Galactic Civilizations - recenze

Autor: Michael Davidík | 26.11.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Sportovní
Protože si na druhý díl této vesmírné strategie ještě nějaký ten měsíc budeme muset počkat, možná nezaškodí, když se podíváme na zoubek hře, která díky příznivé ceně opět začíná přitahovat své publikum.
Hráč tahových strategií si v poslední době musí připadat poněkud méněcenně. Z polic obchodů s hrami na něj shlížejí roztlemené tváře orků a nemrtvých, případně si ho vyzývavým pohledem měří rytíři v nablýskané zbroji - ovšem s podtitulem "real-time". Stratég zamáčkne slzu a vydá se hledat do oddělení budgetových titulů, aby si našel nějaké krmivo, které bude opatrně uždibávat následujících několik měsíců. Musí si vystačit, další jen tak rychle nesežene. Proto i já se zaradoval, když se mi do spárů dostala postarší, přesto však (zejména díky své ceně) vysoce zajímavá hra. Jak již sám název napovídá, Galactic Civilizations si dělá ambice zaplnit prázdné místo, které vzniklo hlasitým splasknutím bubliny jménem Master Of Orion III. Podařilo se? Příběh nás asi nijak nepřekvapí, ale neměl by ani odrazovat. Miliardy let si galaxie žila svým hlemýždím tempem, když tu se z jakési pochybné planetky přiřítila ambiciózní rasa lidí. Normálně by jí nikdo nevěnoval pozornost, ale lidé použili do té doby neznámý pohon - hyperpohon (ehm). Tím umožnili všem překonávat ohromné vzdálenosti během pár okamžiků, a dosáhli tak zhroucení staré galaktické rovnováhy. Hned, jak se vám podaří vstřebat nikterak dokonalé intro, přeběhnete do hlavního menu. Protože v tomto typu her se kampaně moc nenosí, raději si hru nakonfigurujete sami. Klasické volby jako velikost galaxie, vlastnosti rasy, počet obyvatelných planet a množství a inteligenci soupeřů obohacují možnosti netradiční - výběr politické strany, za kterou budete hrát, a také to, jestli proti vám budou stát protivníci dobří nebo zlí. Politická strana je milé vylepšení, které kromě zahraniční politiky vnáší do hry i politiku vnitřní, byť jen velmi lehce. [b]To negativní[/b] Po odklikání dalšího filmečku, který má pravděpodobně dotvářet atmosféru, ale při jeho prohlížení budete mít dojem, že jste ho museli za svůj herní život vidět minimálně již patnáctkrát, následuje samotná hra. Tahový stratég není po grafické stránce žádná rozmazlená mánička, ale z toho, co mu autoři zvesela naservírovali, jde poněkud mráz po zádech. Mapa je vyloženě odfláklá. Hra si vystačí s minimálním množstvím grafických objektů, takže po jejím delším hraní skutečně pochopíte, že vesmír je ve své podstatě nudný a prázdný. Nicméně grafika evidentně ustoupila nižším hardwarovým nárokům - doporučený gigahertzový procesor ani potřebovat nebudete, podle návodu v manuálu lze Galactic Civilizations po smáznutí některých zvukových a video souborů vcelku slušně hrát i na laptopu s taktovací frekvencí 266 MHz. Ale to už se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu - jak se hra vlastně hraje? Protřelejšímu vojevůdci bude hned jasné, odkud je který nápad načerpán. Tak schválně - kolonizační lodí zabíráte planety, ty mají svou určenou kvalitu, přičemž o ty nejšťavňatější kousky se svádějí tuhé boje. Na každé planetě stavíte budovy a kosmické lodě. Mezitím, kdesi v nadoblačných výšinách vědeckého olympu, bádají vaši inženýři nad dalšími výdobytky technologií, které vám po vyzkoumání přiblíží v specilním informačním okně, načež se vás zeptají, je-li libo futuristickou žehličku nebo hypermoderní spojler vašeho kosmického sporťáku. Po dlouhém rozmýšlení (no, tak dlouhé nebývá, anžto výzkumy zde docela sviští, a tak je vlastně jedno, v jakém pořadí na ně jdete) si jeden směr vyberete a - Tak moment. Vážně vám to nic nepřipomíná? Ale jistě - vše ověřené a funkční je do detailu převzaté z dvoudílné série Master Of Orion (třetí díl neuznáváme). Tam, kde čicháme pokus o inovaci, nedopadli nijak skvěle. Smutná je plochost herního systému - ač se nacházíte ve vesmíru, nemůžete nic než posouvat se svými lodičkami nahoru, dolu, doleva a doprava a šikmo. Tolikrát zmiňovaný MOO to řešil jinak - bojovat šlo jen na orbitách, když jste loď někam poslali, tak byla nastavena trajektorie a nic ji už nemohlo zastavit. No, někdo možná raději posouvá lodičky po mapě, ale jakožto rejpal musím říct, že mi to k vesmíru nesedí. Boje jsou hodně nejasné - podobně jako v Civilizaci má jednotka několik svých hodnot, jediné, čeho se však v boji dočkáte, je takové malé pšouknutí - a váš kosmoplán buď vyhrál zcela, nebo byl poškozen, nebo se odebral do věčných lovišť. Hmm. [b]To pozitivní[/b] Pokud si hodláte v tomto místě nad Galactic Civilizations znechuceně uplivnout, radím vám, abyste ještě počkali. Jistě, tato hra nepřináší mnoho nového - ale na druhou stranu také nepřináší nic, co by bylo zavrženíhodné nebo vyloženě špatné. Systém ekonomiky je poměrně propracovaný, rozdělování do tří sektorů je praktické a příjemně se s ním pracuje. Mezihvězdná diplomacie vás také asi přinutí u hry setrvat o něco déle - přesvědčení docela zajímavě mává se vztahy, tím spíše, že vy sami se galaxii také jevíte v určitém světle. To ovlivňují zejména dialogová okna, která se vás čas od času zeptají na váš názor. Například: "Na poslední kolonizované planetě byl objeven zvláštní druh červa, který stimuluje mozkovou činnost. Bohužel však svému hostiteli způsobuje nevýslovnou bolest. Co máme udělat?". Ke každému rozhodnutí máte tři možnosti, tady by se jednalo o něco ve smyslu "Dobře, tak je odchyťte, zabalte a každému obyvateli a jednoho pošlete (+20% k výzkumu)" až po "Okamžitě vydejte nařízení, ať se od nich lidé drží dál (-7% k morálce)". Je jasné, že čím "zlejší" se ukážete, tím hůře s vámi spolupracují "dobré" rasy. Tyto události jsou velmi příjemným zpestřením hry a vážně mě bavily. [b]Resumé[/b] Čili, pokud nepatříte k těm nejnáročnějším hráčům strategií tohoto typu, nebo vám naopak stačí lehká obměna vašeho oblíbeného Master Of Orion 2, můžu vám Galactic Civilizations v klidu doporučit. Puristy, které plagiátorství znechucuje, musím přeci jen poněkud varovat - tahle hra je totiž kvalitní jen proto, že si vzala mnoho osvědčených postupů z přece jen o dost starších titulů. PS: Když jsem brouzdal internetem, na domovské stránce této hry jsem narazil na mnoho, přemnoho addonů a modů. Je vidět, že autoři se o své hráče přeci jen starají, což považuji vzhledem k připravovanému druhému dílu za velmi pozitivní zprávu. Snad najdou i odvahu změnit něco od základu, nejen modifikovat :)

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 8 MB grafická karta

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.