Last Remnant PC recenze - recenze
Toužíte si na PC zahrát nějaké hutné hardcore RPG japonského původu? Last Remnant nám se zpožděním dorazil i na PC.
Na naše osobní počítače se poslední dobou dostává poměrně velké množství kvalitních RPG her. Jedná se zejména o multi-formátové tituly, to nám ale nebrání si jich užít do sytosti. Zvláště, pokud nevlastníme žádnou konzoli. Navíc, díky výkonu našich plechových „miláčků“ se nám naskytne i lepší zážitek. Další takovou konverzí je strategicky-taktické RPG od zkušených tvůrců SQUARE-ENIX, kteří jsou světoznámě proslaveni sérií Final Fantasy.
V našem pohádkovém příběhu zastáváte roli Rushe Sykese, chlapce, který měl ochránit svou sestru, kterou ale zanechal v lese. Ta je následovně unesena zvláštními přízraky a začíná cesta za její záchranou. Těsně poté vypukne však bitva, ve které se setkáte s prvními vašimi parťáky markýzem Davidem z Athlumu (Rush mu vždy drze, ale přátelský říká Dave), silným bojovníkem Blocterem, který patří do rasy humanoidních ryb, Pagusem, což je kouzelník a je zástupcem něčeho co připomíná ještěrku, králíka. Hra se točí okolo Remnantů, předmětů, které mají obrovskou moc, jsou organicko neživého (zvláštní, že?) původu a mohou lidem pomáhat nebo je vést do zkázy. Jelikož se jedná o RPG, příběh má hra silný. Není příliš komplikovaný, ale myslím, že je povedený a že autoři odvedli dobrý kus práce. Za tímto stanoviskem stojím, ačkoliv ve spoustě jiných recenzí na LR byl příběh velmi kritizován. Vůbec je zajímavé, pokud se podíváte na jiné recenze ať časopisů nebo i hráčů samotných, sledovat obrovský rozptyl bodování. Společnost vám také bude dělat bojovnice Emma a později i její dcera Emmy, případně dalších několik desítek generálů. Více snad prozrazovat nebudu a pro začátek si popíšeme mechanismy hry, které patří mezi nejzajímavější lákadla.
V našem pohádkovém příběhu zastáváte roli Rushe Sykese, chlapce, který měl ochránit svou sestru, kterou ale zanechal v lese. Ta je následovně unesena zvláštními přízraky a začíná cesta za její záchranou. Těsně poté vypukne však bitva, ve které se setkáte s prvními vašimi parťáky markýzem Davidem z Athlumu (Rush mu vždy drze, ale přátelský říká Dave), silným bojovníkem Blocterem, který patří do rasy humanoidních ryb, Pagusem, což je kouzelník a je zástupcem něčeho co připomíná ještěrku, králíka. Hra se točí okolo Remnantů, předmětů, které mají obrovskou moc, jsou organicko neživého (zvláštní, že?) původu a mohou lidem pomáhat nebo je vést do zkázy. Jelikož se jedná o RPG, příběh má hra silný. Není příliš komplikovaný, ale myslím, že je povedený a že autoři odvedli dobrý kus práce. Za tímto stanoviskem stojím, ačkoliv ve spoustě jiných recenzí na LR byl příběh velmi kritizován. Vůbec je zajímavé, pokud se podíváte na jiné recenze ať časopisů nebo i hráčů samotných, sledovat obrovský rozptyl bodování. Společnost vám také bude dělat bojovnice Emma a později i její dcera Emmy, případně dalších několik desítek generálů. Více snad prozrazovat nebudu a pro začátek si popíšeme mechanismy hry, které patří mezi nejzajímavější lákadla.
LR je tahové RPG, kde neřídíte jednotlivce, což je obvyklejší model, ale ovládáte celé skupiny tzv. unie. Unií můžete mít pět a v samotné můžete mít až pět samotných jednotek, nicméně počtem unií a jednotek jste zpočátku omezeni a počet přibývá, jak postupujete hlavní příběhovou linií. Tyto postavy, které mají nějaký ten příběh v pozadí se nazývají generálové a mou se v podstatě naučit od ostatních vše, i když ne vždy. Jsou silní a oplývají hromadou schopností. Ve hře si do vaší grupy můžete nabrat i řadové vojáky, ale v PC verzi není třeba. Na rozdíl od verze pro Xbox360, neexistuje pro pc verzi omezení dvou generálů pro Unii.
