The Elder Scrolls V: Skyrim - preview

Autor: Michael Davidík | 28.02.2011
Žánr:  PC  | Preview  | RPG
Draci, souboje, magie a pořádná dávka informací ohledně posledního titulu ze série Elder Scrolls.
    Brána do světa herní série The Elder Scrolls se nám prvně otevřela již v roce 1994. První díl nesoucí název Arena nás vyslal na dlouhé dobrodružství, které se táhne již 17 let. Skýtá celkem 13 titulů včetně datadisků, jenž vygradovaly Oblivionem v roce 2006. Ten je považován za nejlepší titul celé série a byl doplněn ještě dvěma datadisky. Poté však série utichla a nastalo dlouhé čekání na její pokračování. Fanoušci se přesto dočkali a v prosinci roku 2010 při vyhlašování cen VGA bylo oznámeno pokračování nazvané The Elder Scrolls V: Skyrim.

    Nové Elder Scrolls není přímým pokračováním, ale naopak nám otevírá zcela novou kapitolu. Ze světa Oblivionu  se přesuneme na sever do oblasti Skyrim. Je pro nás připraveno 5 velkých měst a krajina plná horských masívů , skalisek a lesů. V čase se posuneme o 200 let dopředu, zuří nám občanská válka zaviněná smrtí krále i jeho nástupce. Ke zklidnění situace nepřispívají ani spekulace o návratu draků, v čele s dračím démonem Alduinem. Zde se již dostáváme k nám samotným - svět by totiž nutně potřeboval udatného drakobijce. Válečníka, který vládne stejnou silou jako draci, díky čemuž je schopný se jim postavit. Tyto vlastnosti se ovšem dědí pouze v jedinečné rodové linii , jenž je již dávno zapomenuta. Existuje snad mezi lidmi potomek , nesoucí v sobě tuto ohromnou sílu? Člověk, který zdědil schopnost postavit se samotným drakům?


   
      Stejně jako hledá lidstvo svého hrdinu , bude muset i sám vyvolený najít vlastní sílu a schopnosti. Začnete tradičně jako obyčejný člověk, který se v obávaného drakobijce bude muset nejdříve vycepovat. Budete mít na výběr z desítek různých ras. Vylepšování schopností bude propojeno s postupem na nové levely. Maximání level ve hře je 50, ale vývojáři potvrdili, že se hráč může zdokonalovat i za touto magickou hranicí. Levelování je zde ovšem rapidně pomalejší než základní padesátka. S každou novou úrovní vám přibudou životy a dostanete bonusové body, které můžete opět investovat do životů nebo se zaměřit na manu a staminu. Kde už si nebudete moci vybírat je volba, zda se vydáte do světa jako mág, válečník či lučištník. Vaše povolání si určíte sami během hraní, podle toho jaké zbraně a styl boje vám nejlépe sednou. Pokud se vám nepodaří ani jednou zasáhnout nepřítele šípem, magie selhala nebo jste nevybrali správné kouzlo, nezbude jiná možnost, než vzít meč a vrazit ho do nestvůry. S takovýmhle přístupem z vás během krátké chvilky bude velice dobrý válečník. Hra vás ovšem o to detailování a nimrání se v tabulkách nepřipraví. Vybírat si budete moci z desítek specializací, které budou určeny osmnácti hlavními schopnostmi postavy.


   
      Sami vývojáři dobře ví , že kvalitní souboj je pro hru typu Elder Scrolls velmi důležitý. Není nic horšího, než když vám povedenou atmosféru či příběh přeruší nudný a fádní souboj, který navíc musíte opakovat desetkrát za sebou, jelikož vlčích uší máte přinést deset. Vývojáři se ovšem nezalekli a strávili mnoho hodin sledováním bojových filmů. Studovali chování aktérů v soubojích a nás by měly čekat opravdové souboje plné zážitků s třesoucí se kamerou a uhýbáním. Budeme si muset dávat pozor, abychom neztratili rovnováhu a neodkryli tak soupeři část našeho těla pro nebezpečný výpad. Efektivitu soubojů by měly také podpořit speciální finální údery, lišící se podle typu zbraně, protivníka a také situace, ve které se zrovna nacházíte. I když nás hra nenutí do výběru našeho povolání, a nechává našemu vývoji volný průběh, je na místě se postupem času zaměřit na nějakou specializaci. Častým používáním určitého typu zbraně  se v tomto směru budou také zvyšovat naše dovednosti. Zbraň bude mít například šanci na kritický zásah.


   
      Pro větší kreativitu v soubojích se nám dostává novinky v podobě duálního ovládání. Bude nám dovoleno vzít do každé ruky jednu zbraň a současně je také využívat. Nemusí se jednat pouze o spojení dvou zbraní, můžeme propojit také zbraň a kouzlo, kombinovat zbraň nebo kouzlo se štítem, ale pokud vám koluje v žilách místo krve mana, můžete mít kouzla na obou rukách. Možnost vyzkoušet si tu nejlepší kombinaci máte proti spoustě nepřátel. Již zmínění draci, obři, vlci , kostlivci a trollové jsou jen výčtem toho, co nás doopravdy čeká. Tradiční fantasy sebranka, přes kterou si klestíme cestu k vítězstvím už řadu let, se tentokrát nevyhneme ani ve městech.


