Trackmania: Sunrise - preview
Autor: Michael Davidík | 17.03.2005
Homepage: http://www.trackmania.com
Oddechovka nemusí být pouze tupá střílečka. O tom jsme se přesvědčili v demu jedné roztomilé závodní hříčky...
Poslední dobou se ukazuje, že realističnost není klíčem úspěchu pro závodní hry. Nejhlouběji do paměti máme pravděpodobně vrytou sérii Need for Speed. Ale věřte mi, existují ještě arkádovější autíčka. Do této kolonky patří právě Trackmania: Sunrise a myslím, že nálepka "hardcore arcade" se k ní hodí naprosto oprávněně. Trackmania: Sunrise je pokračování vcelku úspěšné hříčky z roku 2003 (CZ verze vyšla 2004) Trackmania a i po pouhém hraní demoverze mohu s klidným svědomím říci, že rozhodně svému staršímu bratříčkovi ostudu neudělá.
První věc, kterou byste měli v demu udělat, je zajisté vytvoření profilu. Kromě běžného zvolení jména si také můžete upravit auto. Ale nečekejte žádné desítky nárazníků, kol či křídel jako v Undegroundech. Převážně se jedná pouze o změnu barvy a pár drobnůstek. Pokud jste celý nedočkaví a nemáte zájem se zdržovat šperkováním auta, můžete si vybrat jedno z devíti předem upravených vozů. Tedy, auta to jsou stále stejná, pouze jinak vypadají.
V demoverzi si můžete vyzkoušet celkem dva závodní módy a jeden stavitelský. Nyní si je popíšeme.
Ten hlavní je "Race mod". V ukázce v něm jsou přístupny dvě tratě, přičemž pro odemknutí druhé musíte získat alespoň bronzovou medaili (o těch ale až později) z tratě první. V tomto módu závodíte s dalšíma čtyřmi protivníky na čas. Klasika.
Druhým módem je "Platform mod". Opět se dvěma trasami. Zde se snažíte projet "trať" pokud možno s co nejmenším počtem respawnů. A proč jsem to dal do uvozovek? Protože se vlastně o nějaké "trati" ani mluvit nedá. Jedná se o soustavu skoků, které jsou na mostech a vy se musíte snažit nepadat dolů. Což je v některých případech dosti obtížné. Máte-li totiž po dopadu zabrzdit na ploše o délce několika metrů, může vám přijít, že i hodinářská práce je jednoduší.
*reklama*
Každý, kdo hrál Trackmanii, ví, že to nejzábavnější je editor vlastních tratí. Není to žádný složitý proces. Jednoduchou trať postavíte během pár minut a není hezčí pocit než se vyblbnout na něčem, v čem máte prsty. V demoverzi si můžete vyzkoušet stavbu na jedné mapě.
A nyní již k výše zmiňovaným medailím. Jak bývá zvykem, k dostání jsou tři: bronzová, stříbrná a zlatá. K jejich získání musíte vždy projet trať v předem daném časovém limitu. A musím uznat, že na nejtěžší obtížnost je již získávání stříbrné medaile pomalu nadlidský úkol.
Alespoň nějaká motivace. Bohužel musím říci, že se často jedná až o frustrující zážitky. Zvláště v případech, kdy se v poslední zatáčce otřete o mantinel, který vás dokáže zpomalit až o několik set km/h. Říkám "několik set"? Ano, opravdu. Na rovnějším úseku s pár urychlovači (oranžové šipky, které vás po přejetí zrychlí) to vytáhnete bez problémů na 700km/h a v této rychlosti skáčete až několik stovek metrů. Zajímavé ovšem je, že ani při sebevětším nárazu se neodloupne ani samolepka. Dalším důkazem "hardcore arkádovosti" je např. ovládání. Nenarazíte téměř na žádné smyky a nějaká ztráta kontroly nad vozem rozhodně nehrozí. Stačí mačkat šipky "dopředu, doleva, doprava" a nic jiného nepotřebujete, téměř ani brzdu. Zajímavé je ovšem také to, že můžete auto mírně ovládat i ve vzduchu :).
Co se týče mých dojmů z technického zpracování, nejsou nijak pozitivní. Jak již jsem říkal, fyzika neexistuje a grafika rozhodně nemá v současnosti co nabídnout. Alespoň že podporuje DirectX 9.0 (hlavně voda vypadá skvěle, tedy pokud se v ní zrovna nekoupete). Navíc mi přišla ještě taková nedodělaná. Textury byly rozmazané, auta nic moc barevná, a co mě nejvíce dostalo, byli protivníci. Nejen že byli všichni žlutí, ale mohli jste jimi normálně projíždět (a oni vámi). Na startu ani nebyli vidět a pak se najednou vynořili z ničeho nic jakoby ze záhrobí, a jeden si dokonce snad nasadil prsten neviditelnosti, protože byl naprosto průhledný. Doufám, že plná verze již bude bez těchto problémů. Potěší ovšem automaticky se přepínající kamera. Takže jedete-li vzhůru nohama, kamera se přecvakne, abyste měli lepší přehled.
Zvukový doprovod je velmi vydařený a čítá několik skladeb
I když se může z textu zdát, že jsem byl spíše zklamaný, opak je pravdou. I přes technické nesmysly jsem se několik hodin výtečně bavil, a to nemluvím o multiplayeru, u kterého plánuji strávit tolik času, dokud nebudu vždy první :). Rozhodně tedy nepředpokládám, že nyní demoverzi odinstaluji!
Detaily
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: zatím neoznámeny
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Elder Scrolls 4: Oblivion »Area 51 »
Rise & Fall: Civilizations at War »
Project: Snowblind »
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude »
Still Life - první dojmy »
SWAT 4 - dojmy z dema »
Splinter Cell: Chaos Theory »
Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.