Max Payne vs. Max Payne 2 - ostatní

Autor: Michael Davidík | 26.01.2004
Žánr:  PC  | Ostatní
Pokusili jsme se posoudit, která z těchto her je na tom lépe. Zajímá Vás, jak zní konečný verdikt?
Zhruba před třemi lety spatřila světlo světa hra Max Payne. Letos v říjnu jsme se dočkali jejího pokračování v podobě hry Max Payne 2: The Fall of Max Payne. Pokusili jsme se tedy srovnat tyto dvě hry, každou ve své době. Článek je rozdělen do tří částí. V první části si připomeneme hru Max Payne, ve druhé krátce hru Max Payne 2: The Fall of Max Payne a ve třetí části tyto hry porovnáme. Max Payne Hra Max Payne vyšla zhruba před třemi lety. Když si vzpomenu, jak to tehdy bylo... Hra byla totiž oznámena již 4 roky před tím! 4 roky - to byla neuvěřitelně dlouhá doba na vývoj hry. Jak se ale později ukázalo, zdlouhavé čekání se nakonec vyplatilo. Max Payne měl obrovský úspěch jak u nás, tak v zahraničí. Získával jedno ocenění za druhým a byl chválen časopisy zabývajícími se počítačovými hrami. Pojďme si tedy krátce zrekapitulovat, jaký Max Payne byl. Tuto rekapitulaci rozdělíme do následujících oddílů: Grafika Hratelnost Bullet Time Combo Příběh Zvuky, hudba Celkové hodnocení Grafika: Hra byla na svou dobu graficky velice dobře zpracovaná. Dovolím si říct, že grafika hry byla tak vyspělá, že některé dnešní hry ji mohou Maxi Paynovi stále závidět. Postavu, za kterou hrajete (Max Payne), vidíte z pohledu třetí osoby, tudíž koukáte Paynovi na záda. Postava, jako taková, je, stejně jako celková grafika, velice povedená. Max je oděn černým kabátem, který se při každém pohybu reálně zavlní. Pohyb, ať už běh, nebo chůze pozadu, vypadají elegantně. Při velkém zranění pohyb není už tak elegantní, ale kdo by se s postřelenou nohou snažil vypadat elegantně?:-) Děj se odehrává většinou v interiérech různých domů, či továren. Čerstvého venkovního vzduchu se proto opravdu moc nenadýcháte. Přesto tato skutečnost rozhodně neubírá na kvalitě hry. Prostředí je realisticky zpracované a přenesené do virtuální podoby bez jediné chybičky. Hratelnost: U některých akčních her typu "Akční hra z pohledu třetí osoby" jsem měl problémy se zaměřováním. Max Payne byl v tomto ohledu docela bezproblémový, jen jste se nesměli přiblížit zády ke stěně. Pohled sklouzl blíže k Maxově hlavě a zaměřování bylo hned obtížnější. Nicméně i tak se dali zneškodnit všichni nepřátelé, jen jste ztratili trochu více zdraví. Trochu mě znepokojilo zjištění, že k otevření odemčených dveří se stačí k dotyčným dveřím jen přiblížit. I s tímto faktem jsem se ale brzy vyrovnal. Dokonce si myslím, že to může být mnohdy i výhoda. To je ale asi věc názoru. Hra měla přesto jednu vadu. Tou byla doba, kterou u hraní Maxe Payna strávili. Průměrná hrací doba se totiž pohybovala kolem 15ti hodin, což je dost málo. Ovládání hry mi nedělalo potíže. Hra se ovládá standardně myší a klávesnicí, přičemž vše je nastavitelné. Když to shrneme, hratelnost byla výborná. Nemalou zásluhu na tom má Bullet Time Combo. Bullet Time Combo: Určitě znáte "matrixovské" zpomalení času - tak přesně takový je Bullet Time Combo. Konkrétněji se jedná o skok, nebo moment, při kterém zpomalíte