NFS: Shift - recenze

Autor: Miloslav Čechal | 30.11.2009
Žánr:  PS3  | Recenze  | Závodní
Multiplayer: ANO
Dokáže nový díl \"NFS: Shift\" vrátit zašlou slávu populární závodní sérii?


Závodních her je poslední dobou v herním světě mnoho, ale skutečně skvělých titulů už tolik ne. Něco podobného by platilo i pro závodní sérii Need for Speed, která za téměř 15 let svého vývoje dokázala vyjít v 15 titulech pro všemožné platformy, avšak jejich kvalita je značně rozkolísaná a fanoušci po slabých počinech jako "NFS: Pro Street" a "NFS: Undercover" stále doufali v pozitivní změnu. A právě v tuto chvíli přichází titul NFS: Shift, který se tváří býti tím spásným mesiášem.

NFS: Shift

Zapínám konzoli a vkládám disk do mechaniky, v zápětí nabíhá instalace zabírající na HDD přes 3 GB místa. Po 15 minutách čekání se za logem EA objeví úvodní intro, které už samo naznačuje, že se autoři snažili o změnu stylu oproti policajtským honičkám v "Undercover" a očividně se inspirovali svými rivaly Gran Turismem nebo Race driver Gridem. Vyplníte si svůj profil a hra vás uvede do běhu pomocí zkušební jízdy, podle níž zkusí odhadnout, jak dobře nebo špatně na tom jste. Její odhad můžete samozřejmě poupravit a pozapínat či povypínat různá usnadnění jízdy. Za úvodní vklad si koupíte nějaké základní vozítko a vzhůru na mód kariéry, který je zde stěžejním. Po prvním závodu zjistíte, že hra oplývá základními RPG prvky v podobě levelování, které může stoupat až do hranice čísla 50. Body( zkušenosti) pro levelling získáte v závodě za množství věcí, jež občas ani nebudete vědět, že provádíte. Jedná se o to, že zde máte dva způsoby jízdy- Agresivní typ, kdy bouráte do soupeřů, vezete se v jejich závěsu a tím se snižuje odpor vzduchu vašeho vozidla nebo je úspěšně vykolejíte z trati. Druhým typem, víceméně kontrastním je Precizní typ, v němž je důležité jezdit dle pravidel, zvládát zatáčky bez vyjetí z dráhy, apod. Jak říkám, takové body získáváte i bez vědomého snažení, ale pokud se vám podaří zachovat si jednotný styl až do nejvyššího levelu, dostanete za to patřičnou odměnu. Odměny obecně jsou hnacím motorem této hry, protože kromě zkušeností dostáváte za určité úkoly medaile - např.- najezdíte na amerických, evropských či japonských okruzích 80 km, nabouráte 100 soupeřů, vyhrajete ve všech částech jednoho šampionátu, atd. Hra vás po závodě ohodnotí i pomocí hvězdiček, za něž se vám posléze odemykají nové výzvy a šampionáty. Hvězdičky obdržíte za umístění se v prvních třech příčkách ( 1. místo- 3 hvězdy, 2. místo- 2 hvězdy, 3.místo - jedna hvězda), pak za bodové limity (viz. agresivní či precizní styl) a v poslední řadě za speciální úkoly jako rychlostní rekord či vykolejení 5 soupeřů, atd. Logickou motivací jsou zde i peníze, které vám poslouží k nákupu nových aut nebo vylepšení jednotlivých vlastností vašeho miláčka. Závěrečnou hnací silou je přítomnost trofejí, což ocení hlavně jejich vášniví sběratelé.

NFS: Shift

Co se týče druhů závodů, tak se zde včetně klasického typu setkáme i s "time attackem", kde pokořujete časový rekord protivníků a v současné době i populárním driftem, na nějž je potřeba trochu cviku. Některé typy závodů se dají například odjezdit pouze v amerických, evropských či japonských značkách. V jiných mezi sebou budou soupeřit pouze dva závodníci nebo dvě stáje. Toto je zřejmě náhrada za další módy, které tu ,vyjma kariéry, quick race a online závodů, nejsou. Zamrzí i absence splitscreenu, jenž býval skvělým doplňkem tehdejších NFS titulů. V případě online multiplayeru je o zábavu postaráno, jen se bohužel musíte připravit na to, že se můžete octnout ve skupině, kde je to samý závodní nadšenec, tudíž příležitostní hráči budou možná mít potíže zvítězit. Tito lidé budou nejspíše lovit vítězství v singleplayeru a opravdu hra se snaží začátečníkům skrze nastavení pomáhat, jak se dá. Nejlepší dle mého je zelená stopa na trati, která vám dává představu, jak rychle jet. Ovšem to neznamená, že kvůli všem "usnadňovačkám" nemůžete dostat výprask za nedbalou jízdu. S nostalgií vzpomínám, jak vám všemožné zkratky přes trávník v jiných dílech zachraňovaly kůži, když jste doháněli ztracené vteřiny. Tentokrát za to dostanete varování a pokud jich v závodu nasbíráte pět, jste diskvalifikováni. V online módu vám hra na několik sekund výrazně sníží rychlost, což se často stává osudným, stejně jako drsné bourání, které způsobí, že obrazovka na moment ztratí barvy, zamlží se výhled a vy pouze uslyšíte tlukot srdce a drtící se plech.

