MTX Mototrax - recenze

Autor: Michael Davidík | 24.02.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | Závodní
Po dlouhé době se objevuje závodní titul pro příznivce jedné stopy. Nepříliš vábně vypadající grafický kabátek, ale skvělá hratelnost a slušná zábava na dlouhou dobu.
Zatímco příznivci automobilových závodů mohou v poslední době díky kvalitním titulům chrochtat blahem (NFS: Underground 2, Richard Burns Rally, Colin McRay Rally 2005, FlatOut), vyznavači jedné stopy musejí jen tiše sedět a trpělivě čekat, zdali se právě pro ně neobjeví nějaký ten moto titul. Situace je o to horší, že když už nějaký spatří světlo světa, povětšinou se nejedná o nic mimořádného, co by si vysloužilo více jak půlhodinovou pozornost. Nyní se však na pultech obchodů zčista jasna, bez velkého humbuku, objevil motokrosový MTX Mototrax, vývojářského týmu Axus (ten má kromě řady nevšedních sportovních titulů ve svém portfoliu zejména vynikající skejťáckou simulaci Tony Hawk's Pro Skater 4). Od skejtu je k motorkám přeci jenom pořádný kus cesty, přesto jedno mají společné, na motokrosových motorkách se dají dělat neméně bláznivé a oku lahodící kousky jako na prkně. Ačkoliv se na první pohled hra tváří způsobem, jako by chtěla rozšířit řadu rádoby her s motokrosovou tématikou, není to tak docela pravda. Byla by velká škoda tenhle titul přehlédnout jen proto, že je trochu nešikovně zabalen do druhořadého hábitu. *1* *2* *3* Po zajímavém intru, kde je možno pokochat se sestříhanými záběry toho, co všechno lze s "krosinovými" motorkami provádět, na vás vykoukne hlavní menu. To je bohužel poznamenané nemocí zvanou "konverze z konzolí", kdy můžete s klidným srdcem zapomenout na myš a musíte si chtě nechtě vystačit pouze s klávesnicí. Pohyb v takovém menu je sice i tady dle "dobré" tradice spíše nepříjemný, ale na druhé straně se nejedná o "harakiri" spojené s horizontálně rolovacími menu. Jako už tradičně máte na výběr z několika herních nabídek. Můžete vstoupit třeba do kolonky exhibice, kde je možno vybrat si disciplínu, trať a jen tak si zajet závod. Bohužel počet přístupných tratí je přímo úměrný postupu v kariéře. Proto nezbývá než odvrátit zrak a nasměrovat jej k položce honosící se názvem kariéra. *4* *5* *6* A právě kariéra je v MTX Mototraxu oním podstatným nosným pilířem celé hry, jenž dokáže připoutat k obrazovce a jen tak nepustit. Smysl kariéry je zřejmý, dosáhnout z nuly až na vrchol aneb jak se z prostého chasníka po nasednutí na motorku stal motokrosový král. Na začátku si můžete toho svého "chasníka" uplácat k obrazu svému. Možností je dostatek a trochu to evokuje populární tvorbu postavičky v The Sims 2. Tohle přirovnání sice berte s jistou rezervou, přesto se dá poměrně slušně vyřádit. Od výběru toho správného "in" účesu (na výběr jsou tradiční motokrosářské) přes vzhled lebky (rozuměj obličeje), až po výběr oblečení (kombinéza, přilba, rukavice atd.). Výběr šatstva je skutečně velký a potěší jistě nejednoho milovníka podobných editací postaviček, ale abyste se mohli dostat ke kompletní nabídce šatníku, musíte se úspěšně prokousávat závodnickou kariérou. Navíc nejde o lecjaké noname oblečky, neboť díky licenci se budete moci oblékat do skutečných značkových ohozů. Vybírat je rozhodně z čeho. Závodníka bychom tedy měli (dozajista to bude frajer, na nějž se lepí holky více než vosy na sladké), teď už jen nasednout na motorku, pevně uchopit řídítka a vpřed slávě a úspěchům. Jednou z vašich nejvěrnějších věciček (samozřejmě kromě vašeho stroje) bude i PDA (Personal Digital Assistant, neboli kapesní počítač). Jste