F.E.A.R. - novinky
Autor: Petr Kopečný | 22.08.2005
Zbystřete smysly a nastrašte uši, pozorně se dívejte a čtěte… Blíží se něco velkého… Něco, co zcela změní náš postoj k 3D akcím… Už začínáte mít S.T.R.A.C.H.?
Pokud ještě ne, rozhodně čtěte pozorně dál o této zajímavě vyhlížející 3D akci, skrývající hororovou atmosféru, zábavnou akci a především neskutečně propracovaný příběh. Ano, to vše v jedné hře s dopředu varujícím názvem F.E.A.R.
Dnešní doba je na akční hry velice bohatá. Vychází nespočet akcí z druhé světové války, Vietnamu, Pacifiku, druhé svět… Ano, je to kruté, ale je to bohužel tak. Akcí je sice přehršel, ale jejich výběr a rozličnost je opravdu mizerná. Chcete jinou než akci než z válečného prostředí? Tak si ji vyrobte a nebo si pořiďte jednu z mála výjimek jako je nový Half-Life 2 a Tribes: Vengeance a nebo starší UT 2004. Do těchto, tedy poměrně stojatých vod nyní vstupuje opravdu nadějně vypadající dílko. Ale již dost řečí okolo samotné podstaty věci. Pojďme si rovnou povědět, čím by nás mohl F.E.A.R. uchvátit nebo minimálně potěšit a navnadit…
Ještě než začnu povídat o jistých faktech, které již autoři z Monolithu vypustili do éteru, chtěl bych vám vysvětlit podstatu názvu této hry. F.E.A.R. totiž nemá jen vyznačovat hororový nádech hry, ale zároveň je smysluplnou zkratkou (narozdíl od brzy vycházejícího S.T.A.L.K.E.R.A.) a to v rozepsaném znění First Encounter Assault and Recon, tedy utajená vojenská jednotka, řešící jisté „potíže“ v zemi.
Tak to máme za sebou a můžeme přejít k další převelice zajímavé věci a tím je bezpochyby příběh. V něm se podíváme do budovy vesmírného výzkumu, poté co bylo hlášeno obsazení teroristy a aby toho nebylo málo, drží si spolu slušný počet rukojmích a přitom nežádají žádné výkupné. Situace se ještě vyhrotí po nevysvětlitelné smrti celého týmu Delta Force, který měl dát věci do pořádku. Nyní přicházíme na scénu my, neznámý hrdina, člen zmiňovaného týmu F.E.A.R., aby vše uvedl na pravou míru a nakopal těm parchantům jejich zelený zadky. Nikdo ale není dokonalý a tak jste s celým týmem sestřelen a jen o chloupek vyváznete živy na teroristy obsazené budově. Každému je již asi jasné, že budete muset nejen vysvětlit záhadu obsazení budovy a náhodně se objevující malé holčičky nad mrtvoly vojáků, jak vystřihnuté z legendárního hororu Kruh (The Ring), ale také si jednoduše zachránit vlastní kůži. A že to půjde ztuha…
Co mě na F.E.A.R. prozatím zaujalo asi nejvíce je zcela jistě kombinace čiré akce, survivar hororu a nadpřirozených momentů, kterých ve hře bude také dostatek. Podle hlavního designéra Craiga Hubbarda se máme těšit na dechberoucí přestřelky ve filmovém stylu, kdy je vzduch nasycen prachem, kulkami a krví a vy jen sledujete tu skvělou podívanou. Vše ještě podtrhává možnost si (pravděpodobně s nějakým omezením) zpomalit čas, což je u her z prvního pohledu v podstatě novinkou a věřím, že se to osvědší podobně jako například v Chaseru. Děsivých okamžiků jistě nebude po málu a tak vám zkusím osvětlit slibované scény, s kterými bychom se mohli setkat. Představte si prázdnou chodbu… opatrně postupujete se svým týmem… najednou se na konci chodby objeví malá holčička s hypnoticky děsivými oči, které "znehybní" váš tým… o pár sekund později skočí ze zadu na vašeho parťáka příšera podobná predátorovi a nelítostně mu utrhne paži… vzduch se nasytí krví, létají první kulky do hrudi příšery… při dalším otočení je již holčička pryč… váš kamarád se s řevem svíjí na zemi a váš puls nezastavitelně stoupá k 150 tepům za minutu… vše ještě zpomalené bullet-timem a vy vychutnáváte tento jedinečný okamžik. Už se začínáte těšit na začátek letních prázdnin, až hra konečně vyjde? A to jsem vám ještě neřekl pár důležitých věcí…
Co by nám mělo zajistit ještě lepší pocit z hraní je zcela jistě plné využité známé Havok fyziky z legendárního Half-Life 2. Tím pádem můžeme počítat se zničitelnými objekty a celkově celým prostředím, ve kterém se budeme pohybovat. Když jsem již nakousl tento kousek, musím doplnit, že se převážně podíváme do interiérů (chodby, temné místnosti ala Doom 3, rozlehlé centrály), ale na různorodost se také kladl velký důraz a tak by jste neměli být ochuzeni ani o venkovní prostory jako dvory domů a ulice.
N co je také zcela jistě nutné upozornit je AI, tedy umělá inteligence nepřátel i spolubojovníků. Ta by měla být na špičkové úrovni a protivníci by spolu měli spolupracovat (koordinované útoky, obkličování), využívat prostředí ke svému prospěchu (ukrývání, útoky ze zálohy) a celkově by měla být zase posunuta hranice lidskosti počítačových botů. Ano, sice jsme tuto pohádku slyšeli už asi 1000x a ještě jednou, ale podle dostupných informací a velkých zkušeností vývojářského studia Monolith, není důvod jim tyto fakty (alespoň z části) nevěřit.
I přesto, že je vše zatím jen ve stádiu „kdyby…“ a „měli by…“, se dá lehce zpozorovat na hře velký potenciál. Když k tomu připočteme špičkovou grafiku čitelnou z vydaných screenshotů a obrázků, musí vám být jasné, do jakých výšek tato hra míří. Rozhodně zase o jeden důvod víc, proč se těšit na začátek letních P.R.Á.Z.D.N.I.N.
Detaily
Distributor: 2
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, 64 MB graf. karta, 5 GB na disku,
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
Vietcong 2 »The Matrix: Path of Neo »
Armed Assault »
Lord of the Rings: Battle for Middle-earth 2 »
Gothic III »
Vietcong 2 »
Prey »
Worms 4: Mayhem »
Chcete vidět další Novinky platformy PC? Přejděte na stránku PC Novinky.