Star Ocean: Till The End Of Time - recenze

Autor: Michael Davidík | 26.04.2005
Žánr:  PS2  | Recenze  | RPG
Ačkoliv dnes již konzolovým RPG vládne Shadow Hearts: Covenant, podívejme se na jeho zdatného konkurenta z dílen Square-Enix...
Evropští příznivci RPG (a obzvláště těch japonských) mají těžké časy. Nejen že v poslední době mnoho titulů tohoto žánru nevychází, ale když už se nějaký objeví, většinou nepřekročí oceán a užijí si ho jen hráči v USA (jako například výbornou Xenosagu). Není to ovšem tak dávno, co se do našich končin v tichosti dostala hra od spolehlivých tvůrců ze Square-Enix, kteří mají na svědomí mj. série Final Fantasy nebo Dragon Quest. Sága Star Ocean, jejíž teprve třetí díl dnes recenzuji, stála vždy ve stínu výše jmenovaných slavnějších jmen. Je to ale správně? Není a pokusím se vám teď objasnit, proč považuji Star Ocaen: Till The End Of Time za jedno z nejlepších RPG na trhu. *1* *2* *3* První věc, která hráče zarazí, je fakt, že hra se jako první v historii Playstation 2 (s vyjímkou Devil May Cry 2, kde byl tento krok učiněn z poněkud jiných důvodů než rozlehlosti, jako je tomu v případě SO) roztáhla na celé dva DVD disky. V jednom z rozhovorů se tvůrci zmínili, že narozdíl od prvního dílu (pro Super Nintendo), který byl typická fantasy hra s lehkými sci-fi prvky, a dílu druhého (vydán na PSOne), v jehož případě se jednalo o takový guláš ukuchtěný z obou ingrediencí, je Till The End Of Time čistě sci-fi. Bohužel (nebo bohudík, záleží na preferencích hráčů) se tak ale nestalo a setkáváme se tak s RPG, kde první disk je prakticky je téměř celý fantasy, a až na druhém DVD začne převažovat science-fiction. Příběh začíná na planetě Hyda IV, která slouží jako takové velké zábavní středisko. Krásné počasí, plno atrakcí a vietnamských stánků, prostě pohoda a klid. Na takto poetickém místě tráví prázdniny hlavní hrdina hry, sedmnáctiletý modrovlasý klučina (nezapomínejte, je to japonská hra) s neobvyklým jménem Fayt Leingod. Aby mu nebylo smutno, jsou tam s ním i jeho rodiče a kamarádka z dětství Sophia. Fayt si užívá hlavně bojového simulátoru, a když jednou učí Sophii tajům boje, začnou se dít věci. Planeta je napadena neznámými útočníky a při zběsilém útěku se Faytovi ztratí nejen rodiče, ale i Sophia. Po odletu v záchranném modulu se dostává na neznámou planetu, která je na tom technologicky asi jako Evropa v 16. století. Vyrobí si proto svůj první meč a od této chvíle začíná klasické fantasy RPG příležitostně prokládané sci-fi úseky (jak už bylo zmíněno výše, sci-fi očekávejte hlavně na druhém disku). Příběh je vyprávěn jak pomocí in-game animací, které mohou být třeba i půl hodiny dlouhé (!), tak i oblíbených CGI. Ty však nedosahují takových kvalit jako ostatní tituly ze stáje S-E, což ovšem rozhodně nepovažuji za nějaký zápor. *4* *5* *6* Star Ocean ale nebyl vydán bezproblémově. Na domácím japonském trhu sice nepatřil ke kdovíjakým propadákům, ovšem vysluožil si obrovské množství stížností a reklamací kvůli jeho chybějící kompatibilitě se staršími typy konzolí Playstation 2. Tvůrci se chytli za hlavu a pilně pracovali, až z nich vylezla Director's Cut Edition, která kromě upravené kompatibility nabízí nové lokace, předměty, postavy, úkoly a množství dalších drobností, které však hardcore hráčům výrazně prodlouží již tak dost slušnou dobu hraní. Stejná verze hry se dostala i do Spojených států a Evropy, což lze jen pochválit. Například hned na začátku hry budete mít možnost založit speciální pozici pro ukládání tzv. Battle Trophies. Jak už název napovídá, nejedná se o žádné trofeje za zpěv či vítězství v hokejovém poháru, nýbrž o zvláštní úkoly, které víceméně nevědomky v bitvách plníte. Těch je skutečně mnoho a mnoho, přičemž se mezi ně řadí jak očekávatelné požadavky typu zabití nepřítele jednou ranou nebo vítězství ve 100 potyčkách, tak i