Kóta 236 - recenze

Autor: Michael Davidík | 13.01.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Homepage: www.gemtree.cz
Jen se přiznejte, nechtěli jste být někdy v životě takový chlapík, jako Ferda Mravenec, práce všeho druhu? Kóta 236 vám toto přání částečně splní, i když v poněkud akčnějším duchu.
Jeden žánr vládne všem. To je sice poněkud přehnané tvrzení, nicméně je pravdou, že 3D FPS jsou dnes lídrem herního trhu. Co měsíc vychází několik více, či méně kvalitních a navzájem si konkurujících titulů. Každý z nich se nás snaží přesvědčit, že právě jeho umělá inteligence je nejlepší, realističnost s jakou nepřátelé umírají nejrealističtější a detaily prostředí nejdetailnější. Vybere si každý akčně-pozitivně smýšlející jedinec. Je libo Halo, Unreal, Chrome nebo snad Chaser? A co Kóta 236, o té už jste slyšeli? Tiše jsem našlapoval a krok za krokem se opatrně plížil vpřed. Kousek přede mnou, vedle stébla jetele, seděl na zemi obrovský pavouk a předním párem chodidel si hladil své sádelnaté tělo. Zachvěl jsem se vzrušením a pevněji stiskl opakovačku. Ještě deset kroků a budu ho mít bezpečně na dostřel. Tiché zašustění mě přinutilo se ohlédnout. Zpoza pampeliškového listu se na mě řítila rozzuřená mšice s kusadly připravenými k útoku. Kóta 236 není žádnou herní novinkou. Jedná se o freewarovou akční záležitost, která před několika lety sklidila úspěch na pravidelné Becher Game. Příběh jest zcela jednoduchý a lineární, zasazený do hmyzí říše. Starodávný léčivý pramen s krycím označením Kóta 236, který od pradávna patřil místnímu mravenčímu království, je v nebezpečí. Země byla napadena hordami nepřátelského hmyzu, kterýžto obsadil léčivý pramen i okolní krajinu. Vy, jako statečný mravenčí voják, jste byl pověřen delikátním úkolem – zbavit celou zemi hmyzáckých nepřátel a vrátit drahocenný pramen do rukou mravenčího lidu. Jak vidno, jedná se v podstatě o provařenou variaci na téma „zachraň svět“. Ozval se výstřel a mšice mi klesla k nohám. Byla ještě mládě a při pohledu na její mrtvolku mi jí bylo skoro líto. Na city ale nebyl čas. Pavouk, vyrušený střelbou, už neseděl ve stínu jetele, ale s výhružným syčením mě probodával pohledem. V následující chvíli zaútočil. Strhl jsem pušku a rychle vypálil tři rány. Ta zrůda se pohybovala nezvykle rychle a já stěží stačil uskočit za stonek čtyřlístku. Po kraťoučkém intru, ve kterém mravenec – spasitel zastřelí pestrobarevného motýla, jste vrženi do hry. Nutno podotknout, že je plně v 3D, přičemž přepínáte mezi pohledem třetí a první osoby (řekněme něco jako klidový a bojový mód). Mravenčí armáda je chudá a nezmůže se ani na vybavení svého elitního vojáka. Začínáte tedy s nanicovatou pistolkou v rukou a holým tělíčkem. Než se dostane na konec své cesty, tedy k samotnému prameni, je třeba se prostřílet skrz tři volně na sebe navazující „levely“. V každém z nich žije jiná hmyzí populace a tak své síly postupně změříte se mšicemi, červy, pavouky a ve finále se všemi najednou. Protože je přesila protivníků přece jen značná, budete postupně v trávě nacházet lepší pistolky, helmy a brnění. Kóta 236 je přímočará akce, vpřed se probíjíte jedinou možnou cestou, tvořenou travnatým údolím, jež se místy rozšiřuje na palouček s vysokou koncentrací nepřátel. Tři druhy nepřátelského hmyzu jsou poměrně málo a tak se tu každý druh vyskytuje ve třech modifikacích – základní, zelené a do červena zabarvené. A věřte, že rozdíl mezi normálním a červenočerným pavoukem je opravdu znát. Veškerý hmyz vyznává jedinou strategii, kterou je přímý útok. S úsměvnou nadsázkou lze hovořit i o jakémsi náznaku inteligence. Je-li totiž hmyzácký oponent na pokraji smrti, obrátí se a snaží se utéct. Jako ukazatel zdraví slouží přímo mravencovo tělíčko, čím víc jste pokousaní, tím jste červenější. Pro uzdravení slouží coby lékárničky lahodné kapky rosy. V příští chvíli oběhl stonek a dal mi tak zlomek času jej trefit mezi páry chodidel. Nemohl jsem tomu uvěřit, ale ta bestie stále neměla dost. Ohnal se po mně obrovskými kusadly. Projely vestou a zasekly se mi do boku. Pocítil jsem prudkou bolest, kterou násobila dávka vstříknutého jedu. Reflexivně jsem namířil hlaveň mezi jeho oči a dvakrát křečovitě škubnul kohoutkem. Světlo v pavoučích očích pohaslo a chlupaté tělo se sesulo na zem. Podíval jsem se na svůj bok. Byl rudý a pořádně naběhlý. Ještě že kousek ode mne ležela na listu hojivá rosa. Zvuků bylo do hry implantováno minimum, prakticky neuslyšíte nic jiného, než výstřely z pistolky, ťapkání a občasné zavýsknutí vašeho hrdiny, když najde v trávě nějaké nové vybavení. Samotní nepřátelé jsou zcela tiší a těšíte-li se na řev poraněné mšice, těšíte se marně. To hudba je na tom o poznání lépe. Stiskem tlačítka si mravenec nasadí sluchátka a vy si můžete vybírat z několika jednoduchých melodií. Co se grafického kabátku týče, myslím, že určitě neurazí. Krajina je opravdu (stejně jako hmyz) vyvedena v 3D a potažena jednoduchou travnatou texturou. Hra nabízí i takové funkce, které nejsou ve free oblasti samozřejmostí – můžete si nastavit rozlišení, savovat pozice, či si pohrát s nastavením v menu. Jedinou výraznější chybou hry tak zůstává její délka. Napoprvé vám možná tři hodinky zabere (budete-li se v ní opravdu patlat), při opakovaném rozehrání zachráníte zázračný pramen do hodinky. Kóta 236 je nadprůměrně zpracovaná freeware hra, která vám vyplní prázdné odpoledne. Doporučuje ji proto pět ze čtyř brouků Pytlíků. Výrobce: Ing. Miroslav Němeček Web: www.gemtree.cz Žánr: 3D akce

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.