Need for Speed Shift - recenze

Autor: Marek Škácha | 01.10.2009
Žánr:  PC  | Recenze  | Závodní
Multiplayer: ANO
Závodní nirvána v podání nejnovějšího dílu Need for Speed!
Když se podíváme na videoherní závodní série, tak ty větší, které jsou s námi již několik let, bychom spočítali na prstech jedné ruky. Vývojáři z Atari připravují druhý díl Unlimited série ze svého Test Drive. Na konzolích vládnou Forza Motorsport 3 a Gran Turismo 5, které mají na svých platformách neotřesitelné pozice. Jako poslední velká značka nám zůstala série Need for Speed, ta ze všech zmíněných prošla asi největší řádkou změn. Vše začalo na horách a přilehlých městečkách po kterých jste se proháněli s krásnými sportovními vozy. Na tu dobu si všichni vychvalovali skvělou grafiku a široký výběr vozů. Dle mnohých se nejlepším dílem stal v pořadí ten pátý s podtitulem Porsche. Jak už název napovídá, celý díl se věnoval slavné německé automobilce, a díky propracované kampani jste okusili všechny slavné modely jak ze současnosti tak vozy z dob minulých. S příchodem filmů jako Rychle a Zběsile, kdy celým světem hýbal tuning a pestrobarevné neony namontované pod podvozek řadových vozidel, se změnila i značka NFS. Nejenom úpravy okořenily tyto nové díly, ale také nový koncept a (ve druhém díle) volné město, po němž se hráči mohli se svým fárem libovolně prohánět. Jenže nadšení z tuningu časem začalo rapidně klesat a projevilo se to i v případě samotné NFS, díky Undercover, který ve všech recenzích sbíral průměrná až podprůměrná hodnocení. Vesměs všechny díly NFS byly čisté arkády, které si nehrály na žádnou propracovanou fyziku či destrukční model. Lidé z EA poté konečně pochopili, že je čas na radikální změnu (i když hned ten další díl se má vracet ke kořenům série) a angažovali zkušené vývojáře ze Slightly Mad Studios , kteří se specializují na závodní simulátory. Na svém kontě mají takové závodní hity jako GT Legends i GTR 2. Dokázali nováčci v Need for Speed sérii přinést ono potřebné oživení?

Need for Speed Shift

Již z prvních obrázků a informací bylo zřejmě, že NFS Shift bude hodně odlišný oproti starším dílům. Žádné honičky s policií, žádné otevřené město nebo horské silnice. Tentokrát se podíváme na uzavřené závodní okruhy, nyní je to tedy jen na vás a vašich řidičských schopnostech. Vývojáři věrně ztvárnili velké množství známých závodních okruhů jako Silverstone, Spa, Laguna Seca a mnoho dalších, projedeme se dokonce i uličkami Londýna.

I začátek Shiftu, jako u podobných her, začíná nákupem prvního vozidla. Nemůžete si zatím  samozřejmě dovolit žádná několikasetkoňová monstra, takže se spokojíte s něakou Hondou či VW. Jak jsem uvedl již na začátku tohoto odstavce, Shift je hodně velký odklon v sérii, takže neočekávejte tak velký rozsah tuningu, jako v případě Undergroundů či Most Wanted. Tuning tu je, ale v jen omezeném množství. Máte na výběr několik typů barevné škály, nakoupíte lepší turbo, vylepšené brzdy či zmenšíte váhu vozu. Pro opravdové hráče simulátorů je tu pak další nastavení jako jestli chcete vyšší maximální rychlost nebo zrychlení apod...

Pokud se zastavíme u typů závodů, tak je tu pár zajímavých zpestření. Klasika start-několik okruhů-cíl, samozřejmě nemůže chybět. Můžete ho hrát buď s vlastním autem, nebo se zúčastníte tzv. Závodu Konstruktérů, kdy daná automobilka zapůjčí všem závodníkům svůj monopost a celé startovní pole startuje se stejným typem vozu. Nikdo se pak po konci závodu nemůže vymlouvat na malý obsah motoru, protože všichni jsou na tom stejně a bude tak záležet čistě jen na tom, jak moc budete chtít vyhrát. Další oblíbenou disciplínou, která se vrací je driftování. Tady se téměř nic nezměnilo, musíte jen včas přidávat plyn a otáčet volantem na určených pozicích, na kterých nasbíráte nejvíce bodů. Mým oblíbencem se staly závody na čas, kdy v jednom kole si v klídku dovolíte udělat velkou chybu, ale hned v tom následujícím zajedete čistou jízdu a dostanete se tak do vedení. V průběhu měření jsou na trati i všichni ostatní jezdci, takže se těm pomalejším musíte i včas vyhýbat, to samozřejmě platí i pro vaše soupeře. V průběhu Eliminátora odpadá na konci každého kola poslední závodník, v tom posledním tak spolu soupeří jen 2 protivníci. Specialitkou pak je tzv. „Duel“ ve kterém proti sobě závodí jen 2 soupeři ve velmi podobných vozidlech. Můžete si tak okusit souboj mezi Mitsubishi Evo X a IX, BMW proti Porsche a další podobně zajímavé souboje.  Endurance patří mezi ty nejtěžší výzvy. Jedná se o vytrvalostní závody, kdy každá chybička znamená propad a poté těžké dohánění soupeřů. Pokud se dokážete dostat mezi naprostou elitu, zúčastníte se Světového turné, na kterém jsou jen ti nejlepší závodníci z celého světa. Svého oblíbence si tak najde skutečně každý. Konečně jsem v nějaké závodní hře zaregistroval nějaká pravidla na trati, ta mi citelně chyběla už třeba v Race Driver GRID. Po několikerém zkrácení trati budete diskvalifikováni stejně tak za jízdu v protisměru. Co naopak zamrzí, je absence jakéhokoliv měřeného tréninku, po jehož dokončení by se určila vaše startovní pozice. Takhle startujete skoro vždy kolem chvostu  startovního pole a například u závodních sérií, kdy musíte v celkovém součtu získat co nejvíce bodů, budete mít vždy co dělat.