čas a bez problémů postřílíte nepřátele. Bullet Time Combo se vyplatí používat hlavně při boji s větším počtem nepřátel, protože je limitovaný adrenalinem v krvi. Když proti sobě máte jednoho, nebo dva nepřátele, rozhodně se vyplatí ztratit trochu zdraví a šetřit Bullet Time, než ho použít a při větší přestřelce potom zemřít. Max Payne byla vůbec první hra, která se může podobnou dovedností pyšnit. A co teprve Bullet Time Combo verze 2.0 ve hře Max Payne 2.... Příběh: Nedokážu si představit akční hru bez příběhu. Bylo by to jen bezhlavé střílení. Některé akční hry mají ten problém, že příběh není dobrý a hra se proměňuje právě v bezhlavé střílení nepřátel, i když vlastně ani nevíte, proč je zabíjíte. Tak takový Max Payne opravdu není. Vlastně Max Payne je pravý opak. Hra je prošpikovaná dějem skrz na skrz. Ptáte se, jestli je příběh dobrý, když je ho tam tolik? Odpověď zní: „Jednoznačně ano!” Podle mého je to ta nejlepší hra, co se příběhu týče. Ale teď už k tomu, o co ve hře jde. Jste Max Payne, policajt, kterému nadrogovaní chlápci zabijí ženu a dítě. Pomstít se - tak zní Vaše motto. Tím všechno začne. Kdybych tady měl popsat celý příběh, trvalo by mi to pár hodin. Myslím si, že stačí říct, že všechno skončí dobře - tedy, že se Vám povede se pomstít a pozabíjet všechny, kteří si to zasloužili. Zvuky, hudba: Hudba, nebo spíš melodie znějící v hlavní menu hry, je dost atmosférická. Při poslechu této melodie mě vždy zamrazilo v zádech a měl jsem chuť se mstít jako Max Payne. Při hraní jako takovém, je to stejné. Hudba se odvíjí od právě probíhající akce - pokud na Vás najednou "naběhne" 10 nepřátel, hudba zrychlí podobně, jako v akčních filmech a naopak. Když tedy hledáte schovaného protivníka po dlouhých, snad nikdy nekončících schodištích, hudba ještě zpomalí a navodí potřebné napětí. Zvuky, jako např. výstřely, nebo zvuky při otevírání dveří, jsou dostatečně reálné. Prostě zvuky i hudba jsou dalším kladným bodem hry. Celkové hodnocení: Na stupnici od 1 do 10, kdy 10 je nejlepší, by ode mě Max Payne dostal 9.6 bodu. Max Payne 2: The Fall of Max Payne O hře Max Payne 2 se nebudu tolik rozepisovat. Hra totiž vyšla zhruba před třemi měsíci. Připomeneme si jen její základní rysy, rozdělené opět do oddílů: Grafika Hratelnost Bullet Time Combo v 2.0 Příběh Zvuky, hudba Celkové hodnocení Grafika: Oproti prvnímu dílu se grafický vzhled až zas tak moc nezměnil. Větší změnou je tak jen přidání "Havok" enginu, který zapříčiňuje pohyb předmětů přesně podle fyzikálních zákonů. Při průchodu mezi bednami se tak můžete bavit i skopáváním a posouváním beden, či různých vozíků a krabic. Ani pohled kamery se oproti jedničce nezměnil. Opět koukáte Maxi Paynovi (nebo Moně Sax - za ní ve hře hrajete také!) na záda - z pohledu třetí osoby. Grafika je tedy až na malá vylepšení a nový Havok engine v podstatě stejná, jako v prvním dílu. Hratelnost: Tady není o čem spekulovat, či diskutovat. Jádro hry zůstalo neměnné, ovládání stejné. Tedy až na Bullet Time. Jelikož je ale Bullet Time dalším oddílem článku, dozvíte se o něm níže. Bohužel ani druhý díl se nevyhnul problému s názvem "hrací doba". Ta se totiž opět