Little Big Planet - recenze
Přestože mi pomalu, ale jistě táhne na třicet, plošinovky stále patří k mým oblíbeným herním žánrům. Dobře si vzpomínám, jak jsem kdysi dávno „vařil“ skvělého ježka Sonica nebo instalatéra Mária. Na Playstationu zase nejvíc fandím sehrané dvojce Ratchet a Clank, která nás již oblažuje v obrovském množství pokračování. V listopadu 2008 jsem objevil nového hrdinu, se kterým vás v následující recenzi seznámím. Jeho jméno je SackBoy (ale pozor – jednoduše lze vytvořit i SackGirl) a nabízí vám v pravdě netušené možnosti.
Informace o hře Little Big Planet se vynořily už před nějakou dobou a zprvu si málokdo dokázal představit, co bude vlastně hra nabízet. Základem měla být klasická plošinovka, jejíž součástí měl být editor, kterým byste mohli vytvořit další úrovně. Následně hra slibovala možnost publikovat vaše dílko na společném serveru, aby si i ostatní hráči mohli vyzkoušet váš výtvor. Odpovídá tomu právě vydaná hra? S úsměvem souhlasím a dodávám, že výsledek je ještě mnohem lepší a hlavně zábavnější. Přestože je na trhu celkem krátce, stala se okamžitým hitem a díky postupně přidávaným úrovním (je jich už něco kolem 100 000!) jím může být ještě dlouhá léta. Jaké jsou tedy přednosti LBP?
Za nejlepší nápad považuji ústřední postavu této hry. Hlavní hrdina je sice jakoby sešitý z nevábného hnědého sukna, kdykoliv si jej ovšem můžete editovat, a to dokonce i během hry. Vytvořit tak můžete opravdu legrační patvary typu králík, který drží v ruce dálkové ovládání od televize a nohách má pantofle ve tvaru psa. Možnosti si odemykáte postupem ve hře a některé jsou také ke stažení z PSN. Teď např. vyšel slušivý kostým Chiméry, za který si ovšem musíte něco připlatit. Ovšem hračičkové se tím těžko dají odradit. Sony navíc připravuje těžké kalibry typu Snake z Metal Gearu nebo Nariko z Heavenly Sword.
Ovládání postavičky je jednoduché, ovšem velice precizní. Zaujala mě především skvělá interakce s prostředím, kterou tvůrci vypilovali k dokonalosti. Pochválit je můžeme také za skvělou fyziku. Příkladem může být tvorba vlastního levelu, kde vaše součástky nemohou jen tak viset ve vzduchu, ale musí být někde upevněny. Není tedy možné, že by postavička levitovala ve vzduchu a čtverec se kutálel, jakoby si myslel, že je kulatý. Podobně i materiály jsou precizně vymodelovány – jinak se chová železo či dřevo. Zmiňovat se o grafice by bylo nošením dříví do lesa. I když jde v podstatě o obyčejnou 2D hopsačku (i když v rámci třech rovin), vizuální stránka vás doslova okouzlí. Hra je roztomilá, ale nesnaží se to dokazovat za každou cenu. Jde si svou vlastní cestou, tahle hra má prostě svou vlastní osobnost. V rámci možností je také velmi originální, např. v designu nepřátel nebo překážek.
Hra pro jednoho hráče nabízí hutnou porci zábavy. Příjemným překvapením pro mě byla vyšší obtížnost (občas jsem ale dost nadával), hra vám tak déle vydrží. Autoři pro nás připravili rozličné světy, které nás upoutají svým specifickým stylem. Když jsem napsal před chvílí jednohran, tak to není tak úplně pravda. Kdykoliv se může připojit kamarád (kamarádi) a vy si můžete zahrát pěkně v kooperaci. Nemusím připomínat, že je to o mnoho lepší, než abyste se jen dívali, jak se váš kámoš trápí někde uprostřed dané úrovně.
Editor levelů nabízí obrovské množství možností. Za všemožné vymoženosti ovšem platíte nutností naučit se jednotlivé prvky ovládat. Na levé straně máte jakýsi měřič ala teploměr, kterým vás limituje ve využití jednotlivých prvků při stavbě vysněné úrovně. Nelze se divit, protože vámi vytvořený level uploadujete na server, tudíž to nemůže být nic extrémně velkého. Prvků jsou ve hře kvanta, ovšem nejdříve je musíte získat v single playeru. Pro začátečníky (k nim se zatím také počítám) bych doporučil spíše editovat existující level, než začínat tzv. na zelené louce. Ušetříte si tak spousty starostí, protože vytvořit hezkou a navíc funkční úroveň vám může zabrat klidně celý den. Přesto je editor v rámci možností celkem příznivý i pro hráče věcí neznalých.
Na štěstí si můžete vybrat z celé řádky fantastických úrovní, které vytvořili hráči z celého světa. Někteří se inspirovali jinými populárními hrami typu Final Fantasy nebo Mirror´s Edge. Jiní zase parodují klasické plošinovkové hry typu Mário. Hodně zajímavý je také český level, kde vám předá klíč Václav Havel a zakopat si můžete třeba s Tomášem Rosickým (v reálu přeji brzké uzdravení). Samozřejmě najdete také úrovně, které jsou zřejmě výplodem chorého mozku a prakticky se nedají dohrát. Vytvořené levely můžete také hodnotit, žebříčky nejlepších jsou samozřejmostí.
Musím říci, že mě po dlouhé době chytla nějaká hra na Playstation 3. Poslední dobou se věnuji především Xboxu360 a na PS3 občas usedá prach. Podle mého názoru zvolila Sony správný směr, protože tohle je exkluzivní hra, jak má být. Hodnocení většinou přesahují 90 procent a prodejní čísla utěšeně stoupají. Pro mě osobně jde o velký hit letošní vánoční sezóny a není divu, že se prý chystá upravená konverze na PSP. Hru vám mohu s klidným svědomím doporučit, je to skvělá zábava.
Hru poskytla společnost Sony Czech, spol. s r.o.
Detaily
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Motorstorm 2: Pacific Rift »SingStar vol. 2 »
Soul Calibur 4 »
Guitar Hero Aerosmith »
Wipeout HD »
The Last Guy »
Buzz Quiz TV »
Soul Calibur IV »
Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.