Street Racing Syndicate - recenze

Autor: Ondřej Suchý | 06.07.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | Závodní
Rychlá auta, řvoucí motory, sexy ženy; adrenalin, divoké závody v plném provozu, vítězství i zklamání. V ulicích skutečných amerických velkoměst se utkáte se soupeři, policií, ale především sami se sebou.
Milovníky silných motorů, adrenalinu a rychlosti jistě potěší, že téma ilegálních závodů slibně rozvíjí konkurenci mezi počítačovými hrami. Jednou z nich je i společný počin firem Eutechnyx a Namco - Street Racing Syndicate. Dá se říct, že tato hra vám umožní prožít skutečný život tuningového nadšence ve všech jeho podobách. SRS obsahuje vše, co si řidič se srdcem závodníka může přát: auta, ženy a výzvy. V Los Angeles se schyluje k finále velkého schváleného závodu. Do startu zbývá už jen několik hodin. Jenže Eddie, do kterého vaši lidé vkládali naděje, na start těžko dorazí. Udělal pitomost. Nechal se sebrat policií. Je jasné, že někteří lidé budou pěkně naštvaní. Hlavně proto, že když Eddieho auto závod neabsolvuje, přijdou o pořádné peníze. Tak či onak musí někdo jet místo toho trouby, co před závodem dělá vyrvál a brnká na nervy policajtům tak dlouho, až se octne v base. A protože zrovna není nikdo jiný po ruce, pojedete vy! *reklama* To je situace. Najednou zničehonic sedíte za volantem pořádně silného vozu a sledujete lepou děvu, dávající pokyn ke startu. Hned na začátku hry tedy musíte absolvovat závod. Netřeba se děsit, protože teď ještě vlastně o nic nejde. Závod dokončíte, případně i vyhrajete (není to zase tak těžké), a vyzvednete si odměnu. V tento okamžik vlastně teprve začíná vaše kariéra silničního závodníka. Nejprve se odeberete do autosalónu, kde si za vydělané peníze koupíte svůj první vůz. Aut různých značek je v autosalónu dost, od Mitsubishi přes Volkswageny a Mazdy k Lancerům nebo Nissanům. Ovšem ne každý vůz si ze začátku můžete dovolit, což výběr celkem výrazně redukuje. Kousek cesty od autosalónu je vaše garáž, kde své autíčko můžete nejrůznějším způsobem upravovat, vylepšovat motor, přidávat turbo, kosmeticky vylepšovat vzhled vozu a podobně. Široká škála možných úprav určitě zaslouží ocenění. Je-li vaše auto poškozené, zde je rovněž místo, kde vás opravy budou stát nejméně peněz. Cítíte-li se už dostatečně vybaveni, můžete vyjet do ulic Los Angeles. Ve městě vás čeká mnoho výzev, ať už jde o soupeření mezi vámi a rivalem, který vás vyzve na souboj, nebo více či méně legální závody na srazech závodníků. Ve všech případech stačí vjet přiměřenou rychlostí do svítícího kroužku v daném místě. Při jízdě ulicemi mimoto čas od času narazíte na jiného, vám podobného nadšence, s nímž můžete změřit síly. Podle mapy lze všechny lokace jednoduše vyhledávat, přičemž si můžete zvolit, zda se na místo přenesete skokem, nebo zda se pěkně poctivě projedete ulicemi L.A. Je pochopitelné, že má-li být závodník úspěšný v silničních závodech, musí znát všechny ulice a všechny zatáčky jako své boty. Závodění je zásadní složkou SRS - to asi netřeba příliš zdůrazňovat. Každý závod na srazech obnáší tři rychlostních zkoušky. Cílem je nasbírat v nich tolik bodů, abyste v konečném součtu stanuli pokud možno na stupni nejvyšším. Kromě určeného počtu bodů za umístění můžete navíc získat body za předvedenou