Hororové hry - ostatní
Hororové hry nikdy nebyly žánrem pro kupní sílu dvanáctiletých děcek a jejich ochotných babiček. Proč tomu tak je?
*53*
[b]Úvod[/b]
Hororové hry nikdy nebyly žánrem pro kupní sílu dvanáctiletých děcek a jejich ochotných babiček. Byly žánrem s mnoha historickými změnami, žánrem, který dozajista ovlivnil podobu dnešních PC her, ovšem nikdy se nedočkaly zájmu široké veřejnosti z jednoho pochopitelného důvodu - ty nejlepší kousky jsou totiž zatraceně strašidelné, a byť to možná bude připadat některým směšné, u hororových her se nespočet lidí bálo a náramně si jich užili. Je však třeba oddělit zrno od plev, protože dnes spousta firem vydává rádoby horory se „strašidelným“ příběhem, který je však spíše komediální - příkladem budiž ne zas tak starý český Bloodline. Takového Maxe Payna považuji osobně také za horor, byť se vymyká běžných standardů tím, že nejde o horor plný krvelačných zombií, ale spíše o psychický thriller. Dokonalých kousků nevyšlo mnoho a byla by škoda na ně zapomenout, takže dámy a pánové, přichází první opravdový HOROR...
[b]Resident Evil[/b]
*51*
Byť by se daly počátky takzvaných survival hororů datovat do mnohem dřívější doby, kdy byly na trhu hry jako Alone in the Dark, je Resident Evil, jehož první díl vyšel léta páně 1996, prvním opravdu kvalitní a úspěšnou hrou podobného typu. Celé série se za léta její existence přes všechny platformy prodalo kolem třiceti milionů kousků, což zní skoro až neskutečně, protože toto číslo se blíží největšímu zlatému dolu, sérii Grand Theft Auto. Vyjmenovat všechny hry, které měly co dočinění se značkou Resident Evil, je v podstatě nemožné. Oficiálně vyšly čtyři díly, Resident Evil her však vyšla zhruba desítka, nepočítaje všemožné konverze na známější i méně známé herní systémy. Zatím poslední pokračování, Resident Evil 4, zatím vyšlo pouze pro konzoli GameCube a konverze na PlayStation 2. Verze pro PC, kterého se série od počátků až do třetího dílu držela zuby nehty (první tři díly vyšly vždy pro PC + pro konzoli, která byla zrovna v kurzu), bohužel nebyla oznámena. Přesto si během deseti let existence dokázal Resident Evil získat miliony fanoušků svým tajemným příběhem a hratelností. Navíc, film Resident Evil, který se objevil na stříbrném plátně před třemi roky, je jedním z prvních, který byl natočen na základě herní předlohy, což je dnes už věc poměrně obvyklá, zvláště u hororového žánru. A ještě jedna věc - autoři série ze společnosti Capcom chystají páty díl pro next-gen konzole.
[b]Alien vs. Predator[/b]
*52*
Další hrou ze sbírky hororových skvostů je FPS, původně z konzole Jaguar od Atari, Alien versus Predator od firmy Rebellion. V první verzi na Jaguaru vypadala jako naprostý grafický skvost, kterému se nějaký Doom zdaleka nemohl rovnat, navíc nabízela zcela úžasnou hratelnost i příběh. Za sedmero horami, sedmero řekami... no, spíše v daleké budoucnosti, na planetě s označením LV 1201, prováděli vědci výzkumy s Alieny. Ale jak už to v podobných hrách bývá, nic podobného nemůže dopadnout dobře. Jednoho krásného dne totiž na základně vypadne elektrický proud, vypnou se silová pole (je diskutabilní, jak je možné, že by po desítkách let evoluce neměli záložní zdroj, což je už dnes normální záležitost) a Alieni se vydávají na lov. Celý komplex může spasit pouze jediný člověk, úžasný, geniální hlavní hrdina, vesmírný mariňák (Space Marine). Zajímavé ovšem je, že autoři neváhali zpracovat hru i z jiných stran, takže další porce zábavy si můžete užít při kampaních za Aliena a Predátora. O posledním jmenovaném jsem se ještě nezmiňoval, ovšem vězte, že jde o jakousi neutrální bytost, která jednoduše loví, co jí přijde do cesty. Hororovost AvP nespočívá nejen ve slušném příběhu a dobře zpracovaných levelech, ale především ve vyskakujících nepřátelích na každém roku. Zkrátka, Alieni se neustále respawnují a vyskakují na vás ve chvílích, kdy to nejméně čekáte. Riziko infarktu je tedy poměrně vysoké, přesto byla hra mimořádně oblíbená, takže se dočkala i PC konverze a následného druhého dílu. A abych nezapomněl, do kin nedávno dorazil stejnojmenný hororový snímek na motivy celé série.