pohybuje mezi 10ti až 15ti hodinami....:-( Jinak se hratelnost nijak zvlášť nezměnila a stále je na výborné úrovni. Bullet Time Combo v 2.0 Jednou z nejočekávanějších částí hry byl bezpochyby nový Bullet Time. Bullet Time ve verzi 2.0 rozdělím do dvou částí. První částí je zachování původního Bullet Time Comba, tedy stejný Bullet Time, který jsme mohli používat v jedničce. Pokud tedy chcete ve hře použít zpomalení času jen při skoku, stačí při stisknutí kláves pro skok přidržet klávesu "Shift" (levý Shift) a je to! Zpomalený skok je na světě. Nutno dodat, že tato funkce nového Bullet Timu není nijak limitovaná! Můžete ho tak dost často používat (já jsem hru téměř jen "proplachtil" :-)). Druhou možností je použít doslovné zpomalení času, které vyvoláte stiskem kolečka na myši (případně prostředním tlačítkem). Zpomalení času doprovází také grafický efekt - obraz mírně zežloutne. Přitom platí, že čím víc nepřátel během zpomaleného času zabijete, tolikrát je čas pomalejší. Tato část Bullet Timu je limitovaná, avšak limit mě nikdy žádným způsobem neomezoval. Bullet Time ve hře rozhodně využijete. Verze 2.0 překonala verzi původní a dá se tedy říct, že hrou přímo proplachtíte. Příběh: Ve hře Max Payne "1" hrál příběh velkou roli. Aby také ne, vždyť byl naprosto úchvatný. Těžko by se dalo věřit tomu, že příběh ve dvojce bude ještě lepší. Jak ale zástupci společnosti Remeda (tvůrce her Max Payne a Max Payne 2) tvrdili, příběh ve hře Max Payne 2 měl překonat děj jedničky. Vlastně nový příběh nazvali jako "Love Story". Je příběh ve dvojce lepší, než příběh v jedničce? Řekl bych, že ne. Každý je jiný. Oba příběhy mají své klady a zápory. Příběh popisovat nebudu, trvalo by to ještě déle, než u sepisování příběhu v jedničce. Děj je totiž tak zamotaný, že klubko bavlny je oproti tomu jako nic. Přesto Vás ale mohu ujistit, že dějová linie má potřebný spád i moment překvapení. Příběh je tedy, stejně jako v jedničce, dominantou hry. Zvuky, hudba: Zvuky ani hudba nedoznaly výraznějších změn. V hlavním menu hry slyšíte stále tu samou melodii, jen hranou jinými nástroji a ani během hraní se hudba moc neliší od té původní. Přesto si myslím, že lepší hudbu by bylo velmi těžké složit. Vlastně to, že hudba je stále stejná, nijak nekazí celkový požitek ze hry. Zvuky už trochu pozměněné jsou. Toho si všimnete hlavně u zbraní, které zní jinak, než v jedničce. Při otvírání dveří, či při srážení beden jsou rozdíly oproti stejným zvukům jedničce minimální, avšak ani to nestaví hru do špatného světla. Celkový hodnocení: Hra Max Payne 2: The Fall of Max Payne ode mě dostal 9.5 bodu z 10ti. Porovnání her: Obě hry, jak Max Payne, tak Max Payne 2: The Fall of Max Payne, mě uchvátily svými možnostmi, příběhem, grafikou a spoustou dalších věcí. Rozhodnout, která z těchto her je lepší, je řekl bych nemožné. Max Payne "1" měl výhodu naprosté originality v předvedení Bullet Time. Naopak Max Payne 2 je díky o tři roky vyspělejší technice lepší v jiných věcech. Nakonec bych jen chtěl říct, že obě hry jsou těmi nejlepšími, které jsem kdy hrál a doufám, že se dočkáme Maxe Payna 3.

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.