Need for Speed Shift

Hodně se mluvilo o tom, jak se čistě arkádová série Need for Speed změní poté, co svoji ruku k dílu přiloží vývojáři simulátorů. Celková hratelnost se změnila celkem hodně, nemůžete už, jak se trefně psalo, držet pedál plynu po celou dobu na podlaze, ale teď už si musíte dávat setsakra bacha, abyste brzdili nebo naopak přidávali plyn v tu pravou chvíli, protože každá byť i sebemenší chybička znamená ztracené desetiny, které pak v závěru každého závodu sehrají hlavní roli. Jestli jste hrdým majitelem nějakého toho lepšího volantu, pak si jistě v nastavení hry povypínáte všechny možné asistenty a obtížnost nastavíte na nejtěžší možnou, díky které se poškození vozu projeví i na samotné jízdě. Všichni ostatní, kteří si chtějí jen dobře zajezdit na gamepadu či klávesnici, si nechají většinu pomocníků zapnutých. Novinkou, která se také řadí mezi asistenty, je možnost vidět nejlepší trasu. Ta je znázorněna pomocí barevných šipek, kdy zelená barva je optimální rychlost, při žluté si připravte brzdu a když šipky zčervenají, znamená to, že jedete příliš rychle a následující zatáčku budete těžko vybírat.

Další výraznou novinkou v průběhu závodu je systém bodování. Body získáváte za několik předem daných událostí, které mohou být ve dvou kategoriích – Agresivita a čistá jízda. Když například chcete předjet soupeře, tak to můžete provést v zásadě dvěma způsoby. Buď čistým předjetím nebo a právě podle toho dostáváte body, ty se vám po závodě sečtou a postupem času můžete díky tomu získávat různé bonusy jako nové grafické polepy, pozvánka na zajímavý závod či finanční ohodnocení. Co se týká umělé inteligence soupeřů, tak ta je  dost agresivní. Jistě, může se čas od času stát, jako ve skutečných závodech, že ke kontaktu mezi vozy dojde, ale soupeři v Shiftu se nebojí opravdu ničeho. Nic nenaštve víc než, když vedete závod, zbývá vám několik posledních zatáček, jenže před jednou z nich začnete brzdit příliš brzy, jenže druhý v pořadí si dál pojede dle svého a zezadu do vás jemně strčí. Ale i to stačí k tomu, abyste skončili někde v písku a štěrku, kde je auto hodně těžko ovladatelné. Takových momentů je ale mnohem víc a vy místo toho, abyste dávali se soustředili na vlastní jízdu, radši dáváte pozor aby vás soupeři neměli možnost vyšachovat.

Need for Speed Shift

Jistě jste si z okolních screenů všimli, že grafický kabátek je hodně kvalitní. Pokud máte dostatečně silný PC, tak si v nastavení dáte vše na maximum včetně vyhlazování, budete z grafiky nadšeni a můžu skromně prohlásit, že se Shift může i v grafice směle měřit jak Forza Motorsport 3 tak Gran Tusismo 5. Pokud máte již zastaralé komponenty, budete muset ze svých nároků notně slevit a výsledný dojem tak bude výrazně horší. Další podstatnou novinkou v NFS je kamera z kokpitu, která ve starších dílech nebyla a většina hráčů si na to poprávu stěžovala. Takovým menším zpestřením je i to, že pokud narazíte do bariéry nebo do soupeře, obraz se rozostří a dostane černobílý nádech. V ten moment toho skutečně moc neuvidíte a musíte tak počkat až se "vzpamatujete". Možná někdo čekal, když se Shiftu ujmou vývojáři simulátorů, že se dočkáme nějakého promakaného modelu poškození. To se bohužel nekoná a dojde jen k několik prolámaným plechům a poškrabaným sklům. Za zmínku stojí i audio složka, která, jak bývá u NFS her zvykem je našlapaná kvalitním soundtrackem, který potěší téměř každého. A musím pochválit i zvuky motorů, díky kterým se budete cítit jako ve skutečném závodním speciálu.

Need for Speed SHIFT je velkým odbočením od standardů série, ale o to více je zábavný. Hodně mi vadila až moc agresivní umělá inteligence, ale možná někomu jinému to sedne. Jistě nebude pro každého, ale pokud hledáte dobrou závodní hru a nevlastníte XBox 360 ani PlayStation 3 pak je Shift právě pro vás.

Detaily

Platforma: PC
Multiplayer: ANO
Doporučená konfigurace: Windows XP (SP3)/Vista(SP2)/Windows 7 CPU 1.6GHz Intel Core2/AMD X2 3800+ Paměť – 1,0 GB Grafická karta - 256 MB
Hratelnost:
80%
Každý si vybere své - čistou arkádu i lehčí simulaci
Grafika:
90%
Výborná grafika vykoupená vysokými nároky na PC
Zvuk:
75%
Kvalitní soundtrack, výborné zvuky motorů
Výsledný dojem:
80%
Od Shiftu se toho hodně čekalo a výsledné hodnocení dává jasně najevo, že spokojenost je na místě

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.