[b]Silent Hill[/b]
*res*
Začal bych asi tím, čím jsem u předchozích dvou her skončil. Stejně jako Resident Evil i Alien versus Predator, dostane se brzy Silent Hill do kin. Snímek se natáčí pod taktovkou režiséra Christophea Ganse, jeho rozpočet činí zhruba 50 miliónů dolarů (tedy relativně průměr) a jako datum uvedení autoři uvádějí přelom let 2006 a 2007, takže se budeme těšit ještě celkem dlouho. Dobré filmy se však natáčejí pouze podle úžasných her a těmi všechny díly série Silent Hill rozhodně jsou. Na začátku roku 2000 se na prvním PlayStationu zčistajasna objevil zcela úžasný horor s až filmovým příběhem. Harry Mason se se svou malou dcerou Cheryl vydává na výlet. Začínají se však dít divné věci, okolí pokrývá mlha a Harryho a jeho džíp předjíždí policistka na motorce. Po další minutě jízdy se však stává něco zcela neočekávaného - policistka se v mlze objevuje uprostřed silnice, Harry nezvládá uhnutí a naráží... probouzí se, avšak jeho dcerka není k nalezení. Vydává se v jejích stopách, už ji vidí, Cheryl se však stále vzdaluje, až je zcela pryč a jejího tatínka napadá skupina krvelačných potvor. Ten se následně probírá v kavárně a zjišťuje, že to nebyl pouze sen, jeho dcerka je opravdu pryč a on se jí musí se zbraní v ruce vydat hledat do pochmurného a šedivého města jménem Silent Hill... Příběh jako vyšitý pro filmová plátna. Přes poněkud ošemetnou grafiku se stal první díl hitem, takže nám do dneška autoři přichystali i další tři ještě kvalitnější pokračování, kterých jsme se mohli dočkat i na PC. Děsuplná atmosféra, skvělá hra světla a stínu, kvalitní grafika, to vše hraje Silent Hillu do karet. Podobně jako u Resident Evilu se chystá páté pokračování pro konzole příští generace a možná i pro PC, které by mělo vyjít zhruba ve stejnou dobu, v jakou se objeví film.
[b]The Thing[/b]
*thi*
Stejně jako u všech předchozích, nevyhnu se tomu ani u The Thing. Tato hra totiž vyšla v roce 2002, zpracována na motivy legendárního filmu z roku 1982. Skupina vědců na Antarktidě sleduje vrtulník, ve kterém se jejich norští kolegové z nějakého záhadného důvodu snaží zabít psa. Helikoptéra padá k zemi a přeživší zjišťují, že v mozku psa byl mimozemský virus, který dokáže ovládat infikovaného - virus, kterému všichni říkají Věc. A teď jste tu vy, velký hrdina, který jde zachránit svoje kamarády. Jak už to tak bývá, bude to přes kopu mrtvol a hektolitry krve... byť možná příběh není tak hororový, jako u výše zmiňovaných kousků, má velmi pěkný science fiction nádech. Hra převádí film do interaktivní verze a přidává i další rozvinutí děje. Navíc nabízí i relativně originální 3D pohled, spolu s vámi bojují další tři vojáci a neobyčejně netradičně je zpracován HUD. Ten totiž nabízí krom klasické míry zdraví i indikátor důvěry vašich přátel ve vás zobrazuje hladinu chladu a strachu. Chlad se projeví v okamžiku, kdy vyjdete na otevřené pláně Antarktidy, protože vám po čase začne ubývat zdraví a následuje smrt. Převratnou funkcí je strach, protože v okamžiku, kdy jsou vaši spolupracovníci vylekaní, ztrácejí bojovnost a v nejhorším případě mohou i spáchat sebevraždu! Jednoduše, byť je dnes The Thing již zapomenutou ságou bez dalších pokračování, ve své době se jednalo o jeden z nejlepších a nejoriginálnějších survival hororů.
