Simcity4 vs. Simcity 2000 - preview

Autor: Michael Davidík | 21.11.2004
Žánr:  PC  | Preview
Homepage: -
Srovnání úspěšných verzí stavitelské hry. Co je lepšího na nové? Je doopravdy lepší?
Každý, kdo někdy hrál staré Simcity a potom Simcity 2000 ví, že rozdílnost těchto dvou her je ohromná, že všechna negativa verze 1 se změnila v pozitiva ve verzi 2000, vše, co jedničce chybělo, tak dvojka měla. Byl však již takový markantní skok učiněn verzí Simcity 4 (2004)? Když jsem kdysi dohrál Simcity a do ruky se mi dostala novinka SimCity 2000 (dále jen SC2), netušil jsem, o jakou zábavu se mi postará na několik dalších měsíců - ba i let, vlasntě ještě dnes si ji někdy rád zahraji. SC2 vyniká ve svém "oboru" především markantní hratelností. Málokterá hra tehdejší doby byla tak krásně ovladatelná a poskytovala hráči prakticky veškerý komfort, který mohl požadovat, tak, jak SC2. V dnešní době se na to můžeme dívat jako na zastaralý engine, avšak tehdy bylo něco jako otáčení mapy neřešitelné a zoomování bez zhoršení kvality noční můrou grafiků a programátorů. Základem všeho byl ekonomický model složený ze subjektů R, C a I - neboli Residental (obytné), Commercial (obchodní) a Industrial (tovární, výrobní...). Obyvatelé se dožadovali dle svýchchtíčů více I, C nebo R zón a v případě plnění jejich požadavků se hra jakž takž dala zvládnout. Samozřejmě nic nejde tak snadno, takže hru vám komplikují spousty přírodních katastrof, lidé si stěžují na to či ono a vůbec nikdy nebudete stoprocentně doceněni za svoji práci. Pokud se dostaneme k rozpočtu, je velice detailně propracován, ruzní vedoucí oborů vám dokonce i radí, co a jak udělat, abyste zvýšili zisk. Můžete nastavit daně buď jednotné, např. 19% jako v Čechách - to by Vás ale lidi asi neměli moc rádi, snesou tak do 10%, pak se již bouří :-) Další možnost je vstoupit do nastavení daní a nastavit každé odvětví zvlášť - např. rozdělení 5% pro R, 5% pro C a 15% pro I znamená, že se ve městě bude množit hodně lidí (nemyslím doslova množit, ale bude jich prostě přibývat). A tak podobně si prakticky můžete nastavit, jestli chcete mít průmyslové, obchodní nebo město plné nezaměstnaných - je to jen na vás a na vašem ekonomickém cítění. Dalším krokem, pokud nechtete nastavovat daně pro výrobu komplexně, např. oněch 15%, jak jsem uvedl, můžete nastavit R a C daně na nějakou hodnotu a nastavit pro různá průmyslová odvětví různá zdanění, takže např. se vyplácí zdanit počítačovou techniku 20%, protože tak jako tak se počítačový průmysl rozjede, ať chcete, nebo ne. Dobré je dát nízké zdanění benzínu a potravin, lidé nebudou tolik znechuceni vaší vládou :-) Hodnocení této hry: [b]Grafika:[/b] 90% [b]Zvuk:[/b] 60% [b]Ovladatelnost:[/b]95% (myslím, jak dobře se hra ovladá) [b]Hratelnost:[/b] 90% (myslim, jak dobře se hra hraje s vyjímkou ovládání - viz. výše!) [b]Plusy:[/b] Rozhodne něco nového, zábava na dlouhé dny, velká mapa, noviny! [b]Minusy:[/b] Problémy pod WinXP, ... snad nic jiného A v čem je tedy lepší SimCity 4? (dále jen SC4) Hlavním aspektem, který ovlivňuje kvalitu hry zde již není hratelnost, ale grafika a detaily. Síce to ještě není to pravé ořechové, přeci jen zde chybí úplná 3D volnost, ale vzhled je opět herním velkým plusem. Příběh (dá li se tak náplni této hry říkat) je prakticky stejný, jako v SC2, jsou zde i nějaká ta scenaria, tutoriály a opět velké mapy. Tady je však příroda "udělaná" předem, vyberete si prakticky jen lokalitu. Lokalit si můžete separovaně postavit více, pak je spojit jako více samostatných celků v jedno velké město (ovšem vydělávající stále každé zvlášť). Principy hry jsou velice podobné, takže revoluce se nekoná, jen je vše v krásném grafickém kabátku. Ale jaké bylo moje rozčarování, když jsem postavil 20 svých oblíbených větrných elektráren - a ejhle!! Z SC2 jsem byl zvyklý tímto plácat a zrovna nešetřit. Byl jsem překvapen - za výrobu energie musíte platit! Naštěstí si můžete zvolit, jakou částu budete přispívat na výrobu energie, avšak v přímé úměrnosti s tím se bude pohybovat i její velikost. Naštěstí vodu už platit nemusíte, ale za sklad vody ano (Water tower na kopci). Velkým lákadlem na hře může být dále také zabydlení vašich lidí do města, co stavíte. Tím, že je zabydlíte si vlastně do města dáte "svoje lidi", kteří vás budou informovat o stavu "zevnitř", čili jako obyčejní obyvatelé. Trochu mi zde chybí ony noviny, co byly v SC2. Daly tak krásně pročítat, každý měsíc, co vyšel nový list, bylo v nich od počasí, po požadavky lidstva až po zprávy ze zahraničí. Tuto utilitku zde nahrazuje systémová lišta, kde zprávy také jakoby běží tak, jak se staly. K vlastnímu srovnání - stručně: Srovnání provádím směrem zpět, to znamená porovnávám verzi 4 ku verzi 2. [b] Grafika: [/b] Zlepšení - avšak nesrovnatelné, grafika za 10 let dostala také svoje prvky, hodnotím stále 90% [b] Zvuk: [/b] Krásný, ke hře sedí mnohem více, než ve verzi 2 (i když časový rozdíl je také hodně patrný), hodnotím 70% [b] Ovladatelnost: [/b] Ovladatelnost se mírně snížila, chybí tu 3D volnost pohledu. Hodnotím 80% [b] Hratelnost: [/b] Hra se trochu zobtížnila, některé věci zde již neuděláte behem pohybu myší, ale to není na škodu. Některé věci jsou přeci jen problém (při požáru hra nepustí na zrychlený čas apod.). Hodnotím tedy 80%

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: -

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.