Gran Turismo 5: Prologue - recenze

Autor: Oldřich Bezdomnikov | 07.04.2008
Žánr:  PS3  | Recenze  | Závodní
Multiplayer: ANO
Pokračování legendárních závodů se vrací v plné parádě.

Letos to bude přesně deset let, co v Evropě vyšel první díl legendární série Gran Turismo. A je určitě stylové, že k nám přichází další díl na Playstation 3, byť se zatím jedná o jakýsi předkrm se jménem Gran Turismo 5: Prologue. Pojďme se teď na něj podívat pořádně.


Dopředu se musím přiznat, že jsem poměrně velký fanoušek série. Před vyjitím prvního dílu jsem závody na počítači či Playstationu hrál jen velmi sporadicky, ale právě Gran Turismo tento pohled totálně změnilo. Obrovská nabídka závodů a aut, fantastické jízdní vlastnosti, vyvážená obtížnost, parádní grafika, prostě firma Polyphony Digital zabodovala na celé čáře. Od té doby se vlastně všechny jízdní simulátory porovnávají právě s Gran Turismem. Často jsem slyšel velkohubá prohlášení, že ten a ten simulátor bude lepší, ale v cílové čáře měl většinou o dost horší časy, někdy ani nedojel. Druhý díl vyšel v roce 1999 a opět bez problémů vítězí. Prakticky všechno bylo vylepšeno, počet aut hodně přes 700 a prodeje v milionech kusů (celé série se prodalo kolem 40 milionů kopií). Sága pokračovala i na PS2. Pamatuji si, že jsem u třetího dílu nemohl uvěřit, že jsou záběry skutečně ze hry. Opět návyková hratelnost, která pohltila většinu mého volného času. Poslední díl na Playstation 2 byl (podobně jako Prologue) také rozdělen na ochutnávku a později plnohodnotnou hru, kterou jsem si ke své smůle nikdy nezahrál tak, jak bych si představoval, protože byla tak obrovská, že jsem ji prostě časově nezvládl.

Vidíte sami, že hodnotit Prologue není vůbec jednoduché a jsem si prakticky jistý, že v řadě věcí se se čtenáři neshodnu. Ještě bych rád poznamenal, že Prologue vyšel v Evropě a v USA koncem března, nicméně v Japonsku se dal sehnat již minulý rok. Někteří nadšenci si proto mohli dopřát ultimátních závodů mnohem dřív. Já si ale počkal na evropskou verzi a na následujících řádcích Vám poreferuji, co si o této hře myslím.


Po zapnutí hry jsem nemile překvapen stahováním nového updatu. Tedy abych řekl pravdu, tak je to u dnešních her obvyklé, ale aby to trvalo půl hodiny včetně pekelně dlouhé instalace na disk, tím u mě Polyphony zrovna nezabodovali. Následuje úvodní filmeček, který nedočkavě přeskakuji a dostávám se tak rychle do úvodního menu hry. To tvoří kalendář (zřejmě se bude týkat hlavně online šampionátů), hodiny (hezký nápad, vypadají jako tachometr), počasí v různých destinacích světa, kde se závodí. Prostě závodní svět na Vás dýchne doslova ze všech koutů. Než k nim přikročíte, musíte si samozřejmě koupit auto.

Výběr je celkem široký, k dispozici máte 71 automobilů od renomovaných světových značek jako třeba Mazda, Nissan či Mercedes. Tentokrát máme možnost si zajezdit i ve Ferrari (kompletní seznam aut ZDE), ale připravte se, že ceny aut jsou poměrně vysoké. Vždyť třeba oblíbený monopost Formule 1 vás vyjde na 2 miliony kreditů, a když uvážíte, že za vítězný závod získáváte maximálně 20 tisíc… Spočítejte si, jak budete dlouho šetřit. Odpověď zní samozřejmě hodně dlouho. Ani to ovšem některým hráčů nebude vadit a nedají si pokoj, dokud nebudou mít ve své garáži všechny vozy. Překvapilo mě, že vozy si (jako v minulých dílech) nemůžete vylepšovat lepšími součástkami. Ohlašované možnosti tunningu jsem také nenašel, zbývá pouze možnost nákupu několika upravených speciálů, které jsou ale pořádně mastné.


