Might and Magic: Clash of Heroes HD - ostatní

Autor: Miloslav Čechal | 21.04.2011
Žánr:  PS3  | Ostatní  | Strategie
Multiplayer: ANO
Zasype vás tato hra úžasem a radostí z kouzel a moci nebo ji pošlete o dům dál?


Série Might and Magic má v herním světě dlouholetou tradici, a tak není divu, že se kromě počítačové platformy rozšířil i na jiné přístroje. Znalí fanoušci si jistě pamatují světy plné hrdinů, příšer a bájných postav a ty nás budou obklopovat i v tomto tahovém kousku, který právě vyšel na PSN a XBLA. Původně se titul objevil na Nintendo DS a tam sklidil značný úspěch, tak uvidíme, co přinese HD verze.



 



Příběhově se pomocí krátkých dabovaných kreslených sekvencí dostanete na počátek velké války mezi různými národy. Máte zde na výběr lidi, elfy, démony, nemrtvé a mágy. Kampaň, což je jeden z módů, vás zavede do elfské kotliny, kde všechny problémy začínají. Postupně se budete přesouvat mezi frakcemi a měnit hrdiny a spojitosti příběhu se začnou provazovat a spojovat v jedno velké finále. Vyprávění se odehrává i během hraní prostřednictvím textových dialogů mezi postavami. Zápletka není kdovíjak složitá a zřejmě jste její hlavní pointu kdesi viděli, ale je to zároveň vyprávění, které nenudí. Pro ty, jež příběh nezajímá, je možnost všechny rozhovory přeskočit stiskem tlačítka. Ovšem hlavním herním aspektem jsou taktické boje na tahy.





Zpočátku vám systém hry vše vysvětlí a provede vás pravidly a styly boje. Bitevní pole je totiž rozděleno na dvě části, dole stojíte vy a vaše armáda složená z různých jednotek dané frakce a nahoře je nepřátelské vojsko. Cílem boje je snížit zdraví protivníkovo hrdiny na nulu a v tomtéž zabránit jemu. Jednotky se neliší pouze druhem a silou, ale i barvami, jež jsou stěžejní při budování formací pro obranu a útok. Účelem je seřadit tři stejné barvy jednotek a typu za sebou horizontálně pro obranu nebo vertikálně pro útok. Do té doby jsou vaše jednotky pouze v neaktivní fázi. Jsou zde však bojovníci, jež potřebují pro útočnou aktivaci dvě nebo čtyři podpůrné postavy stejné barvy a typu. Systém hry se zprvu zdá hodně komplexní a složitý, ale časem si na něj zvyknete a poté vás chytne a už nepustí, protože jeho promyšlenost je mnohem hlubší než pouhé skládání barev vedle sebe. Během několika tahů musíte připravit své jednotky na útok či obranu a další věc, kterou je dobré brát v potaz, že útočné formace vyžadují určitou dobu, než jsou schopny útoku, jejich zdraví a síla se během čekání zvyšuje, ale klidně mohou být před vypuštěním zničeny nepřátelskými útočníky. Tento balanc mezi defenzívou a ofenzívou je opravdu skvělý. Navíc za zásahy jak do nepřátelského hrdiny, tak jeho údery do vašeho, získáváte manu, s jejíž pomocí můžete po naplnění políčka spustit ničivé kouzlo mnohdy schopné zvrátit výsledek celé bitvy. Každý hrdina oplývá jinou specialitou, takže je tu zajímavá variace. Kromě toho váš hrdina může na sobě nosit cenný artefakt získaný z bitev či truhel a ten artefakt vám přidá bonus v podobě dalších schopností. Po každé vyhrané bitvě nejen hrdina, ale i všechny bojující jednotky obdrží určitý počet zkušenostních bodů, které zvyšují jejich úroveň a tím i atributy jako je síla, zdraví a obrana. Pro jednotky se můžete dostat až na úroveň 5 a u hrdiny je to dvojnásobek čili 10. Všechny jednotky vyjma tří základních mohou v boji zahynout a jejich počet po bitvě logicky klesne, ale není nutné zoufat, protože se dají za určitý peněžní a surovinový obnos zakoupit na určitých místech. Vyděláte si na ně právě bojováním a vedlejšími úkoly. Ty s hlavním příběhem sice nesouvisí, ale na vylepšování jednotek, hrdiny a peníze je to ideální. Díky tomu se hrací doba kampaně klidně dostane minimálně až na 25 hodin, což je už slušná porce zábavy. Dobrou výzvou jsou i takzvané hádankové mise, kde nezáleží na úrovni vašich jednotek ani hrdiny, ale máte za úkol během jednoho tahu zlikvidovat všechny nepřátele na poli. Pokud se to nepovede, není problém misi donekonečna opakovat, dokud se to nepodaří. Člověk by čekal, že se po chvíli dostaví frustrační nálada, která vás odradí od hraní, ale je to naopak, vůle přijít na záhadnou kombinaci vás nutí zkoušet to dokola a tipovat nové kombinace útoků. Podobné je tomu i u bojů s bossy. Ty často představují další element v hraní zvyšující obtížnost bitvy. Například nesmíte trefit zajatého kamaráda přemisťujícího se po poli nebo naopak musíte zasáhnout naráz dvě místa na konci linie. Nepřátelští bossové mají většinou velkou zásobu zdraví a ničivé útoky, takže restart boje nebude výjimkou. Zde se dostáváme k další velké výhodě ve hře. Jakmile váš hrdina zemře a objeví se políčko „Game over,“ není problém pokračovat od nejbližšího checkpointu, tj. přímo před bitvu a upravit si složení jednotek, artefaktů a podobně a dokonce po prohrané bitvě nepřicházíte o žádné zkušenosti či jednotky, další plus. Dále musím vyzdvihnout možnost ukládat si pozice kdekoliv ve hře, sice je k dispozici pouze pět ukládacích slotů, ale i s těmi si bohatě vystačíte. Možná trochu zamrzí časté, leč krátké nahrávací obrazovky průběhu hraní.