závodník mladý a mladí jak známo jdou s dobou. Ve vašem PDA máte všechno, co potřebujete k vaši "manažerské" práci. Máte přístup k e-mailové schránce, přístup do obchodu s oblečením, můžete si listovat v seznamu triků a v neposlední řadě taky vybírat závody, kterých se hodláte zúčastnit. Jedná se o opravdu užitečnou hračičku, všechny podstatné informace máte díky tomu přehledně na jednom místě, zkrátka pohodička. Cílem vaší kariéry je prokousat se všemi typy závodů. Závody se vám samozřejmě postupně otevírají, tedy pokud jste úspěšní. S úspěchem není spojeno jen odemykání nových tratí (popřípadě zajímavých filmečků), ale přicházejí také nabídky od sponzorů (nutnost prezentovat jejich značku na vašem dresu) a za zmínku jistě stojí i nabírání na velikosti vašeho finančního zázemí. Naneštěstí je smysl peněz poněkud nedomyšlený, za peníze si lze totiž pořizovat jen nové kombinézy či jiné součásti (helmy, rukavice, apod.), ale jiné smysluplnější využití nemají. Například takový tuning vaší závodní mašiny zde kupodivu zcela chybí. *7* *8* *9* Dostáváme se k tomu podstatnému, tedy k samotným závodům. Pojďme si nyní jednotlivé typy závodů, jejichž počet se zastavil u čísla čtyři, podrobněji představit. Začnu těmi řekněme obyčejnějšími, konkrétně motocrossem a supercrossem. Motocross asi ničím nepřekvapí. Jedná se o přírodní tratě, které jsou plné skoků nejrůznějších obtížností a velikostí. Tady se nehledí na parádičky pro diváky, tady se jede naplno. Nejdůležitější činností je optimální naplánování skoku. To se děje pomocí speciální klávesy, která váš stroj jaksi odpruží, a vy tak v závislosti na intenzitě odpružení provedete delší (vyšší) skok. K precizně provedenému skoku pak ještě slouží dvě vyvažovací klávesy (jedna pro náklon jezdce dopředu, druhá naopak pro záklon dozadu). Tyto závody vyžadují, stejně jako ve skutečnosti, v prvé řadě maximální koncentraci. Motocross se vyhrává a prohrává právě na skocích. Nezbytná je také patřičná rychlost. Jste-li příliš pomalí, pak daleko nedoskočíte a připočte-li se k tomu navíc špatné načasování, věřte že se budete potácet v údolí mezi skoky, zatímco soupeři vám budou prolétávat nad hlavou. Každý nepříliš povedený skok znamená značné zbrždění, které se mnohdy těžce dohání. Fakt, že je nutná neustálá koncentrace a precizní práce s načasováním skoků, přispívá k lepšímu zážitku z hraní. Navíc pokud jste už vyhráli, není zaručeno, že na stejné trati úspěch zopakujete. Stačí pár drobných chybek a stupně vítězů jsou nenávratně ztraceny. O Supercrossu platí vše co bylo řečeno u Motocrossu. Jen s tou výjimkou, že z přírody se přesouváte na stadion. Zde už jsou tratě o něco náročnější. Čeká vás řada uměle vytvořených překážek (skoky, podjezdy, velbloudi) a vše je okořeněno častými ostrými zatáčkami. *10* *11* *12* Poslední dvě disciplíny Freeride a Freestyle jsou přeci jenom o něco nezvyklejší. Freeride si bere za vzor již zmiňovaného Tony Hawka. Dostanete se do relativně rozlehlých oblastí (lesy, lom), které jsou plné skoků a jiných překážek, a vaším úkolem je získat stanovený počet bodů. Ty se vám připisují za nejrůznější triky a úkoly (jízda po zadním kole, jízda skrz roury, projíždění checkpointů aj.), které vám zadávají NPC postavy, jež tu a tam při své projížďce potkáte. Už název napovídá, že máte absolutní volnost, takže záleží jen na vás, zdali se s nějakou postavou dáte do řeči. Navíc jsou v oblasti vždy určitá místa, kde je možno naučit se novému triku. Bohužel skvrnou na čistém štítu tohoto módu je nevyváženost úkolů. Ty se pohybují pouze na dvou hranách, buď jsou lehké, nebo