Ale dost řečí a věnujme se konečně závodům. Do začátku dostanete 35 000 kreditů, takže kupuji Mazdu RX-8 a jde se na to. Nabídka tratí je samozřejmě celkem chudá, jde přece pouze o ochutnávku. Na výběr máte celkem 6 tratí včetně klasického High Speed Ringu, americké Daytony nebo zajímavé projížďky ulicemi Londýna. Všechny tratě si můžete projet v obou směrech, a v plné verzi budou určitě podstatně rozšířeny. Bude to nutné, protože Prologu jich skutečně moc nenabízí. Většinou to jsou navíc klasické závodní okruhy, za kterými se série už nějakou dobu ubírá. Ne, že by to bylo na škodu, ale já osobně preferuji závody ve městě, tak aspoň ten Londýn. O každé trati si můžete pustit hezký filmeček a dozvědět se o ní spousty zajímavostí.


Závod začíná a já se odvážně pouštím do boje o čelní pozice. Obtížnost je poměrně snadná (alespoň zpočátku) a přede mnou je třicítka závodů ve třech kategoriích. Řada z nich se omezuje na určitý typ aut, což vás nutí šetřit a kupovat dál. Co mě zaujalo na první pokus, je výborné ovládání. Zvlášť pokud vlastníte Dualshock 3, budete v sedmém nebi. Opravdu jsem měl reálný pocit, že sedím v autě a uháním si to šikanou, na tachometru se třese ručička na 150 km za hodinu. Auta jsou upravená, takže v zatáčkách velmi dobře sedí, s nastavením si prostě někdo hodně vyhrál. Když nezvládnete řízení a začnete drhnout štěrk okolo trati, víte, že to je pouze vaše chyba. V tomto získává Prologue hodně bodů, je to zkrátka chytlavá záležitost, která se Vás už nepustí. AI soupeřů je nastavitelná, ale je poznat, že i na nejvyšší obtížnost má zatím své mouchy. Závodníci často otrocky kopírují ideální trasu a vypadá to, že jim ani moc nevadí, že je předjíždíte. Tento problém ale řeší závody po síti, o kterých se ještě zmíním.


Jak hodnotit grafiku? Modely aut jsou naprosto bezkonkurenční a těžko se jim může některá hra rovnat, a to i v rámci různých platforem. Auta jsou vyleštěná a modely by klidně mohly sloužit jako předváděčky na autosalonech. Tratě jsou trochu chudší a na některých fórech si vysloužily pořádnou kritiku. Vůbec je prý grafická stránka hry odbytá. Nevím, co tyto hlasy čekaly, já jsem spokojen. Hra běží v plném rozlišení 1080p, takže ti, co mají pořádnou výbavu, si užijí skvělou grafiku. Schválně jsem si pustil po několikahodinovém hraní čtvrtý díl, abych porovnal grafickou stránku obou her. Věřte mi, že posun je v řádu světelných let a pouze slepý by ji neviděl. Zvuky jsou taktéž na vysoké úrovni, akorát hudba mi přišla kapánek mdlá. Kde jsou ty časy nadupaných soundtracků z prvních dílů.


Zbývá se ještě zmínit o online hře, která bude jistě velkým lákadlem Prologue. Přece jen možnost změřit své síly s jinými soupeři, to je něco, co ještě ve světě Gran Turisma nebylo. Závody zatím nejsou plně vyladěné, je poznat, že se tenhle mohutný kolos teprve rozbíhá. Systém je trochu nešikovný, když si chcete zazávodit s konkrétními lidmi, ale není to nic, co by patch nevyřešil. Aktivních závodníků jsou statisíce (to je můj odhad vyplývající z prodejů hry), řada z nich však jezdí stylem „smetu všechno před sebou", ale to se časem poddá. Auta zatím nelze fyzicky nijak poškodit, update by to měl vyřešit, ale mě osobně možnost rozmlátit auto ani nechybí.

Co dodat? Hra má své chyby, ale pořád je potřeba mít na mysli, že je to vlastně jakýsi předkrm za příznivou cenu. Vzhledem k tomu, že na PS3 zatím pořád moc kvalitních závodních her není, mohu Gran Turismo 5: Prologue s klidným svědomím doporučit. Ponořte se do závodnického světa, litovat rozhodně nebudete.

editor: Lukáš Slavkovský

Interní reklama


www.comepod.cz

Web našeho podcastu již brzy...



Detaily

Platforma: PS3
Multiplayer: ANO

Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.