Gran Turismo 3: A-Spec - ostatní

Autor: Michael Davidík | 19.11.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Pokračování série, známé z PSX, které přešlo až na PS2, a za pár měsíců si vydobylo statut klasiky.
Mody hry: Ve hře existují druhy závodů, ze kterých si můžete vybrat už v základní obrazovce, Arcade mode a Gran turismo mode. První jmenovaný je takový dost klasický, obsahuje prostě různé single race, time attacky a taky velice dobrý split-screen. Za to Gran Turismo mode je taková kariéra. Do začátku dostanete osmnáct tisíc na auto a jeho ladění. Do začátku si taky budete muset udělat nějakou tu řidičskou licenci. Za každý závod dostanete nějaký ten obnos a za vyhranou sérii závodů (ze začátku jsou po třech a pak už jich bývá i deset) dostanete nějaké to nové vozítko, časem se vám tímto způsobem nahrne do garáže pár solidních kárek. Auta samozřejmě můžete prodávat, každý se někdy dostane do finanční krize a tohle je asi nejlepší způsob, jak ji řešit. Kompletní Arcade mode máte dohraný přinejhorším za týden solidního hraní. GT mode mi zabral měsíc, ale je fakt, že jsem si mezitím střihnul tejden dovolenou. Na konci jsem měl přes deset milionů a v garáži bylo zaparkováno něco málo přes padesát těch nejexluzivnějších aut světa, mimo jiné pět formulí a přes dvacet konceptů (auta, která se dala koupit pod sto tisíc jsem prodával, až na moje první vozítko, to bylo z nostalgie). Realističnost a licence: Sony si dalo záležet a tak má GT3 licence nejen od všelijakých velkovýroben aut (jako například BMW, Volkswagen, Toyota), ale i na jejich všelijaké v té době ještě nevyrábné koncepty (Mazda 6, Nissan 350Z). Autorská práva má i na malosériovky typu RUF (firma specializující se na ladění vozů značky Porsche), TVR (výrobce britských luxusních supersportů), Pagani (to samé jako TVR akorát v italských barvách) a mnoho dalších podobných. Ale ani tady to nekončí licence je i na součásky, kterými můžete vylepšit výkon vašeho vozu, respektive na jejich výrobce. Už zbývá jen jeden druh práv, který týpci ze Sony získali a to jsou práva na některé tratě, jako například Laguna Seca Raceway, VC Monte Carla. Ale jinak je většina tratí je pouze z hlav programátorů. Realističnost pravda trošku pokulhává, ačkoliv má hra podnázev real driving simulator, tak je to arkáda, poškození vůbec neexistuje, až na opotřebování pneumatik v pokročilejších závodech. *reklama* Detaily typu, že po desetiminutovém závodu, jehož trať byla ze sta procent blátěná, zůstává vaše auto stále čisté, jako po výjezdu z myčky (mimochodem, ve hře možnost zajet do myčky doopravdy je, když přijedete, je vaše auto takové zvadlé a když vyjedete, leskne se jako nové) se žádná chytrá hlava nezabývala. To, že potom co vašemu kovovému miláčkovi dojde olej se ani po dalších dvaceti kolech motor nezadře, by možná připadalo reálné nějaké blondýnce, co si myslí, že když dá nákupnímu vozíku motor, vznikne skvělé auto. Ani chování aut není zas tak realistické, na suchém povrchu se do smyku dostanete pouze pokud chcete, za to na mokré vozovce stačí jakékoli ťuknutí do směrovky a čeká vás smyk, obvykle protažený do hodin. Na bahnitých tratích rallye si dáte taky smyk v každé zatáčce, jenže todle jsou ty druhy smyků, které se dají kontrolovat (vždyť víte, dělá je i ten nejhorší jezdec v mistrovství světa). Co se ale už přibližuje realitě je to, že každé auto se chová jinak a musíte si na něj chvilku zvykat, každé potřebuje jiný styl jízdy, i když jich není víc, než pět. Ovládání: Hra je postarší, takže ovládání páčkami a to jak do stran, tak rychlostně nepřipadá v úvahu. Budete si muset vystačit e zahýbáním šipkami a akceleraci/brzdění křížkem/kolečkem. Ale ani tak to není na obtíž a je to úplně v pohodě. Nijak to neubírá na rychlosti reakcí auta. I ovládání v menu se takto vyřešilo, i když v Gran turismo módu, mi trošku vadil kursor, který při ovládání šipkami moc neplní svou funkci. Hratelnost: Musím uznat, že přes všechny doposud vyjmenované vady na kráse dokáže GT3 doopravdy chytit za límec. Zkoušet si několik různých možností začátku v Gran turismo módu, začínat s nejdražším autem a vylaďovat ho až s postupným přílivem peněz. Upravování výkonu brzd a síly posilovače řízení má taky své kouzlo. Časem si tak dokážete udělat z každého sériového vozítka superrychlou bestii. Pokud vás ani todle neudrží u týdle pařbičky, pak by vás u ní mohla udržet alespoň touha po spatření nových vozítek (některé nenajdete ani v prodejním katalogu, ani v úplně plném menu aut v arcade modu) a ono samo podívání se do řádku s vaším aktuálním stavem konta mnohdy velice potěší. Pokud vás neudží u hry ani todle, asi jste sáhli v regálu s hrami trochu vedle, o pár set metrů dál. Závěr: Ve své době byla absolutně dokonalá a dodnes se dokáže udržet na špici, dokázala přesunout věhlas a kvalitu série Gran Turismo z Playstationu na Plejsta dvojku. Její volné pokračování Gran turismo: Geneve concept už se takové popularity nedočkal, ale i tak se dostal do mnoha dvd šachet.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: PlayStation 2, 8MB Memory karta

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.