Dohráním kampaně přesto zábava stále nekončí. Na výběr máte rychlou bitvu podle několika parametrů a hlavně multiplayer, který může probíhat online nebo offline. Lze bojovat 1 vs. 1; 2 vs. 2; 2 vs. AI; 1 vs. AI. Pokud máte spoluhráče, sdílíte s ním své pole a jednotky, každý však ovládá jen půlku armády, proto je nutná domluva, kam se bude co umisťovat. Oba mohou použít své vlastní kouzlo a artefakt a každý má definovaný počet tahů. Pokud takto hrajete online, headset je zde velmi nezbytný. V případě soupeření už to tak důležité není, ale kooperace si na tom zakládá.




Ovládání je vcelku podařené a jednoduché a hra vás vším provede na začátku kampaně nebo se můžete podívat do instrukcí v „options.“




Graficky se mi provedení líbilo, vše je pěkně animované a barevné. Jednotky nejsou statické a na bojišti se hýbou, zvlášť mají svou útočnou akci, která je hezká na pohled. Celé to na člověka působí magickým pohádkovým dojmem.




Zvukově hra nezaostává a hezky vytváří atmosféru. Útoky jednotek pokaždé ohlásí specifický zvuk, ať už výkřik banshee nebo řev draka a dalších. Hudba je vyvážená a dobře zapadá do dění, skladby jsou epického charakteru a nijak vás neruší pří přemýšlení.




Takže když se mrkneme na vyznění tohoto článku, tak tu před námi je velmi kvalitní a návykový titul, u něhož lze strávit hodiny i po tom, co dohrajete hlavní kampaň. Potenciál je jak v singleplayeru, tak v multiplayeru. Můj první dojem, když jsem se o hře dozvědel poprvé nebo po zhlédnutí traileru nebyl kdovíjak pozitivní nebo nadšený. Čekal jsem, že to
bude nějaká bezduchá logická hříčka nesahající původním „Heroesům“ ani po kolena, avšak po vyzkoušení trial a zakoupení plné verze, jsem byl přesvědčen o opaku. Toto je skutečně titul hodný vašich peněz a pozornosti. Vřele doporučuji.



Detaily

Platforma: PS3
Multiplayer: ANO
Doporučená konfigurace: PSN, XBLA

Chcete vidět další Ostatní platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Ostatní.