Halo 3 - recenze
Po vpádu prvního Hala tehdy na počítače, následně na konzoli X-Box, dali vývojáři z Bungie Software jasně na jevo, že jdou do otevřené války s nejlepšími FPS té doby, tedy s Half-Life 1, Deus Ex, Call of Duty 1 apod. Její revoluční zpracování se táhlo od vynikajícího ztvárnění grafiky, perfektně vyvážené hratelnost mezi souboji a ježděním po buď rozlehlých pláních či omezenějších, ale detailnějších prostranství nebo zajímavě sepsaným příběhem. Většina hráčů si hrála, přesto se našli někteří, jenž Halo 1 vytýkali dost neměnnou hratelnost – jít, zabít, jet v nějakém vozidle, jít, zabít, jet v nějakém vozidle. Inu, popravdě měla svoje mouchy snad jako každá hra na světě, každopádně její popularita i vysoké zisky studiu Bungie jednoznačně zajistily finance na další pokračování, které bylo jen pro on-line zábavu na next-gen konzoli X-Box 360 (nyní Halo 2 je dostupná pro počítače, ovšem jen za předpokladu, zda-li máte nainstalované Windows Vista). Každopádně tady chybí ještě závěrečný díl celé trilogie, takže třetí pokračování se záhy stalo jedním z nejočekávanějších titulů v nejen tomto roce. Těsně před vánočními sváty se konečně dostalo údajně poslední díl této sci-fi série na pulty prodejen, tudíž nyní již vůbec nic nebrání naši důkladné recenzi, v níž ovšem není zahrnutý multiplayerovém režim, proto si k finálnímu hodnocení tak dva body přidejte.
Válka je v plném proudu
Co vývojáři z Bungie Software vůbec nevzali na vědomí je, že existuje početná skupina lidí, jenž se ještě nedostali k prvnímu nebo druhému dílu, tedy neznají hlavní pointu celého příběhu, jehož vyústění je obsaženo právě ve trojce. Nevíte, kdo jste, jak jste se dostali na místo, v němž vás našla záchranná spojenecká jednotka. Dokonce ani nevíte, s kým máte tu čest bojovat a především proti komu vlastně. Naštěstí je to jako v každém béčkovém akční sci-fi filmu z 90. let i současné doby – jste primární hrdina, který je natolik vynikající v taktice, boji či ježdění ve vozidlech, že jako jediný může svrhnou váhy s vítězstvím na tu správnou stranu zničením (snad) posledního prstence obrovských rozměrů a palebné síly – ano, něco jako Death Star/ Hvězda Smrti z Hvězdných válek, akorát její pozice se nedrží v hlubokém vesmíru, nýbrž je „přibita" do zemského povrchu planety. Mezi tím máte sekundární cíl, vztahující se k záchraně vaši holografické pomocnice, zajaté v zničených prostorách vesmírné lodě přímo pod doupětem otravného, velmi nebezpečného a neskutečně hutného počtu všelijakého hmyzu, dychtící po vaši mrtvole na oběd.
Inu, jak zřetelně vidíte, zápletku není ani potřeba pořádně znát – na hratelnost to nemá sebemenší vliv. Halo 3 je prostě čistá FPS bez zbytečně nudných prvků a děsně rozvětveného příběhu, který si pro vás vývojáři připravovali jako v nějakém velkolepém RPG. Možná to byl i přímo záměr, poněvadž si Bungie Software muselo uvědomit, že ne každý konzolista dychtivě hrál jedničku nebo dvojku, takže teď ví úplné prd z toho, co se odehrávalo v předchozích dílech a věřte mi, prodejci ze sebe tak maximálně dostanou větu: „a budete si něco kupovat?". V době internetové zábavy od stahování filmů, čtení různých retardovaných blogů o Ewě Farné či dětského porna si zase můžete vše najít právě na fanouškovských stránkách, ale jak říkám, hra moc na děj nedává, proto ani několika hodinové čtení nemá velký smysl. Jinak nechci nijak rýpat do Bungie, ale závěrečná sekvence skutečně nevypadá jako závěr velkolepé trilogie, avšak nanejvýše jak otevřený konec pro nové pokračování.
Sejmi je všechny!
Tento odstavec není určen pro tento průměrný akčňák o mrkvo žroutovi s devítkou v ruce, ale o hratelnosti jako takové. Prvně bych se rád vrhnul na umělou inteligenci vašich spolupracovníků i nepřátel. Ta druhá je celkem ucházející, nic výjimečného či odstrašujícího. U NPC pomocníků je to hodně špatné. Ještě při přestřelkách, kde se nenacházejí žádná vozidla je to ve směs dobré – umí se schovávat, krýt a hlavně vám alespoň nějak pomoci v hutných bojích. Jakmile s nimi ovšem sednete do nějakého dopravního prostředku a necháte je řídit, zážitek se zhorší na mez kvality venezuelských telenovel. Nejen že ani pořádně neumí jezdit do primárního cíle mise, ale každou druhou sekundu bourají zcela do všeho, do čeho se vůbec dá. Skutečně se jedná o dech beroucí zážitek, který nutí přenechat řízení na vaši maličkosti, abyste alespoň mohli dojet na cílové místo. Když srovnám umělou inteligenci spojenců z Jericho Clivea Barkera a Hala 3, na plné čáře vyhrává bezkonkurenčně Jericho a to jí nemá nijak oslňující. To celkově dost ničí kvalitní zážitek z té části hry, jenž má být důležitým tahákem pro koupi.
