Splinter Cell: Chaos Theory - preview
Třetího dílu stealth akční hitovky Splinter Cell se bohužel do konce roku nedočkáme. Ovšem co všechno pro nás tvůrci chystají, si můžete v našem článku přečíst již teď.
Vývojáři vytvářejí a míní, realita a producenti mění. Předvánoční herní trh je rok co rok zasycen novými hrami nejrůznějších žánrů. Každá vydavatelská společnost se snaží urvat co možná největší kus z vánočního koláče, který tvoří davy nakupujících. Proto není divu, že se snaží, pokud je to jen trochu možné, hru do Vánoc dokončit a vypustit do oběhu. To se pak samozřejmě odráží i na jejich kvalitě. Ale stejně jako se kupí hry kvalit pochybných, objevují se o vánočním čase s železnou pravidelností i tituly, které dokážou přilákat pozornost recenzentů i hráčské veřejnosti. Mezi ony hry bezesporu patří i třetí pokračování stealth akce Splinter Cell. Respektive mělo. Ubisoft se zřejmě zalekl konkurence předvánočního trhu a očekávaný akční hit poměrně nečekaně odložil. A to o více než čtvrt roku, takže Sama Fishera a jeho třetího dobrodružství se dočkáme nejdříve v březnu příštího roku. Ubisoft uvedl jako oficiální důvod nutnost vydat současně s PC verzí také verze pro konzole. Příznivcům proto nezbývá nic jiného, než si na Sama Fishera ještě nějakou tu dobu počkat. Pojďme si tak čekání na jednu z nejočekávanějších stealth akci zkrátit alespoň pohledem na to, co by nám finální verze mohla nabídnout. Pro všechny natěšené příznivce mám hned na začátku špatnou zprávu, vypadá to, že ono je opravdu na co se těšit. Čekání tak bude ještě o to více nepříjemné. Ale dál nás, slovy klasika, čekají jen samá pozitiva a sociální jistoty, v našem případě je to jistota skvělé zábavy a hratelnosti.
Pozorní hráči již jistě stačili zpozorovat, že doba mezi vydáním druhého a třetího dílu je až podezřele krátká (a to i v případě že počítáme s dobou odkladu). Důvod je více než prozaický. Na druhém dílu (Splinter Cell: Pandora Tomorrow) pracovala šanghajská pobočka Ubisoftu, kdežto kanadská část Ubisoftu paralelně s nimi vyvíjela díl další. Výsledek takovéhoto tahu je zřejmý. Zatímco jedni pilují hru k dokonalosti, ti druzí mohou povedené věci využít v novém díle a navíc mají dostatek času vytvářet novou technologii, takže ani krátký časový úsek mezi druhým a třetím díle není zábranou pro to, aby nový Splinter Cell vypadal technologicky dokonale a snesl srovnání s těmi nejlepšími. Vraťme se ale z teorie marketingových tahů zpět k třetímu pokračování, konkrétně k dějové zápletce. Splinter Cell: Chaos Theory (oficiální název) bude příběhově zasazen opět do budoucnosti, přesněji do roku 2008. Tvůrci tak pokračují v nasazeném trendu, tedy co díl, to dvouletý odstup od událostí dílu předchozího. Nová zápletka se bude soustředit okolo problémů v Asii. Jednoho dne je v Peru unesen jistý Američan, a ačkoli se únos nevyznačuje ničím zvláštním, později se ukáže, že vedl k vyvolání informační války. Vy se opět chopíte role Sama Fishera, agenta Third Echelonu. Navíc se vrátí Douglas Shetland, známý již z Pandora Tomorrow, jenž bude hrát nemalou roli. Příběh je znova motivován dílem Toma Clancyho, takže znalci vědí, co mohou očekávat. Clancyho rukopis je jasný, atomové zbraně, terorismus a svět v ohrožení. Zkrátka pro hru více než skvělý základ. Na Sama tak zase čeká spousta práce a tvrdé