[b]Call of Cthulhu[/b]
*call*
Na konec, jako třešničku na dortu, jsme si pro vás nechali hru, která je jako Duke Nukem Forever mezi horory, hru, která je vyvíjena již více než pět let, hru s krkolomným názvem Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Autoři ze studia Headfirst se pokusí převést myšlenky této legendární knihy od H.P. Lovercrafta. Podlé té je náš svět, tak, jak ho známe, pouze slupkou všeho zla, které se nachází pod zemskou kůrou a oceány. Hrdinou hry je soukromý detektiv Jack Walters, který objevuje tajemný kult, jehož nejvyšším knězem je Cthulhu. Atmosféra hry je pochopitelně pochmurná, odehrává se v malém městečku Innsmouth v Anglii roku 1922. Podle prvních dojmů lidí, kteří měli tu čest CoC již vyzkoušet, je hra naprosto impresivní - jmenujme například scénu, kdy hrdina jde chodbou, najednou se všechno ztemňuje, světla se třesou, hudba zesiluje, napětí je na maximu, načež se najednou vše uklidní, začne hrát kolébavá hudba... a ŽUCH, ze strany na vás vyskočí neskutečné monstrum přesně tehdy, kdy to opravdu, ale OPRAVDU nejméně čekáte. Celá hra se ovšem snaží odlišit od klasických akcí, příkladem budiž nepřítomnost HUDu. Zbylé náboje si budete muset pamatovat a zdraví hlavního hrdiny bude evidentní z jeho pohybů a množství krve za ním... zkrátka, pokud vás předchozí věty dostatečně nenavnadili, vězte, že až Call of Cthulhu vyjde, bude se s největší pravděpodobnosti jednat o další bombu v hororovém žánru.
[b]A jak to bude dál?[/b]
V našem článku jsme shrnuli pět nejzajímavějších her minulosti, současnosti i blízké budoucnosti. Všechny spojuje několik věcí - jednak hororový žánr, zombie, kýble krve... navíc, všechny se již dočkaly nebo brzy dočkají filmového zpracování. Z toho lze tušit, že více než jakýkoliv jiný žánr jsou horory impresivní, pro filmaře zajímavé a pro diváka, ať už hráče či čtyřicetiletého chlapíka, pro kterého jsou hry zlé a kazí mládež, ještě zajímavější. Je veliká škoda, že máme pouze omezené místo - kvalitních hororových her jsou takové spousty, že by se s nimi daly s přehledem zaplnit všechny strany našeho časopisu. Vždyť považte, takový Doom, Alone in the Dark, Dark Fall, Dracula, Bloodrayne, Vampire... je toho opravdu hodně a ještě více kvalitních her můžeme očekávat. Žánr hororů je totiž čím dál tím oblíbenější.
Detaily
Platforma: PC
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
GameSport spouští podporu Fanstránek »Microsoft Strategic Commander SideWinder »
Logitech® MX 518 »
F.E.A.R - Přehled zbraní »
Lineage II »
Definition Stereo Speaker »
Vyhlášení soutěže o GTA: San Andreas »
Dual Light Mouse »
Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.