V boji se vám nezobrazují příkazy pro jednotlivé členy, ale skupinové příkazy, které souvisí vždy s jedním typem schopnosti. Pokud se vám zobrazí příkaz pro léčení, jedna vaše postava použije kouzlo pro léčení skupiny (svojí či jiné), druhý člen použije například kouzlo pro odstranění nežádoucího statutu. Mezi ty patří například otrava jedem, snížení statistik, paralýza, utišení (nemožnost kouzlit) atd. Postavy, které v dané Unii nemohou provádět akci související s oním příkazem obvykle zaútočí standardním útokem.
Příkazy se pojí s útočnými schopnostmi, útočnou magií, obrannou magií, několika typy léčících příkazů, používání bylin a na konec jsou zde speciální útoky určitých postav a konkrétní příkazy, pokud se nacházíte ve speciální formaci. Pokud jste ve speciálních formacích, které se dají získávat procházením dungeonů a plnění questů, ukáže se vám alternativa mezi příkazy během boje. Takových formací je ve hře na několik desítek a každá se specializuje na jiné schopnosti. Některá vám posílí obranu, jiná dodá větší poškození určitým typům nepřátel atd. K provádějí schopností, ať magických nebo fyzických útočných, jsou potřeba AP body. Někdy se tak vyplácí jedno kolo vůbec nehrát, nebo jen používat obyčejný útok, který vám nebere žádné AP body. Stejné je to i s využívání bylin, které ale konzumují konkrétní ingredience z vašeho inventáře. Samotnou kapitolou jsou speciální útoky některých postav (vašich generálů), které jsou velmi silné. Některé postavy je mají od začátku, s jinými je získáte později opět v průběhu samotné story. Ještě mocnější variantou jsou tzv. Weapon arts, které se váží ke konkrétnímu typu zbraně a jedná se o opravdu destruktivní útoky, díky nimž dokážete zničit i oné nepovinné extra těžké bosse celkem bez problémů. Získat je však trvá velice dlouho, protože postavy musí mít vysoký Battle Rank (BR) a taktéž konkrétní zbraně a bojový styl.
Zvláštním způsobem funguje levelování postav. Jeden by si pomyslil (já do dvou třetin hry, heh), že hlavní je onen Battle Rank, ale není tomu tak. Podle obtížnosti bojů se vám zvyšují jednotlivé atributy u postav. Atributů může mít postava okolo dvaceti a ne vždy se shodují s ostatními postavami. Čím delší a tužší boj, tím více bodů (1-4) do atributů a také se ostatní postavy vylepšují v jejich dovednostech anebo se naučí od ostatních nové schopností. V praxi to pak znamená, že pokud chcete mít hodně nařachané postavy, musíte vyhledávat jen silné nepřátelé, často uhýbat obyčejnějším neřádům a příšerám, které vás honí a bojovat s unikátními příšerami nebo neodvratitelnými boji s bossy. Tak v podstatě tak prodlužujete samotný boj, kdy ale provádíte stovky speciálních útoků a kouzlíte a léčíte o sto sedm. Pokud si chcete zvedat BR, je dobré tzv. chainování nepřátel. Rush umí zpomalit čas a pokud je blízko jednoho nepřítele, ten se dostane do stavu útoku, Rush může zaměřit i jiné zloduchy okolo po omezený čas. Na konec se utká se všemi najednou. Na toto ale pozor. Se vzrůstajícím BR rostou i schopnosti nepřátel. Naštěstí to neplatí vždy a situace není rozhodně tak frustrující jako v Oblivionu. Tohle vše bude trvat pěkných pár desítek hodin. Pokud byste chtěli získat s postavami i weapon arty, vlastnění všech generálů, počítejte stovky hodin. Ke svým generálům se nedostanete vždy v průběhu příběhu, ale občas pro to musíte něco udělat. To znamená plnit všechny questy. To znamená procházet města a prokecnout všechny NPC v okolí, jestli vám neřeknou něco nového a nebo neodhalí novou lokalitu na mapě. Většinu questů dostáváte v městských hospůdkách, ale toto neplatí vždy. Pokud nepojedete hned podle nějakých příruček, hru si zahrajete přinejmenším dvakrát i vícekrát. To znamená zábavu na několik set hodin a myslím že investice do hry se naplno vyplatí.
