terén, co se týče střelby. Pokud pálíte třeba z kulometu na nějakém tanku a stojíte na úpatí kopce a cíl zase na jeho konci, střelba jde vizuálně přes kopec naskrz, což kazí pocit plastičnosti terénu. A taky máte možnost si vybarvit vlastní jednotky. Zvolíte si přesně barvy, znak, a dokonce i název. Ve hře pak tyto nastavení zůstávají a hrajete s nimi. Tentokrát vás nepřítel pozná podle vašeho schématu barev. [b]Zvuk[/b] Zvuk je ve Warhammeru vcelku pěkný. Hudba zapadá dobře do bojových scén, zvuky zbraní jsou taktéž zdařilé. [b]Shrnutí[/b] Celá hra je povedený kousek. Svým systémem hraní se liší od klasických strategií, což je velice osvěžující. Dobrá hratelnost, vcelku i kvalitní grafika (na strategii) a zvuk také nepatří mezi propadáky. Nicméně ta pravá zábava se odehrává až v multiplayeru. Jinak pro ty z vás, co zase tak hodně multiplayer nehrají, je připravena dobře navržená kampaň s misemi a příběhem. Pokud patříte mezi fandy real-time strategií, určitě si tuto hru aspoň vyzkoušejte.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: 1,4 GHz CPU, 256 MB RAM, 32 MB grafika, 1,8 GB volného místa na disku

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.