   
     Revolucí prošlo také samotné kouzlení, které Howard označil za pouhý doplněk předchozích dílů. Budete mít možnost kouzla kombinovat díky již zmíněnému duálnímu ovládání, ale o dost zajímavější se jeví jejich samotné používání. Nepřemýšlejma pouze o tom, zda-li použijeme obyčejný fireball, na výběr bude z ohnivé koule, plamenometu, ohnivé pasti nebo využijeme plamene na obou rukách pro vytvoření ohromného ohnivého kolosu. K dispozici se nabídne pět magických škol – destruction, restoration, illusion, alteration a conjuration. A nabídka je pestrá - 85 kouzel a většina z nich navíc. jak už jsme popisovali, s různou škálu využití. Změnou prošla i lukostřelba. Ta nebude již tak rychlá a už vůbec nebudete moci plýtvat vašimi zásobami. Na úkor rychlosti střílení byla zvednuta síla vypuštěného projektilu. Při správném zásahu stačí jedna rána na skolení i silného nepřítele. Na své si přijdou také příznivci stealth akcí. Dýku do ruky a pokud se nepozorovaně přiblížíte i k opravdu tvrdým soupeřům, mohou padnout jedním šikovným úderem do zátylku. Na povrch se také dostalo, že jako drakobijci budeme mít možnost přivolat si na pomoc draka či zpomalovat čas.


   
     Pokud patříte mezi ty, co spíše holdují poflakování se po městech a drbáním s kolemjdoucími než bojování, budete i vy ze Skyrimu nadšení. Města by měla být hojně zalidněna a měla by skutečně žít. Budete si moci promluvit s kým chcete a dokonce si vyzkoušet různá povolání, jenž vám dané město nabídne. Můžete se stát kovářem, krejčím,  uvařit si nějaké jídlo a nebo kácet stromy. Skyrim zkrátka nabídne velmi mnoho vyhrání si i mimo samotné zachraňování světa. A nemělo by se jednat o nějaké nudné potulování a natahování herní doby. Bethesda vnesla rozhovorům realistický nádech. Rozhovory budou probíhat s filmovou kamerou, postava bude dále pracovat na svém a při tom se vám věnovat. Do toho všeho ještě přicházejí emoce, postavy se budou všelijak tvářit na vaše rozprávky, a dostatek dabérů by měl zamezit opakujícím se hlasům.


   
     Obrovským kladem hry je rozhodně ten, že se jí nemusíte přizpůsobovat, nýbrž hra se přizpůsobí vám. Radiant story, jak se systém nazývá, spočívá v neustálém shromažďování informací o tom, co jste udělali, kudy jste prošli a s kým jste mluvili. Z těchto informací hra připravuje vaše následné dobrodružství a stará se, aby nedocházelo k opakování, ať již různých dungeonů či úkolů. Zároveň na vás podle vaší činnosti bude reagovat také vaše okolí. Důkazem toho jest příklad od samotných vývojářů. Odhodíte na svých cestách městem meč, a co se nestane. Přiběhne za vámi malý chlapec,  že vám meč upadl. Možná se po chvíli otočíte a zjistíte, že si meč už dávno někdo odnesl případně uvidíte šarvátku mužů, kteří po meči zatoužili. Každá vaše činnost bude nějak odměněna nebo naopak za ní budete muset nést důsledky.


   
     Celkový dojem ze hry vám nebude kazit ani obrazovka plná ukazatelů, kolik máte procent zdraví, kolik vám zbývá šípů či jakou právě používáte zbraň. Vše by mělo být elegantně zakomponováno do hry, dá se říci přímo do krajiny. O tom svědčí například výběr skillů, který bude symbolizován jako pohled na nebe a mapa která se ve 3D vymodeluje před vámi na zemi. Dostáváme se k tomu nejbolestivějšímu, co postihne zejména nás, PC hráče. Hra poběží na kompletně novém enginu, který vypadá naprosto skvěle. Jistojistě nabídne rozlehlé scenérie a daleko sahající rozhledy z výšin. Při použití plamenometu bude hořet okolní tráva a svojí roli bude hrát i vítr a počasí. Bohužel se všechny tyto perličky, které nám hra nabízí, nemile podepíší na hardwarových nárocích. Budeme potřebovat opravdu silné železo, ale Skyrim se zatím jeví, jako dobrý důvod pro upgrade našich počítačů. Mnozí z vás si ho samozřejmě budou moci zahrát na svých konzolích. Hra vyjde pro PS3, Xbox360 i PC a to 11.11.2011.


Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: Zatím neoznámena

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.