dřiny. Naštěstí se od minula naučil spoustě nových pracovních postupů, resp. novým akrobatickým kouskům, takže mu práce půjde hezky od ruky. Mezi jeho oblíbené činnosti se bude řadit třeba efektní lámání vazů. Tak třeba v jednom ze svých kousků bude Sam Fisher viset vzhůru nohama a v okamžiku, kdy kolem prochází někdo nepohodlný, natáhne ruce a zlomí mu vaz. Větší opodstatnění pro použití oproti minulosti bude mít i "split jump", tedy akrobatický prvek, kdy se Sam v chodbě dokázal roznožkou "přilepit" k protějších stěnám a z takto strategického místa likvidoval nepřátelé (takže teď jim odtamtud může skočit na hlavu a třeba …, třeba jim zlámat vaz :-)). Navíc čím více budete využívat speciálních akrobatických kousků, tím více se za odměnu budete dozvídat zajímavější informace o misi. Pánové z Ubisoftu si až moc dobře uvědomují, že úspěšnou hru nedělají programátoři, grafici a spol, ale úspěch dělají až samotní hráči. Sebedokonalejší hra bez zájmu hráčů prostě končí. Proto se tvůrci snaží hráčům vyjít co nejvíce vstříc a brát v potaz jejich nápady a připomínky. To ovšem neznamená, že do hry implementují všechny jejich požadavky. Do hry se dostanou opravdu jen věci, které mají své opodstatnění. Mezi ně patří i častá připomínka hráčů, a to pořádný boj zblízka. Můžeme tedy očekávat, že důvodů pro použití nože razantně přibude. Kromě nože budou samozřejmě k dispozici i jiné zbraně (třeba stará známá víceúčelová puška SC 2000 nebo plynové granáty) a serepetičky (špionážní kamery apod.).
I nový díl si samozřejmě zachovává původní koncept předchozím dílů, takže hráče spíše nutí nehrnout se bezhlavě do útoku, a naopak se držet více zpátky a volit obezřetnější postup. Na druhé straně ale finální výběr zůstane stejně na vás. Takže bude záležet pouze na vaší momentální chuti, jakého postupu využijete (můžete se někam tajně proplížit, nebo naopak jít všem v okolí po krku, i když si tím nejspíš koledujete tu o větší, tu o menší problémy). Ve hře vás čekají velmi rozmanitá prostředí. Jednou bude potřeba vyřešit něco na venkově v Japonsku, jindy zase v indiánské vesničce kdesi v Peru. K tomu přibude i větší nelinearita misí.
Technologické pozadí Chaos Theory jsem již nakousl dříve. Nová technologie sebou přinese nové vychytávky, jenž vám na monitorech rozehrají audiovizuální představení první třídy. Za zmínku stojí zejména rozličné textury v závislosti na aktuálním počasí. To znamená, že pokud začne pršet, začínají vlhnout stěny, ale navíc třeba také Samovo oblečení. S deštěm pak souvisí i další serepetička. Na počasí by měli patřičně reagovat i protivníci, takže pokud přijde průtrž, poběží se rychle kamsi schovat. Pozornost si jistě zaslouží už tak od minula skvělý multiplayer. Ten nabídne například kooperativní mód, kdy plníte mise ve dvou, a díky tzv. speciálním kooperativním akcím bude rozhodně o co stát. Splinter Cell: Chaos Theory tak do puntíku splňuje status očekávané pecky. Prozatím má jen jedinou vadu. Tou je její absence na pultech obchodů.
Detaily
Platforma: PC
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Dojmy z dema - Bloodrayne 2 »The Elder Scrolls IV Oblivion »
Pariah »
Splinter Cell: Chaos Theory »
Simcity4 vs. Simcity 2000 »
Full Spectrum Warrior »
Medal of Honor Pacific Assault »
Myst IV Revelation »
Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.