naopak příliš těžké. Na tomhle mohli přeci jenom autoři více zapracovat. *13* *14* *15* Freestyle je módem ušitým na míru všem příznivcům této, v reálu rychle si získávající popularitu, supercrossové odnože. Vracíte se zpět na stadion a předvádíte divákům vaše umění. Skáčete přes obruče, ukazujete nejrůznější triky či bojujete se soupeři o co největší bodový zisk (zvládnutí řady triků v časovém limitu). Triky jsou záležitostí, jež značně zvyšuje hratelnost hry. Jejich počet dosáhl opravdu úctyhodných 115 a znalcům freestylu dozajista nebudou neznámé. K samotnému provádění triků stačí relativně málo, jen namačkat správnou klávesovou kombinaci. Horší je to už s přípravou na jejich dokonalé provedení. Je třeba optimálně skočit a hlavně zvážit, zdali zrovna na tomhle skoku lze daný kousek úspěšně provést. Ačkoli by se zdálo, že jen správné namačkání kombinace je relativně jednoduché, jsem toho názoru, že se jedná o dobře zvolený přístup, který je bližší širšímu hráčskému publiku. Kombinovat to ještě třeba s akcí vyrovnávání rovnováhy by bylo pro mnohé příležitostné hráče spíše frustrující. *16* *17* *18* MTX Motortrax není a ani se nesnaží být nějakým simulátorem. Jedná se o čistou arkádu a pocit ze samotné jízdy je tak někde na půli cesty mezi MotoRacerem a Motocross Madness. V duchu arkády tak můžete jezdit do jisté míry za hranicemi reality a sledovat, co všechno jezdec dokáže ustát. Motorka sice občas dělá nezvyklé psí kusy, ovšem děje se tak v rámci, kdy to lze ještě tolerovat. Samotné závody pak mají díky arkádovému pojetí výbornou "divokou" atmosféru a potěší hlavně hráče, kteří chtějí usednout, hrát a mít hned od počátku šanci na vítězství. Jízda přechází do krve velmi rychle. K dobru tvůrcům přičítám i skutečnost, že ví, jak vypadají obecně motokrosové závody a dokázali toho patřičně využít. Kupříkladu taková samozřejmost, jakou je například reálný start závodu (stání v řadě před "padacími bloky" s rovinkou, po které se jede jen jednorázově po startu), není všem tvůrcům podobných her mnohdy známá. Zde je situace naštěstí jiná. *19* *20* *21* Nejhůře se konverze z konzolí projevila na technickém zpracování. Pohříchu se jedná pouhý průměr a místy i mírný podprůměr. Z tohoto pohledu se hra tváří jako obyčejný budget, což ovšem ani zdaleka není. Zpracování motorek a jezdců dopadlo sice vcelku obstojně, ale s okolím je to již o stupínek horší. Navíc se engine nevyvaroval chybek, které působí značně amatérsky (do očí bije zejména pád do vody v jedné Freeride oblasti). Úděl technického vzezření je u her portovaných z konzolí těžký, bohužel. Na druhé straně si rozumně zahrají i majitelé "muzejních" kousků. Se ctí však vychází zvuk a hudba. Zvuk motorek je podařený (dokonce lze poznat rozdíl mezi nižší a vyšší kubickou kubaturou), jen místy jakoby motorka zvuk zapomněla vydat. Hudba je ale již bez jakýchkoli výhrad. Do rytmu závodů hraje například Metallica či Slipknot a společně s komentátorem a hukotem diváků jen umocňují vysoký adrenalin. *22* *23* *24* Pokud překousnete grafické zpracování, stane se MTX Mototrax návykovým titulem. Dlouhá kariéra, přítomnost editoru nebo možnost zahrát si na jednom počítači díky split-screenu ve dvou lidech jsou aspekty přispívající ke slušné době hraní. Pro fanoušky motokrosových závodů je to solidní zpestření v šedých časech absence jiných titulů a pro přívržence jejich freestylové odnože téměř jasná volba.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: CPU 1 GHz, 256MB RAM, 32 MB graf. karta, WIN 98/ME/2000/XP

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.