Vaši samotní generálové se také mohou učit třem stylům. Mohou se zaměřit na boj, magii anebo balancovanou variantu. Zpočátku jsem dával postavám variantu od něčeho trochu a asi to byla i chyba. Postavy tak nevynikají ve všem. Ideální volbou je mít tak dvě třetiny bojově orientovaných a jednu třetinu magicky orientovaných. Samozřejmě, každý generál inklinuje k něčemu konkrétnějšímu. Maličký Pagus s holí je již od pohledu mág, kdežto Thorgal, humanojdní kočka se čtyřmi rukami (v každé má samozřejmě zbraň), je hotový tank. Pokud dáte u Thorgala preferenci k magii, užijte si spatlaného charakteru. Byl by to snad váš nejsilnější bojovník. Takhle zůstane hodně špatným mágem s málo hitpointy a vy si budete rvát vlasy na hlavě, až budete po několikáté opakovat boj se silnými šéfy. :) I samotné zbraně mohou mít několik stylů a podle toho další konkrétní skilly. Schopností je zde tedy vážně požehnaně.
Důležité je dbát i o to abyste vašim postavám dávali různé ingredience, pokud se vás otáží při vstupu na světovou nebo městskou mapu. Vylepšování zbraní je zde tak ulehčené a stačí mít ony konkrétní součástky. Když dáte postavám vše co potřebují, vylepší si zbraň. Ve hře narazíte i na konkrétní unikátní zbraně. O ty vás také vaši generálové zažádají. Většinou platí pravidlo, že jen jedna postava se vás zeptá na konkrétní unikátní zbraň. Toto souvisí s extrémně silnými weapon arty. Pokud náhodou odmítnete onu věc dát své postavě, nebojte se. Po nějaké době se opět zeptá.
Na vašich dobrodružstvích objevíte i zajímavé duhové gejzíry z kterých můžete těžit suroviny na léčeni nebo i zbraně. Těžíte je pomocí Mr. Digga, kterého získáte za jeden úkol a překvapivě ho také vylevelujete na vyšší úroveň pro větší počet vrtů, lepší schopnost získat lepší předměty atd.
Jak sami vidíte, komplexní bojový, skillový, i ten itemový systém má hra opravdu propracovaný. Pro někoho to může být spíše frustrující faktor a hru si nepořídí. Já si ale myslím, že milovníci RPG budou jásat.
Chválu budu pět taktéž na hudbu, která nás provází hrou. Jedná se o klasický mix rocku, elektro-metalu a klasiky. Nikdy jsem se nezastihl, že by mne samotná hudební složka ve hře štvala nebo nudila. Ba naopak. Dabing je na dobré úrovni, jen občas hlavní protagonista budí špatný dojem. Malý přidrzlý spratek. První věc, která mě napadla. U chlapce, který ztratí svou sestru je tento přístup přinejmenším podivný. V pozdějších fázích trošku zvážní a situace je o něco lepší. Ostatním postavám ale nemohu nic vytknout.
