Tomb Raider: Underworld - recenze
Děj časově navazuje na události v Legend, avšak pokud jste Legend nehráli, nezoufejte, hru si užijete i tak, jelikož příběhových odkazů tu zas až tolik není. Pokud byste si přeci jen chtěli zrekapitulovat události, jenž se odehrály v předchozím díle, můžete se v hlavním menu podívat alespoň na stručné shrnutí. Hlavní dějová linka Underworldu se bude točit kolem opravdu mocného kladiva boha Thora a druhé housle si střihne pátrání po Lařině matce. Příběh bude, jako už tradičně, proložen spoustou zvratů a překvapení a stejně tak se opět dočkáme návaznosti na různé legendy, které se pod Lařinýma rukama stanou skutečností. Příběh opravdu není špatný, avšak Oskara by určitě nedostal.
Lařino putování započne uprostřed oceánu, kde pátrá po tajemném Avalonu, posledním místě odpočinku krále Artuše. Hned v úvodu vás mile překvapí jeden ze základních aspektů této hry. Tím je smysl pro detail. Preciznost, s jakou si autoři vyhráli s prostředím, opravdu nemá konkurenci. Všelijaké drobnosti, které dopomáhají utvářet vskutku monumentální vzhled okolí... Je prostě úžasné, jaké efekty si pro nás grafici hry připravili. Jelikož budete často cestovat, je prakticky nemožné, že by se vám prostředí nějak okoukalo. Během svého putování navštívíte již zmíněné sídlo Croftů, Avalon, mexické zříceniny, thajskou džungli a další.
A ať už budete kdekoliv, všude vás bude doprovázet úchvatná grafika, která je v některých momentech vskutku dechberoucí. Určitě oceníte velkou spoustu drobných efektů, ale i hrátek se světlem. Autoři nám před vydáním hry slibovali i skvěle fungující systém zašpinění Lařina oblečení či její pokožky, avšak bez bližšího zkoumání si toho pravděpodobně ani nevšimnete.
Smysl pro detail se projevil i na samotné Laře. Animace pohybů hlavní hrdinky jsou takřka dokonalé. Lařiny akrobatické schopnosti doznaly spousty nových prvků, ale i spousty vylepšení těch starých. Díky použití technologie motion capturing navíc vše působí mnohem realističtěji než kdy dříve. Všechny pohyby vnadné archeoložky působí také elegantněji. A elegantně vypadá také šatník naší hlavní hrdinky, jenž doznal spousty inovací. Dočkáme se jak starých, tak i zcela nových oblečků. Navíc si na každou ,,misi'' budete moci zvolit obleček podle vlastního gusta, což bude pro puntičkáře mnohdy nelehký úkol. Ať už však budete nosit cokoliv, Lara v tom vždy bude vypadat skvěle. Musím však dodat, že v těch ,,potápěčských plavkách'' z úvodu hry je slečna Croftová opravdu, ehm, k sežrání.
Všichni fanoušci série jistě ví, že hned po šatníku hraje důležitou roli i Lařina osobní zbrojnice. Avšak pro ty z vás, kteří by snad čekali nějakou obměnu mám smutnou zprávu. Zbrojní arzenál hlavní hrdinky se bohužel nedočkal žádných nových kousků. Vše, co se zde nachází, jsme již viděli v některém z předchozích dílů. Ať už se jedná o klasickou dvojici pistolí, UZI, brokovnici, harpunu či uspávací pistoli. Nejúčinnější zbraní je samozřejmě již tradičně brokovnice.
Co se nepřátel týče, mimo pár lidských terčů se opět budeme potýkat se zvířectvem všeho možného i nemožného druhu. Najde se tu vše, od tygra či medvěda, přes žraloky a netopýry, až po démonická stvoření z podsvětí. Zatímco s některými nepřáteli budete hotovi raz dva, najdou se i takoví, kteří vám dají setsakramentsky zabrat. Největší potíže se nejspíše objeví s větším počtem protivníků, jelikož autoři až tak moc nekladli důraz na Lařiny úhybné manévry, avšak i tak se vám většinu podobných momentů podaří s chladnou hlavou vyřešit.
Ovládání je velmi pohodlné a padne do ruky asi každému. Vězte, že déle než 10 minut si rozhodně zvykat nebudete. Dostáváme se však k největší chybě hry, tou je kamera. Bohužel je kamera většinou opravdu tím, co hráči znepříjemňuje hratelnost. V nejnevhodnějších momentech se kamera prostě natočí do nepřehledného úhlu. Ale zas až tak závažná chyba to není.
Dostáváme se však k další kritice. Začneme inteligencí nepřátel. Nevím, co bych zde měl dodat a tak to shrnu jedním slovem - je příšerná. Další bod mé kritiky jsem již tak trochu nakousnul. Jedná se o občas nervydroucí záseky, kterých není zrovna poskrovnu. Myslím, že na řadě místech mohli tvůrci trochu ubrat na náročnosti. Nyní už konečně finální a největší mínus celé hry. Zde bych chtěl konstatovat, že pánové z Crystal Dynamics si pod sebou tak trochu podřezali větev. Všichni si jistě vzpomenete na prohlášení vývojářů, které nám hlásali velké otevřené prostředí, obrovskou spoustu interakce a inovací atd. Drtivá většina toho, co bylo slibováno, se však nekoná. Pokud čekáte vskutku nelineární prostředí, musím vás politovat. A pokud k tomu snad čekáte ještě nějaké inovace, jste opravdu chudák, jelikož v tomto ohledu vám zůstanou jen oči pro pláč.
Na závěr si neodpustím ani drobnou zmínku o Lařině poprsí, jež je tradičně o pár polygonů větší a v novém grafickém tvaru je prozatím nejkvalitnější. A jedna malá rada na závěr. Pokud vás příliš nebere přemíra logických úkolů a máte rádi více střílení, pak vám doporučuji sáhnout raději po zhruba rok starém Uncharted: Drake's Fortune, kde se mimo jiné dočkáte i mnohem propracovanějšího příběhu. Dámy a pánové, děkuji za přečtení.
Detaily
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Killzone 2 multiplayer »Killzone 2 »
Far Cry 2 »
Madagascar: Escape 2 Africa »
Midnight Club: Los Angeles »
Guitar Hero World Tour »
Dead Space »
Resistance 2 »
Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.