TrackMania Sunrise - recenze

Autor: František Hlahůlek | 12.02.2007
Žánr:  PC  | Recenze  | Závodní
Další pokračování oblíbené závodní arkády ...
Když se řekne Trackmania, mnozí si okamžitě vybaví klasiku jménem Stunts, která byla prostřednictvím prvního dílu této zajímavé série závodních her k radosti všech fanoušků reinkarnována ve velice příjemném zpracování. To, že se v podobném duchu ponese i druhý díl s podtitulem Sunrise, bylo jasné již z nedávných prvních dojmů, pocházející z volně vypuštěné demoverze. Nyní se nám do rukou dostala plně lokalizovaná finální verze, proto můžete kvality Trackmania: Sunrise prověřit i do těch nejmenších detailů. Jak napověděly již zmiňované první dojmy, Sunrise je dílkem v mnoha aspektech podobným, ovšem také v mnoha zcela odlišným. Mezi ty hlavní a na první pohled patrné změny patří zmodernizování celé hry a její vyšperkování těmi nejmodernějšími a nejbláznivějšími věcmi, o nichž byste si v reálném životě mohli nechat akorát tak zdát. Chcete tedy vyzkoušet něco nového? Trackmania: Sunrise vám to umožní. Jestliže jste totiž z mnoha závodních her zvyklí být kolama jako přilepení k vozovce a pouze řezat zatáčku za zatáčkou, nebude vám dost možná toto dílko zpočátku sedět. Daleko větší procento času totiž strávíte někde ve vzduchu odměřováním té nejvhodnější rychlosti, abyste přistáli alespoň tam, kde to trať žádá. Ačkoliv se to může zdát lehce nepochopitelné a zavánějící leteckým simulátorem, je tomu skutečně tak. Vždyť je podobnému stylu hry věnován i celý mód … o tom však ještě později. Hráči, kterým se do rukou dostala původní Trackmania, jistě s nelibostí vzpomínají na ona nepříliš sympatická žlutá vozítka, s nimiž jste se museli po přednastavených tratích prohánět. Nyní je situace již o poznání lepší, přičemž změna v oblasti vozového parku byla asi tou nejvýraznější, s níž se počítalo již od vypuštění prvních informací a screenshotů. Nabušená supermoderní vozítka, džípy, prostě rychlá a pohodlná auta současné doby – žádné zastaralé žluté káry již neuvidíte. Spolu s vylepšením vizuálního dojmu musí nutně přijít i upgrade hardwaru, čili samotného motoru vozidla, který ostatně mnohokrát převyšuje současný celosvětový průměr. Rychlosti kolem 500 nebo dokonce 600 km/h nejsou rozhodně nic nemožného. Spíše se jedná o nutnost, chcete-li uspět. Mnohé díry v silnici totiž měří i několik stovek metrů a abyste je přeskočili, bude potřeba vskutku ohromná rychlost. Hojně zmiňovanou novinkou, která již nyní nemůže chybět prakticky v žádné závodní hře, jsou úpravy vašeho vozítka. Nečekejte však žádný rozsáhlý tuning, nakupování nových nárazníků, motorů, gum. TM: Sunrise se omezuje pouze na stránku vizuální. Povoleny jsou tedy změny barvy vozítka. Navrch si můžete autíčko dozdobit nějakým tím potiskem či lehce kýčovitými červenými hvězdičkami. Na své si tedy přijdou ti, kteří si potrpí na dokonalý vzhled, tak i ti, kteří se nebrání drobnému vykročení z davu prostřednictvím lehce netypické vizáže svého automobilu. Pochopitelných a rozhodně nutných změn se dočkala taktéž stránka obsahová. Tentokráte je hráčům k dispozici rovná čtveřice herních módů, nabízejících zábavu na opravdu mnoho hodin. Kdyby i přes to přestala tato nabídka někoho bavit, může okamžitě skočit na možnost rychlého závodu. Zde se v pečlivě uspořádaných složkách schovává spousta dalších tratí, kde si můžete nenuceni žádným tlakem zazávodit. Jestliže by vás snad neuspokojila ani tato nabídka, je kreativním hráčům 24hodin denně k dispozici zabudovaný editor, díky němuž můžete tvořit takřka vše, co si jen usmyslíte. Samotný princip jednotlivých kampaní, mezi něž se řadí Závody, Puzzle, Plošiny a Bláznivé, je velice jednoduchý a veskrze stejný vyjma poslední kategorie, která je zpočátku uzamčena. K odemčení je striktně vyžadován zlatý pohár z prvně jmenovaných Závodů. Ten je v podstatě klasickým závodním módem, kde jde prostě jen o to dojet nejlépe první a k