Dostáváme se ke grafickému zpracování. Zde je jediný kámen úrazu celé výborné práce. Naštěstí je situace mnohem lepší než u Xbox360, která měla opravdu velké problémy se snímkováním. Pokud máte slušný stroj, hra vám pojede jako po másle a nějakého „framerate-issue“ se bát nemusíte ani v boji. Pokud máte problémy se snímkováním, zkuste jen snížit kvalitu stínů a ubrat trošku AA. Snímky se vám výrazně zvednou. Další nemilý problém se týká pomalého vykreslování textur při vstupu do lokality. Tento neduh je nejznatelnější, když se nahraje město. Loadingy jsou relativně také časté, ale netrvají příliš dlouho a jsou vcelku zkousnutelné. Hru pohání Unreal 3 engine a možná to zas tak dobrá volba nebyla. Na druhou stranu, když se podíváme na UT3, Gears of War nebo dokonalý Mass Effect není o čem diskutovat. Vše vypadá parádně a také běhá parádně. Mrzela mě i neinteraktivita prostředí, statické NPC a exteriéry moc krásy nepobraly. Filmové sekvence jsou samotné v enginu hry a řadil bych je mezi průměrné. Abych jen nekritizoval, výborně vypadají vaše postavy. Jsou detailně zpracované a dívat se na ně v boji je radost. Jejich brnění nebo zbraně, vše je hezké. Výtka dopadne jen na vzhled skillů a kouzel při provádění. Oproti Final Fantasy (já se snad nikdy nevyvaruji srovnávání s tímto eposem), pohyby vypadají krátce a podobně. Někdo to však může přijmout jako výhodu, že nemusí sledovat dlouhé animace. Já myslím, že to je škoda. Na PC máme i tu výhodu, že si můžeme zvolit rychlost animací v bojích. Tuto možnost jsem měl po většinu hry zapnutou a můžu říci, že vám zkrátí enormní dobu hraní. Sama hra mi mohla na první dohrání trvat okolo čtyřiceti hodin čistého herního času a samozřejmě si hru rozehraji znovu, abych z ní vytřískal, co se dá. Vše poháněl můj Q6600@3 GHZ, 8GB RAM, HD 4870. Samotné paměti si hra vzala všeho všudy 740 MB. Vše bylo na maximální detaily, kromě stínů. Ty byly nastaveny na střední kvalitu. Rozlišení jsem použil 1280x1024 na starší, ale pořád dobře fungující „devatenáctce“. Počet FPS byl po většinu času okolo sto padesáti snímků. Během velkých bojů to bylo přibližně sedmdesát snímků. Mnohé jistě potěší, že hru budou schopni rozjet bez problémů i v okně. Díky tahovým bojům si tak můžete i prohlížet internet nebo chatovat s kamarády atd.
Ovládání je více než pohodové. Buď můžete pařit na klávesnici a nebo jako já raději na gamepadu. Na mém ovladači z Xbox360 byla radost hrát hru večer z postele. Tři metry dlouhý kabel je prostě výhoda. Mimochodem, nesnažím se tu Microsoftu dělat reklamu...
Podtrženo sečteno... Na Last Remnant pro PC jsem se velice těšil. Ani jsem neznal rozdíly oproti konzolové variantě, které mě pozitivně překvapily. Grafické zpracování zachraňují výtečně vypadající postavy a audio stránka je hudebně také povedená. Lineární, ne však nezajímavý příběh také není vysloveně špatný. Pokud máte rádi dobrá, složitější RPG, rozhodně vám doporučuji si Last Remnant sehnat. Cena je okolo devíti stovek, což je o půl tisíce korun méně než na Xbox360 nebo Playstation3. Pokud se vám to zdá stále hodně, zkuste vyčkat. Podle mě to nebude dlouho trvat a hra by mohla spadnout na příjemné pětikilko. S megalomanskou hrací dobou by to bylo jako zadarmo.
Detaily
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: Windows XP SP 2 / Windows Vista SP 1
CPU: Intel Core 2 Duo (2GHz) / AMD Athlon X2 (2GHz)
RAM: 1.5 GB Ram
Gr
CPU: Intel Core 2 Duo (2GHz) / AMD Athlon X2 (2GHz)
RAM: 1.5 GB Ram
Gr
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Wheelman »Plants Vs. Zombies »
Braid »
Company of Heroes: Tales of Valor »
The Godfather II »
Tarr Chronicles »
BattleForge »
Command & Conquer Red Alert 3 Uprising »
Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.