NFS: Shift

Ovládání je vcelku intuitivní a zdařilé. Každý vůz se chová jinak a je tak potřeba si na něj zvyknout. U pomalejších modelů pravděpodobně nebude žádný problém, ale u rychlejších typů je nutná adaptace na jiný styl řízení. Když jsem hrál GT: Prologue, gamepad byl na ovládání docela obtížný ve srovnání s volantem a hra mě tolik nebavila. Zde se gamepadem dá řídit celkem slušně, třebaže s volantem je to mnohem lepší. Z tohoto důvodu je dobré zvolit pohled z kokpitu auta, který vás lépe vtáhne do hry, ovšem jen do doby, kdy vám nenávratně rozpraská přední sklo, pak je viditelnost okolí mizerná, takže přepínáte na venkovní pohled.

NFS: Shift

Grafika je na velmi dobré úrovni, modely aut jsou detailně vytvořeny a i když nedosahují kvalit Gran Turisma, odvedli páni z EA dobrou práci. Okolí tratí i tratě samotné jsou celkem malebné, navíc jsou postaveny na reálných předlohách. Na trávě jsou viditelné stopy po kolech, kupky sena, pneumatiky a kusy aut odlétávají po nárazu do všech stran. Diváci a další personál jsou sice taktéž fajn na pohled, ale už to není nic extra, což je pochopitelné, jelikož v závodě nehrají takovou roli. Zvuk mi připadá v pořádku, řev motoru, adrenalinový soundtrack, nárazy plechu. Bohužel si nelze vše dosyta užívat najednou, poněvadž sebedrsnější soundtrack je snadno přehlušen hlasy automobilů, čili se musíte rozhodnout, co máte raději. Navíc je škoda, že zde není možnost umístit do hry své vlastní nahrávky a obohatit tak standardní
repertoár. Snad příště.



Kde by byly současné hry bez podpory vývojářů? A důkazem toho, že to EA s fanoušky myslí vážně, je speciální kód, který dostanete za registraci na jejich serverech za účelem hrát online. Mně se po zadání kódu v menu kupříkladu otevřelo auto Porsche Cayman S. Dále je na prvního prosince tohoto roku naplánován stahovatelný obsah, kterým do hry přibydou nová auta:



1967 Chevrolet Corvette Stingray 427



1967 Shelby GT-500



1969 Dodge Charger R/T



1971 Dodge Challenger R/T



1998 Toyota Supra Mark IV



a nový online mód "Red and Blue," kdy se proti sobě utkají dva týmy, jež budou usilovat o vítězství, takže taková malá závodní kooperace. A to hlavní - vše zdarma na playstation store.



Tip na rychlé peníze:
V Quick race si dejte nejlépe krátký kruhový závod, vynulujte počet soupeřů a za několik vteřin si prvním místem vyděláte 8000 dolarů.

NFS: Shift



Závěrem si to tedy celé shrňme- hra nabízí mix arkády a simulátoru se spoustou věcí k odemknutí, které vás podvědomě nutí jezdit dál a dál; máme zde slušnou stáj vozidel a značek s možností upgradu; velmi dobré ovládání a skvělou hratelnost po připojení volantu; detailní grafiku a vyvážený zvukový doprovod; budoucí DLC, ale na druhou stranu až 45 sekundové načítací časy, které opravdu zamrzí, vzhledem k větší instalaci hry. Přesto je tu opět po dlouhé době NFS titul, který si dokáže získat přízeň nejednoho závodního fanouška.









Detaily

Platforma: PS3
Multiplayer: ANO
Doporučená konfigurace: Playstation 3
Hratelnost:
85%
Velmi chytlavá se spoustou výzev
Grafika:
85%
Stylová, ale k dokonalosti jí něco málo chybí
Zvuk:
80%
Dobrý soundtrack, zvuky jsou na velmi dobré úrovni
Výsledný dojem:
90%
Série NFS má po letech zase povedený titul

Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.