techniku jízdy, úspěšně provedené smyky a podobně. Vedle oficiální výhry můžete bokem získat pár set dolarů, když se s některým ze soupeřů uzavřete před rychlostní zkouškou sázku „mimo zápis". Za úspěch v závodě budete odměněni finanční částkou a body prestiže, které zvyšují respekt okolí k vaší osobě. Nejsou-li peníze, nemůžete se účastnit těch klání, kde se primárně bojuje o respekt (zde je totiž nutné pro účast vložit určitou částku do hrnce pro vítěze), nebudete moci uzavírat sázky; zrovna tak se bez peněz nedočkáte lepších vozů, nemůžete je vylepšovat... Zkrátka a dobře význam peněz je zcela zřejmý. Pokud nemáte patřičný respekt okolí, nebude vám dovoleno účastnit se některých závodů a pro některé ze závodníků na ulici bude pod jejich důstojnost, aby vám nabídli souboj. Ovšem prestiž je poněkud dvousečná zbraň: čím víc bodů máte, tím lepší protivníci vás budou chtít vyzvat. A tím vyšší bude i sázka a také riziko, že prohrajete. (A to nejen peníze! Viz dále.) Svým způsobem je tak s přibývajícími zkušenostmi vítězit stále těžší a těžší. Dost možná že i více, než by bylo zdrávo. Čas od času kolem vás projede policejní auto. Kdoví proč, ale tihle chlápkové nějak nemají rádi ostré hochy za volantem. Takže se jen třesou, kdy provedete před jejich zraky nějakou nepřístojnost, příliš rozvášníte auto, uděláte někomu myšku před čumákem nebo se dostanete do bouračky. Asi nepřekvapí, že žádný z hochů v modrém se nezajímá o to, že tu srážku zavinil támhleten náklaďák, co to do vás našil na křižovatce, a místo toho hned zapnou sirény, majáčky a začnou vás pronásledovat. Můžete jim zkusit ujet, nebo se schovat - zkrátka zmizet dopravákům z očí. Ukazatel honičky na obrazovce vám dává najevo, jak se situace pro vás vyvíjí: zda unikáte, nebo po vás policejní síly už už chňapají. V tom případě vás nemine pokuta - a ta může být i pěkně vysoká. A příjemné zpestření života závodníkova nakonec. Není dobře býti člověku samotnému. Dokonce ani takovému, který se prohání po ulicích rychlostí přes sto mil v hodině a nejvíc času tráví v garáži montováním nových vylepšení na svůj bourák. Na ulicích vás čeká mnoho přitažlivých slečen, které se rády nechají oslnit vaším nablýskaným autem a řidičským uměním. V prvé řadě je nezbytné, abyste měli dostatečný počet bodů prestiže. Jste-li známí, dívky si vás spíš všimnou. Pokud vjedete do příslušného svítícího kruhu, dívka vám dá úkol. Například projet určenou trať v časovém limitu, předvést pár pořádných smyků a podobně. Když se vám podaří podmínky splnit, získáte nekritický obdiv slečny. Můžete ji pak s sebou jako doprovod vzít na silniční závody, a pokud uspějete, dostanete sladkou odměnu v podobě videa dané slečny. Problém ovšem nastává, pokud závod prohrajete, ať už se jedná o oficiální podnik nebo silniční výzvu. Srdce milovnic silných aut bývají velmi přelétavá a s nějakým nýmandem, který neumí vyhrát, se zahazovat rozhodně nebudou. Grafika je na solidní úrovni jak u vozů, tak u prostředí ulic. Snad jen auta běžných řidičů, zděšeně troubících, když je předjíždíte, mají poněkud trhavé pohyby v zatáčkách. Každá srážka znamená viditelné poškození, odřený lak auta, vzduchem létají jiskry a kouře je také do sytosti. Faktem ovšem je, že ani při těch nejstrašnějších čelních srážkách se vám auto nepodaří