Need for Speed: Shift - preview

Autor: Jan Kozánek | 10.04.2009
Žánr:  PC  | Preview  | Závodní
Multiplayer: ANO
Nový díl Need for Speed se má vydávat jinou cestou, než tomu bylo u svých předchůdců. Pojďme se podívat jak se mu v tom daří.
   Série Need for Speed se dožívá vysokého věku, avšak na úkor senility a nevyzpytatelného měnění herních žánrů. Jeden rok jsme jezdili v plně otevřeném závodním světě, druhý jsme přesunuti pouze na závodní okruhy a rok co rok se série vzdaluje od své původní podoby. Tak jak se autoři chystají řešit takovou krizi identity? Odpověď EA je poněkud překvapivá – nové pokračování série bude zpestřeno přidáním různých herních prvků, které v minulých dílech chyběly.
Překvapivě tento přístup funguje. EA vydá čtyři jednotlivé díly série. Tento rok to bude Need for Speed Shift, titul který se snaží přiblížit simulátoru. Hra bude dostupná na Xbox 360, PlayStation 3 a PC. Již teď to vypadá, že se EA nápadně a trochu drze v souboji o co nejlepší automobilový simulátor snaží napodobit konkurenty jako GRID a Project Gotham Racing.

Need for Speed: Shift

   Vývojáři ze Slightly Mad Studios se snaží přidat větší reálnost, jež v minulých dílech Need for Speed výrazně chyběla a tím je potápěla ke dnu. Výsledkem je projekt, který se tváří jako GRID od Codemasters a zároveň nese arkádové prvky zděděné po Need for Speed, což má za následek šikovné posunutí se blíže ke skutečným automobilovým závodům.
   Toto nové zaměření se odráží na seznamu herních aut, o kterých se zatím dalo jen číst v amerických magazínech, jako například Max Power. Nyní jsou však již některá potvrzena. Šest vozidel, jako například Lotus Elise 111R, Shelby Terelingua a Audi RS4 patří k autům nižší třídy, zatímco Corvette Z06, Porsche 911 GT2 a Pagani Zonda F reprezentují jedny z těch nabušenějších kousků. Mezi všemi těmi vozidly a spletí arkády a simulace je třeba také zmínit závodní tratě. Brands Hatch se svou pověstnou první pravotočivou zatáčkou Paddock Hill Bend je první zatím představenou tratí, kde pokud budete jezdit stylem jako například v hrách typu Race Pro, tak napoprvé kvůli rozmanitým jízdním vlastnostem vozidel skoro jistě skončíte ve zdi z pneumatik. Nicméně nová ovladatelnost je zde uspokojující a to že se každé auto chová jinak je velmi vítaná novinka, což se o předchozích dílech Need for Speed nedá tvrdit a díky tomu hra vypadá až úžasně podobně GRIDu.

Need for Speed: Shift

   Nejpůsobivější na Shift je, že po vizuální stránce vypadá velmi dobře, ba dokonce možná i lépe, než samotný GRID. Použití enginu, který je podobnou variací na záhadný projekt Ferrari od Slightly Mad Studios má za následek potěšující estetičnost, stejně jako působivý pohled kamery za volantem. Závodní okruh Brands Hatch vypadá tak dobře, že je velice těžké ho napoprvé bezchybně projet, protože vaši pozornost při projíždění určitě upoutá dokonalé zpracování předměstí a krajiny Kentu. Jízdní okruhy v Londýnských uličkách jsou velkolepé, zvlášť když vás trať zavede od pobřeží až na Waterloo Bridge a ukáže vám tak nějaké oslňující efekty jako západ slunce, který zanechá na asfaltu oranžové stopy.
    Teprve pohled zpoza volantu je místo, odkud se celá hra blyští. Je to jedna z nejkouzelnějších senzací, ve kterých můžete v této hře být svědky. Sešlápnete-li plyn na podlahu, tak zvuk motoru začne panovačně vrčet, což je známka post-processingového efektu, vytvářejícího zastrašující řev. Do atmosféry vás to doslova „vcucne“, jakmile auto dosáhne maximální rychlosti. Kamera se začne mírně posouvat dozadu, aby se ztotožnila s hlavou řidiče, která je v rychlosti zatlačována dozadu a řidičovy ruce na volantu se více sevřou. To je zážitek, který vám jistě rozbuší srdce. Ostatní pohledy kamery zůstaly zachovány, ale pohled z kokpitu je samozřejmě ten nejlepší.

Need for Speed: Shift

   Stejný efekt je použit i při automobilových kolizích. Při nárazu se začne kamera chvět, může se vám trochu rozmlžit obraz a nakonec ještě budete moci slyšet zrychlený srdeční tep řidiče. Výsledek je velmi oslnivý a správně vám navodí obavu nabourat do nějaké překážky, což je efekt, který vás v závodě dokáže pěkně vytočit. Výše uvedené grafické, zvukové a kamerové hrátky vám přinesou senzační zážitek.
   S těmito základními informacemi bude určitě velice zajímavé počkat si, jak se popisovaná hratelnost promítne do finální verze. Podrobnosti o single-playeru a multi-playeru nebyly zveřejněny, ale pokud v nich bude tolik fantazie jako na závodních okruzích a detailech tak se z Need for Speed Shift může stát plnohodnotný herní zážitek. Spolu s vývojem titulů jako Forza 3, Gran Turismo 5 a Formula 1 od Codemasters, bude tento rok plný závodních pecek a Need for Speed Shift má určitě velikou šanci udržet se na žebříčku kvalitních simulátorů.

Detaily

Platforma: PC
Multiplayer: ANO

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.