KalOnline - recenze
Podělím se s vámi o první zkušenost s hraním online hry - zážitky jsou velmi zajímavé a stojí za to hru vyzkoušet. Více o korejském MMORPG KalOnline si můžete přečíst zde.
Předem mé recenze bych chtěl všechny upozornit na to, že hodnotit online hru by mně dříve nikdy v životě nenapadlo. Ovšem po určité době hraní tohoto poměrně povedeného korejského počinu jsem se k tomu nakonec rozhodl a výsledek máte právě před sebou.
Po stažení klienta a zaregistrování se na oficiální stránce si vyberete jeden z prozatím dvou herních serverů. Jako první bude na vás vybrat si tu "pravou" postavu, za kterou budete posléze celou dobu hrát. K dispozici je výběr sice z pouhých tří povolání, ale časem vám to přestane vadit - navíc se pak každé povolání dá se říci větví. A jaké že to povolání jsou na výběr? Můžete hrát buď za čarodějku, lučištnici a nebo válečníka. V podstatě nic nového, ale to nevadí. Po rozhodnutí si ještě z menšího výběru vyberete vzhled postavy a přiřadíte ji začáteční body ke schopnostem. Tyto body bude dále získávat za každý přestup na vyšší LV, ale o tom až později. Já jsem se vydal cestou lučištnice, takže některé věci budu vysvětlovat z čistě vlastních zkušeností ze hry za tento charakter.
Jelikož se jedná o tzv. MMORPG, je mnohým z vás již určitě dávno jasné, že vaši postavu budete muset postupem ve hře více a více zdokonalovat a vybavovat. A že to není lehké, to mohu jen a jen potvrdit. Pro snadnější postup ve hře je tudíž lepší plnit questy, za které dostáváte různé odměny. Každý charakter disponuje určitými schopnostmi a atributy (ty ma každý stejné, jen je kladen důraz na určité z nich podle typu povolání) - je tedy zřejmé, že válečník potřebuje velkou sílu a popřípadě odolnost, zatímco například kouzelnice hlavně moudrost a zdraví. Každá z hráčů si postupem ve hře určuje svou cestu v bojovém zaměření - je jen na vás, zda se stanete mágem zaměřeným na ohnivou či ledovou magii nebo budete raději používat bílou magii, která je na vyšších levelech velmi potřebná obzvláště tedy v partách, které můžete společně sostatními hráči ve hře tvořit. Není totiž nad to bojovat a mít neustálou oporu v kouzelnici, která vás bez přestání léčí a vy jste tak prakticky nezranitelní.
Tady už se dostáváme k systému zdokonalování. V zásadě to funguje velmi jednoduše a podobně jako například v slavném Diablu II. Po každém přestupu na vyšší LV dostanete k dispozici pět atributních bodů, které mlžete podle svého uvážení okamžitě rozdělit. Krom těchto bodů vám pak jsou vám k dispozici ještě tzv. Skill Pointy, které zlepšují vaše dovednosti. Tyto dovednosti si už však určit kdekoli nemůžete - musíte vždy zajít za vaším mistrem, který vás za Skill Pointy danou dovednost naučí či vás ji naučí používat efektivněji. V každé lokaci je navíc jiný mistr, který učí jiné dovednosti.
*reklama*
Mapa světa je vcelku velká, ovšem míst kam můžete, těch je poněkud menší množství. Naštěstí se s každým "eventem" lokace prohlubují a vznikají tak dungeony a v plánu je určitě i zpřístupnění dalších částí světa. Do přibližně patnáctého levelu nemáte šanci dlouho přežít ve větších lokacích, kde jsou i tzv. Assasini, kteří napadají ostatní hráče. Tedy ostatně máte vcelku velmi nízkou šanci na přežití i při bojích se dvěma nepřáteli, jelikož jsou již poměrně silní. Pak vám taky nezbyde nic jiného, než se připojit k někomu silnějšímu do party - tedy nejlépe ke kouzelnici, která umí léčit. To je pak trénování postavy jedna báseň. Já mluvím z vlastní zkušenosti, v současné době jsem teprve na 19. LV a vím, že tak cca 4 - 5 LV zpátky to bylo vcelku náročné. Bohužel není moc ochotných hráčů vůči začátečníkům, takže je to také o štěstí. Pokud se vydáte ještě dál - do lokací, kde se zdržují postavy na přibližně padesáté úrovni, vězte, že jakýkoli nepřítel v okolí vás zabije jediným úderem. To se mi stalo na současném LV a nutno podotknout, že se tam zatím dlouho nevrátím.
Z textu výše je tudíž zřejmé, že později nemáte bez pomoci šanci, tedy hlavně u kouzelnice a lučištnice. Tato dvě povolání totiž potřebují určitou oporu - nejlépe je mít ve skupině všechna povolání. Kromě skupin můžete také tvořit guildy, jak už tomu tak u online her bývá. Samozřejmě moc nepočítejte s tím, že je do lehké se dostat - většina z nich má vysoké nároky na LV a vám tak nezbyde nic jiného než trénovat a trénovat - rozumějte bojovat a bojovat. Nejnižší vstupní LV, o kterém jsem slyšel, byl u jedné české guildy - jednalo se přibližně o dvacátou úroveň.
Komunita hráčů je vcelku velká - hru hraje prakticky celý svět a krom američanů jsem se setkal i s poměrně hodně čechy, mimochodem se vlastně chystám do guildy. Největší část komunity - a je to divné - zaujímají poláci. Je to o něco výhodnější v tom, že se s nimi dá jakžtakž dorozumět, což se velmi hodí. Po dosažení jedenácté úrovně pak taky můžete obchodovat s věcmi, které máte. Peníze jsou ve hře totiž vcelku ůležité a nevyplatí se invesovat do zbytečností, chcete-li být tedy lépe vybaveni.
Co se technického hlediska hry týče, je grafika na online hru velmi povedená a je přibližně na úrovni slavného titulu Lineage II, ovšem je na ní znát lehce asijský styl, který však mně, jakožto fanouškovi japonských RPG typu Final Fantasy vůbec nevadí. Hudební podbarvení je však podle mně hrozné, tedy od doby, kdy začnete hru opravdu hrát. Na pozadí totiž hraje neustále dokola pouze jedna melodie, která připomíná bubny - jednoduše po určité době může lézt na nervy, ovšem máte-li trochu výkonnější PC, není problémem si hudbu vypnout a pustit si ke hraní např. Winamp. Těm, co takto výkonný PC nemají pak nezbyde nic jiného, než si v nastavení hry hlasitost hudebního podbarvení krapet ztlumit.
Co říci závěrem? Máte-li zkušenosti s LineAge II, nejspíš u ní zůstanete. Pokud jste však ždádnou online hru nehráli, je tu vcelku velká šance, že KalOnline budete hrát pravidelně. Já osobně jsem předtím zkoušel hrát Ultimu Online, ale ta mně nebavila a to i přesto, jak je populární. Po vyzkoušení KalOnline jsem byl zcela nadšen a navíc má jednu velkou výhodu - klient má pouhých cca 230 Mb. Neodrazuji ani zaryté hráče LineAge II či WoW - třeba je hra taktéž osloví. Uvidíme. Možná, že se nakonec setkáme vehře ;-)
Detaily
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: Pentium 4, 256 mb RAM, VGA 32 mb, Direct X 9.0c
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Interstate 60 »Crash »
Civilization 4 »
Stubbs the Zombie - rebel without pulse »
V moci ďábla »
Land of the Dead (Země mrtvých) »
Mr. and Mrs. Smith »
The Butterfly Effect »
Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.