Každopádně díky různým druhům všemožných zbraní, které se dají sebrat od mrtvých nepřátel nebo spojenců i do páru, jestli je to umožněno, spoustě munice, hodně zábavným přestřelkám či souboji se samotnými bossi mě přeci jen udrželo nejen Halo 3 hned nevypnout, ale dokonce pokračovat bez nějaké větší přestávky (až na film Blbý a blbější 2) dohrát ho tak do jednoho dne. Tím se už bohužel dostávám k té nejhorší chybě, již se studio Bungie Software vůbec dopustilo – herní dobu bych opravdu ani nenazval slovem krátká. To by byla samotná životnost vychválena do nebes, možná ještě výš. Do on-line režimu jsem se přes službu Live neprobojoval, tak klidně můžete přidat i pár dní. Víc ale fakticky ne. Neříkám, že po dohrání se znovu nepustíte do paření. Já osobně mít jí ještě po ruce, neváhám ani vteřinu a pustím se do singleplayeru opět s velkou chutí nanovo. Ovšem v porovnání s F.E.A.R.em, Half-Lifem 2: The Orange box nebo nedávno vydaným Jerichem prohrává na celé čáře.
Tohle není next-gen
Pamatujete si ještě na jednu z E3, kde se poprvé objevilo intro „killer titulu" Motorstorm? Video bylo tak fenomenálně upravené, že ve mně není tolik zvratků na to, abych to vůbec dokázal ze sebe vyzvracet. Sony je v současných pár letech holt totálně ubohá společnost, navíc zakladatel konzole Playstation to potvrdil, když po fiasku s prodeji PS3 rezignoval. Bungie Software udělalo naprosto stejnou věc jako Evolution Studios – ukázky na Halo 3 pro mě jsou fenomenální, avšak po spuštění titulu se mi dočkalo grafické ztvárnění velmi podobné prvnímu dílu. Vlastně oprava. Kromě mírného anti-aliasingu je to zcela prach sprostá kopie jedničky. Já na rozdíl od amerických ubožáků z Microsoftu peníze a dárkový balíček nedostal (na rozdíl od Gamespotu nebo IGN apod.), proto taky 10/10 za grafiku bych v životě nedal, i kdybych měl mít sex se 150 kilovou černou Američankou. Dokonce vrcholem se stala půda pod nohama, která deset metrů od vás na všechny strany mizí v mlze. Tohle že je next- gen? To je spíš dead-gen. Vypadat tak moje holka, tak bych ji okamžitě poslal na Sibiř s jednosměrnou jízdenkou.
Pokud srovnám třeba Assassin´s Creed, Jericho Clivea Barkera či Half-Life 2: Episode Two s Halo 3, napadá mě srovnání v oblasti filmu mezi například vynikajícím Spider-Manem 1 s jeho odpudivým třetím dílem. Nádherné střihové sekvence jsou ty tam, nikdy po nich není ani sebemenší stopa. Zbyly jen ty odporné jako se tomu stalo v Driverovi 3 před každou misí. Skutečně nechápu, proč dělá Microsoft takový ohromný rozruch mimo jiné kolem „vynikajícího next-gen zpracování", když se tak opravdu neděje. I slepec by hned prokoukl ten klam, bijící tak silně do oči, že to prostě nelze přehlédnout. Na obrázcích nebo videích vypadá Halo 3 fakt hodně dobře, avšak jakmile disk vložíte do mechaniky, vzpomeňte si na moje varování před nekonečným zvracením předraženého oběda z KFC. Jediný takový řekněme větší plus – popravdě jediný plus – je hodně plynulý Frame Rate bez znatelného záškubu. Na druhou stranu, co se tam má zase sekat, že? Grafická revoluce Halo 3 patří možná tak konci devadesátých let minulého století, v roce 2007 ani náhodou.
Noční můra přímo na svátky
Jedna z nejvíce očekávaných her tedy přišla, ať tak či tak žádný strhující dojem vůbec nepředvedla. Většina amerických herních portálů ji dala nad 9/10 (co taky čekat od naprosto tupých Američanů, že?), což je pro mě dosti zarážející, titul prostě nedosahuje až takových kvalit, jak tvrdí. Není zase vyloženě špatná, zdá se mi spíše nedodělaná – rozdělaná teprve ve fázi 60 % vývoje. Jak jsem již zmínil, totálně největším úrazem Halo 3 je nechutně krátká herní doba i celkově grafické zpracování. Pod slovem next-gen si představuji skutečně něco jiného, z jisté části revolučního, inovačního, oslňujícího – prostě strhující audiovizuální zpracování. Avšak to, co jsem na své HD Ready viděl opravdu nebylo ani jedno slovo z vyjmenovaných. Podobně uboze na tom je Kane and Lynch: Dead Men, který naštěstí spravedlivě zkritizoval již bývalý redaktor Gamespotu, jehož (nejen) za to vyhodili. Zpět k Halo 3 – hratelnostně se rovná prvnímu dílu, žádné vylepšení nebo inovace zde nejsou. Z jedné strany bych mohl říct: super. Z druhé: proč hrát něco, co už dobře znám a nemám potřebu to pařit nanovo? Killer titul se z Halo 3 pro mě rozhodně nestane, navíc ho tak nějak beru jako data disk, než přímo samostatnou hru. Mé očekávání revoluce tedy rozhodně nesplnil, v hodnocení od nynějška přitvrzuji dokud si vývojáři neuvědomí, že ne vždy se vyplatí vozit se na vlně popularity předchozího dílu.
Hru na recenziu poskytol Gamehouse, http://www.gamehouse.cz/
Detaily
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Half-Life 2: The Orange Box »Bioshock »
Tenchu Z »
Streets of Rage 2 »
Tomb Raider: Legend »
Battlefield 2: Modern Combat »
F.E.A.R. »
Ghost Recon Advanced Warfighter 2 »
Chcete vidět další Recenze platformy XBOX? Přejděte na stránku XBOX Recenze.