naprosté šílenosti jako třeba uběhnutí 42 km nebo desetitisícé zmáčknutí tlačítka. Vynikající. *7* *8* *9* Klíčovým prvkem každého RPG jsou kromě příběhu také souboje, a to je oblast, ve které se tvůrci skutečně vytáhli. Předně zapomeňte na otravné náhodné potyčky každých 5 kroků, tady jsou všichni běžní nepřátelé vidět a bitvám s nimi se můžete vyhnout, což se hodí, pokud probíháte třeba starší lokací, kde jsou pouze slabí napřátelé, a vy se s nimi nechcete zdržovat. Samotný soubojový systém je ale téměř vynikající. Zúčastnit se ho mohou maximálně tři postavy, z nichž jednu ovládáte vy a zbytek si bere na starost umělá inteligence. A právě AI je asi největším záporem jak soubojů, tak i celé hry. Vaši spolubojovníci sice po většinu hry útočí jakž takž solidně, ale nevyhnou se obrovským kiksům, kdy např. s minimem života, místo aby se vyléčili kouzlem, tupě stojí a nic nedělají. V tu chvíli vám nezbývá nic jiného než stisknutím L1/R1 přepnout na onen charakter a postarat se o něj sami. Rozhodně se však nenechejte tímto nedostatkem odradit, protože jinak jsou bitvy naprosto úchvatné. Probíhají v realtime s občasnou pauzou při výběru věci, kouzla apod. Útoky se dělí podle vzdálenosti vaší postavy od nepřítele a při útoku z dálky i z blízka můžete použít rychlý úder, který však protivník může vyblokovat, nebo silný, pomalý, který soupeřovu obranu spolehlivě prolomí. Dále si na bitvu můžete připravit a 4 aktivní a 2 podpůrné schopnosti. Jejich používání je navíc zlepšuje, takže stejně jako vyše postavy i skilly mají své levely a zkušenostní body. Souboje ztěžuje také fakt, že postava umírá nejen když jí dojde život, ale také magická energie. Je tedy třeba pěstovat si vyváženou skupinku bojovníků. Aby všech těch statistik nebylo málo, v bojích je třeba sledovat také hodnotu Fury. Dalo by se říci, že znázorňuje výdrž vašich postav. Pokud je na nule, nemůžete dále útočit a je třeba chvíli postát a odpočinout si. Naopak, pokud má maximální hodnotu, máte větší šanci na kritický úder a některé slabé údery postava automaticky vyblokuje (a následně aktivuje některou z podpůrných aur, která může způsobit útočníkovi zranění nebo třeba vyléčit blokujícího). Vaši protivníci jsou na tom ale stejně, takže je třeba sledovat i jejich hodnoty Fury. Hromadu všelijakých ukazatelů završuje tzv. Bonus Gauge, po jejímž naplnění se dostáváte do Bonus Battle, což zajišťuje třeba trojnásobné zkušenosti nebo víc peněz za vítězství. *10* *11* *12* Co by to bylo za RPG bez vývoje postavy. I tady je, a ačkoliv se nedá říct, že by byl nějak světaborný, nabízí dostatek možností k vývoji postavy podle vašeho gusta. Při dosažení určitého počtu zkušeností poskočíte o level a kromě zvýšení statistik a případného naučení nové schopnosti dostanete také množství bodíků, které můžete (a měli byste) investovat do čtyř vlastností, mezi kterými je nečekaně HP, MP, útok a obrana. Troška invence by neškodila, ale na druhou stranu je tento systém jednoduchý na pochopení a poměrně efektivní. Kromě hlavní příběhové linie je k dispozici také několik side-questů a bonusových jeskyní (ty jsou přístupné až po dohrání hry), ale hlavně systém tvorby předmětů, kdy s ostatními vynálezci soutěžíte o vykoumání těch nejsilnějších zbraní, nejvýdržnějších brnění, nejsavějších toaletních papírů apod. Vzhledem ke komplikovanosti tohoto systému vám bude trvat hodně dlouho, než do jeho tajů proniknete (mně se to ještě nepovedlo). Suma sumárum, Star Ocean nelze než doporučit. Grafika je krásná a plná detailů, hudba, ačkoliv někdy trochu šílená, sedne k daným situacím a dabing je také lepší, než bych čekal. Pokud máte japonská RPG alespoň trochu rádi, Star Ocean: Till The End Of Time vás nezklame.

Detaily

Distributor: 1
Platforma: PS2
Doporučená konfigurace: 175 kb na Memory Card

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.