SWAT 4 - preview

Autor: Michael Davidík | 12.12.2004
Žánr:  PC  | Preview
Vydání dalšího dílu jedné z nejkontroverznějších herních sérií je už téměř na spadnutí. Po skvělém třetím díle nás čeká ještě lepší a intenzivnější taktický zážitek.
Pokud bychom hledali v herní historii nějakou kontroverzní sérii, rozhodně bychom neměli opomenout taktickou hru SWAT. Zatímco první dva díly byly herním utrpením, díl třetí, který se přesunul do 3D prostoru, nabídl konečně tu správnou taktickou podívanou z prostředí policejní protiteroristické jednotky. Skok ve kvalitě to byl opravdu úctyhodný a třetí díl si právem vysloužil zvýšenou pozornost herních kritiků i hráčů. Na adresu SWAT 3 se hrnuly superlativy a dle mého názoru hra o něco málo překonala i do té doby modlu taktických akcí, Rainbow Six. Po úspěchu logicky následovalo ohlášení čtvrtého dílu. Bohužel od té doby bylo ticho po pěšině. Vývoj nového SWATu s podtitulem Urban Justice provázely nemalé problémy a jejich výsledkem bylo úplné zrušení projektu. Naštěstí se s hrou neloučíme nadobro. SWAT se vrátí, a to v plné parádě. Tvorba čtvrtého dílu byla předána studiu Irrational Games, a ti nejen že odstranili podtitul (hra tak ponese prostý název SWAT 4), ale také značně překopali programové jádro, a hra tak díky tomu směle míří do fáze dokončení. V současné době se provádí betatest a samotné vydání je plánované na první čtvrtletí roku 2005. Příznivci předchozího dílu si přijdou na své a okamžitě budou v novém pokračování jako doma. Jak autoři tvrdí, fanoušci zde najdou všechno, co očekávají. Nebude chybět povinný trénink, rychlé mise, silná kampaň pro jednoho hráče a konečně také multiplayer (většinu misí z kampaně tak budeme moci znova projít s dalšími lidmi v kooperativním módu). Prvním rozdílem, kterého se dočkáme, bude změněná oblast působení našeho speciálního policejního komanda. Ze slunného Los Angeles se přesuneme do poněkud temnějšího fiktivního prostředí, které jakoby z oka vypadlo New Yorku. Tým se bude opět skládat z pěti členů, tedy vy a další čtyři vám oddaní muži. Celkem je provedeme čtrnácti misemi, které mají být podle autorů patřičně rozsáhlé a o mnoho rozmanitější a interaktivnější, než tomu bylo v minulém dílu. Tvůrci si dávají hodně záležet na tom, aby byla hra přístupná širokému spektru hráčů. Své by si zde měli najít jak ostřílení taktici, tak také novicové, kteří tolik zkušeností s podobnými hrami nemají. Díky této potřebě musel být upraven i interface hry. SWAT 4 nabídne hned dva způsoby, kterými bude možno ovládat vaši jednotku. Tím prvním bude systém, který je znám od minula, tedy zadávání příkazu pomocí klávesnice. Druhý způsob komandování vaší jednotky bude intuitivnější a bude se řídit motem "v jednoduchosti je síla". Příkazy se budou zadávat pomocí tlačítek myši a to následujícím způsobem. Na objekt, se kterým hodláte "manipulovat", najedete kurzorem myši (např. na zavřené dveře nebo na osobu) a tím otevřete menu, v němž se vám objeví, co všechno lze dělat (vykopnutí dveří, nasazení želízek apod.). Pak už jen stačí patřičný rozkaz vybrat, a vydat tak povel k jeho provedení. Akcí od minule značně přibyde a dočkáme se takových libůstek, jako je podstrčení zrcátka škvírou pode dveřmi, otevření dveří na několik způsobů (vykopnutí, pomalé otvírání po krocích, odstřelení nebo vypáčení zámku apod.) a spousta dalších, realitě se více blížících policejních postupů. Podle slov autorů nebude SWAT 4 provázet nějaký celistvý příběh a mise díky tomu budou na sebe navazovat jen sporadicky. Namísto propracovaného příběhu tak můžeme očekávat různorodé mise, mezi kterými díky jakýmsi sekvencím nahlédneme pod pokličku této speciální policejní jednotky, což také není rozhodně k zahození. Stejně jako v předchozím dílu i tady bude inteligence nepřátel na velmi vysoké úrovni. Rozhodně nečekejte žádné bezduché nabíhání přímo před váš zaměřovač, ba právě naopak. Protivníci se budou maximálně snažit využít daného prostředí a schovávat se za nejrůznějšími věcmi. Nepřátelé budou mezi sebou navíc často kooperovat, takže zpacifikovat podobné živly nebude žádná selanka. Od minule navíc zůstane jeden stěžejní prvek, který dělal ze třetího dílu taktickou hru i v době, kdy jste misi už po několikáté opakovali. Ano, bylo jím náhodné rozestavění nepřátel. To zaručovalo, a stejně tak ve čtvrtém díle zaručí, že se z taktické hry nestane hra, při které by bylo hlavním cílem zapamatovat si pozici jednotlivých nepřátel, a posléze je už jen bezpečně paralyzovat. Ještě teď mi od posledně zní v uších ďábelský smích teroristů, kteří na mě mířili z nejméně očekávaného rohu, po kterém většinou následovala jen červená obrazovka a reload. Kromě zatím slibně se tvářící hratelnosti bude i na co koukat. SWAT 4 bude pohánět nejmodernější verze Unreal enginu, jemuž zdatně sekunduje dnes hojně využívaný Havok engine pro co možná nejrealističtější ztvárnění fyzikálních zákonitostí. Velmi věrně mají být ztvárněny modely a animace postav. Podle některých ohlasů z hraní testované verze však byla kritizovaná rychlost postav, která je prý oproti jiným podobným hrám o mnoho pomalejší. Ale na vyladění podobných neduhů je ještě relativně dost času. Každopádně se není třeba obávat, že by hra byla z technologického hlediska jakkoliv pozadu. Z téhle hry číší ta správná atmosféra z každého screenu a libůstky, jakými jsou dynamické osvětlení či precizní textury, jí jen umocňují. Velkou změnou má být přítomnost již zmiňovaného multiplayeru. Autoři jej rozhodně nemíní přidávat jen tak z povinnosti, ale naopak se snaží o to, aby byl rovnocenným doplňkem singleplayerové části. Hra více hráčů nabídne klasický deathmatch pro 16 lidí a také zvláštní mód, který se bude svou náplní velmi podobat Counter-Striku. Proti sobě se postaví dva týmy, z nichž jeden bude mít za úkol rozmístit nálože, kdežto ten druhý je bude muset ve stanoveném časovém limitu deaktivovat. Do SWATu 4 jsou vkládány nemalé naděje. Pokud se mu povede minimálně to, co před pěti lety jeho předchůdci, pak je o novém králi taktických her téměř jasno.

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.