tomu ve výtečném čase. Každý mód se totiž skládá z několika sérií, přičemž zpočátku pro postup do další vystačí vybojovat na každé předešlé trati bronzovou medaili. Laťka obtížnosti se však bude pozvolna zvyšovat a později, abyste snad jen mohli započít další sérii závodů, budete muset vybojovat určitý počet stříbrných nebo dokonce zlatých medailí a věřte mi, že ty vás nechají zapotit snad nejvíce z celé hry. Jestliže totiž chcete dosáhnout onoho času, jež byl tvůrci označen jako hranice pro zlatou medaili, budete muset projet celý úsek naprosto bez chybičky. To však při dvacátém, třicátém pokusu nebude ničím neúměrně těžkým, neboť budete znát danou trať doslova jako vlastní boty. Stejně tak to probíhá i v ostatních módech, které jsou však již lehce odlišné. Pro všechny však platí, že k lepším výsledkům vždy motivuje váš vlastní duch symbolizovaný průhledným vozítkem. Druhý zmiňovaný mód Puzzle dá zase, zejména v pokročilejších fázích, co proto vašim mozkovým buňkám. K dispozici totiž bude přesně daný přednastavený počet kostiček, jež je třeba co možná nejlépe poskládat, abyste následně zvládli do cíle dojet v čase určeném pro stupně vítězů. K vítězství je tedy potřeba nejen umístit kostičky na plochu tak, abyste se dosoukali do cíle. Nutností bude taktizovat, pokládat urychlovače na to nejpotřebnější místo, nedělat zbytečně velké okliky apod. Poslední mód je oním zmiňovaným "leteckým simulátorem v automobilové arkádě". Více než na zemi se totiž budete vznášet ve vzduchu, přičemž pozor: vozítko vládne dokonce i těmi nejmodernějšími brzdami, které vás zvládnou zpomalit rovněž i za letu, což myslím žádné současné auto nedokáže :). Mód "Bláznivé" i jeho náplň zůstává pro začátečnické hráče zprvu skryt, tudíž vám ani já nebudu kazit zábavu a prostě vám neprozradím, co šíleného pro vás zde tvůrci ukuchtili. Rozhodně se však máte na co těšit. Celkově je asi největší slabinou ona arkádovost hry, která nemusí sednou každému. Spousta hráčů si stěžovala na přílišnou nereálnost série Need for Speed, kdy s vámi náraz do cizího vozítka prakticky nic neudělá. Pro tyto virtuální řidiče bude tedy nová Trackmania obrovským utrpením. Nejen že se jim v případě srážky nezkřiví jediný plech nebo nepoškrábe lak, auta prostě spolu splynou, jako by se nic nedělo – tudíž vás srážka s cizím vozítkem ani trošičku nevyvede ze své zamýšlené dráhy. Další podivnost spočívá v možnosti občasného „bruslení“ po vodní hladině a následného prohánění se po dně. Přičemž dorazíte-li až k dalšímu břehu, není ničím nemožným opět s autem vyjet nad hladinu a pokusit se dokonce vyskočit až na zemský povrch. K technickému zpracování snad ani nelze mít výtek. Vždyť modely automobilů jsou příjemné, detailní a hlavně moderní a upravitelné, což se rozhodně cení. Pochvala tvůrcům musí být rovněž za tratě, jež jsou nápadité a přitom vyvážené, díky čemuž si takřka každý přijde na své. Při vší pečlivosti se samotným obsahem nezapomněli autoři rovněž na stránku hudební, která je zvlášť u závodních her vcelku důležitá. To ostatně jen potvrdil NFS: Underground se svým našlápnutým soundtrackem, který si pochvalovala velká spousta hráčů. Do podobného výběru písniček má Sunrise ještě trochu daleko, i přes to se nebudete s příjemnými a svižnými skladbičkami rozhodně nudit. Takřka neutuchající zábava se pak skrývá v multiplayeru po internetu se spoustou serverů, na nichž si již nyní měří své síly závodníci z mnoha zemí. Celkově se tedy jedná o vcelku podařený závodní titul, který je o obrovský krok před svým předchůdcem, ačkoliv ten byl z poněkud odlišného soudku. Příjemné tratě, rychlá vozidla – co víc si může vyznavač motoristického sportu přát. Jediné, co však nemusí sednout každému, je přílišná arkádovost, které mohli tvůrci alespoň v některých částech lehce ubrat.

Detaily

Distributor: 7
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: CPU 1.6GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.