rozsekat tak, abyste nemohli bez problémů pokračovat. Úraz, nebo dokonce smrt za volantem ve zdemolovaném, případně požárem zachváceném voze vám rozhodně nehrozí. Což ovšem poněkud ubírá na realističnosti. Přepínat můžete mezi několika pohledy, ovšem zklamání se dočkají ti z vás, kteří preferují kameru z úplného pohledu řidiče, to jest včetně volantu a palubní desky vozu. Pohled do interiéru aut úplně chybí, což hodnotím jako mínus. Zvuk motoru je u každého auta jiný, ale svou kvalitou zrovna neoslní. Hudba je k danému typu hry více než vhodná - nečekejte hity popmusic ani sladké romance, nýbrž řádný hip-hop. Po stránce hratelnosti nabízí SRS mnohé zajímavé prvky, ať už jde o systém volného projíždění ulicemi, sexy přítelkyně, nebo bohatou škálu vylepšení pro vaše vozy. Za zmínku jistě stojí i fakt, že jízdní vlastnosti vozů jsou poměrně ohleduplné k fyzikálním zákonům. V praxi to znamená, že extra silné auto ještě zdaleka nezaručuje úspěch a že bez rozvahy při řízení žádnou díru do světa neuděláte. Kromě „Street Modu", který je podstatou hry a obsahuje vše zmíněné, si můžete zazávodit v jednoduchém „Arcade Modu". Ten obnáší závod, projíždění kontrolních bodů na čas, závody o Iron Mana, neboli železného muže, nebo klasickou časovku na vybrané trati. Mimochodem, pokud vyhrajete sérii závodů Iron Man, získáte zcela bez jakéhokoli vydání do svého vozového parku nové auto, které můžete používat i ve „Street Modu". Ne každý hráč má možnost celé hodiny vysedávat na internetu a pařit SRS po síti. Tvůrci hry proto citlivě do multiplayeru přidali dnes už (neprávem) poněkud opomíjený „split screen", tedy rozdělenou obrazovku, umožňující zahrát si dvěma hráčům u jediného počítače. V síťovém multiplayeru lze soutěžit v klasických závodech a jejich variacích, ve sbírání ikonek, rozmístěných po městě, nebo v drsném závodě, kde vítěz bere vše - včetně soupeřova auta. Kdo z vás se už dostal k důvěrnějšímu kontaktu s hrou Need for Speed Underground 2, pro toho SRS nebude žádnou velkou novinkou. Ba vlastně rozdíly mezi těmito dvěma hrami bude moci spočítat na prstech ruky, což hovoří spíše proti SRS. V každém případě však Street Racing Syndicate nabízí atraktivní možnost vžít se do role silničního závodníka odkojeného adrenalinem a prožívat jeho „všední" život. Systém postupného odemykání závodů výrazně zvyšuje hratelnost a prodlužuje dobu, po kterou vás SRS bude bavit. Nutným zlem podobných závodů, jemuž se nevyhnul ani SRS, je to, že jakkoli mnoho nových výzev vás s přibývajícími zkušenostmi čeká, jednoho krásného dne se všechny vyčerpají a závody sklouznou ke stereotypnímu hromadění aut, peněz a sexy kočiček. Ovšem než se tak stane, každý fanda rychlých aut, ilegálních závodů a svůdných žen si určitě přijde na své. [b]GTA: San Andreas - Soutěžní otázka číslo 3:[/b] [b]Jaké rasy je Carl Johnson - hlavní postava?[/b] a) europoidní b) negroidní c) mongoloidní Odpověď na tuto otázku si pečlivě zapište a spolu s ostatními sedmi (které se objeví v tomto týdnu v různých článcích) odešlete na tento LINK(mailto:soutez@gamesport.cz;e-mail).

Detaily

Distributor: 8
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: CPU 1 GHz; 256 MB RAM; 2 GB místa na HDD; 32 MB grafická karta s DX 9.0b

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.