Duna-online - ostatní

Autor: Michael Davidík | 22.06.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Duna-online, aneb chtěli byste se stát součástí vesmíru, jak ho stvořil Frank Herbert ? Máte šanci....
Kdysi hodně dávno, se mi do ruky dostala kniha od autora Franka Herberta, se zajímavým názvem : DUNA. Jako asi většina nadšenců literatury sci-fi jsem ji přečetl jedním dechem a začal shánět další díly, které v ní byly avizované. Postupem času, kdy i do naší domácnosti, díky mé zásluze, pronikl internet,začal jsem i na něm, v různých fórech a na diskusních serverech hledat něco o Duně. A světe div se, našel jsem český server, www.dune.cz, kde jsem nalezl odkaz na "hru z prostředí Duny". Zajímalo mě tehdy, o co jde, a proto jsem se rozhodl podívat. Ale co se nestalo……. Při pokusu o registraci do hry, mi systém odepsal, že věk je již rozehrán příliš daleko, tudíž není možné mě registrovat. Čekal jsem tedy dál. Za několik týdnů rozběhnutý věk skončil a já konečně dostal šanci v novém, testovacím věku, který měl běžet 14 dní. Zaregistroval jsem se, přihlásil a žasnul……… Z monitoru na mě koukala opravdu jednoduchá hra, která je kompletně hraná ve webovém prohlížeči. Protože je hra z prostředí knižní Duny, jsou hráči rozděleni do národů, které se v knize vyskytují - např. Atreidové, Corrinové, Iksané atd….. Každý z národů pak má svou domovskou planetu, také nazvanou podle knihy, tzn. Atreidové mají Caladan, Harkonennové Giedi Primu atd., a své stavby a jednotky. Samozřejmé je, že hlavním "platidlem" v celé hře je koření, takzvaná "melanž". Koření získáváte ze staveb na planetách, přičemž stavby mají pro každý národ jinou produkci a planety mají jiné podnebí, na čemž také závisí vaše produkce koření. Za získané koření pak můžete nakoupit třeba další planetu, aby vaše produkce byla vyšší, nebo koupíte armádu a planetu si dobijete od někoho z nepřátel. Samozřejmě, jsou rody, které mají silnější ekonomiku a menší bojeschopnost a rody, které mají slabou ekonomiku, ale silnou armádu. Každý si zde tedy vybere to, po čem prahne, jestli boj, nebo "Sim City". Rody mezi sebou také uzavírají různá spojenectví, nebo mohou vést války. Rody jsou pak rozděleny na malorody, kterým velí generálové. Je zde propracováno i velení národů : Generál - velí malorodu, mentaté - velí národu a jsou zástupci vévody, který pak velí všem. Tyto posty ovšem nejsou určeny. Vévodu například volí celý národ ve volbách, generála pak malorod taktéž ve volbách a mentaty si vévoda jmenuje z řad zkušených hráčů. Jednotliví hráči platí ze své produkce daně, které mohou být různě používány. Ať už na podporu slabších hráčů, nebo na nákupy národní armády. Je to tedy v podstatě celý propracovaný systém vesmíru, ale je natolik jednoduchý a časově nenáročný, že si ho může na rozdíl od jiných, podobných strategií zahrát opravdu každý. Protože již byla avizovaná nová verze celé této hry, a protože mě zajímal vznik hry a její začátky, požádal jsem o rozhovor autora a prvního tvůrce hry "nadimperátora" Destila : Atreides : jak bys charakterizoval hru Dune online ? Destil : Jedná se o hru, hranou kompletně ve webovém prohlížeči ze světa Duny, který jistě znáte z knížek od Franka Herberta, nebo z počítačových her. Náplní hry je stavění budov, jednotek a objevování či dobývání planet armádou. Hráči jsou organizování do různých národů, a tak hájí národní zájmy. Když je hráč úspěšný, může se na Duně dostat do velmi propracovaného systému politiky a rozhodovat o národních zájmech. Oproti jiným on-line hrám je hlavní výhoda lehká pochopitelnost i pro nováčky a časová nenáročnost, tedy když zrovna nejste vůdce národa. Nevýhodou jsou občasné chyby ve hře, protože hra je stále ve vývoji. Atreides : kdy vznikla Duna online ? Destil : Hra vznikla někdy na začátku dubna minulého roku a už má za sebou hodně úspěšných věků a silnou komunitu hráčů, kteří se sejdou i o letošních prázdninách, včetně mě a pořádně vše probereme. Atreides : jak tě napadlo vytvořit tento projekt? Destil : Můj sen byl vždy stát se programátorem počítačových her. Tohle není sice plnohodnotná počítačová hra, ale aspoň jsem se přiblížil. Jako malý kluk jsem hrál hru Red Dragon, která se mi velice zalíbila a protože jsem se v té době zamiloval do knížek Duna, téma bylo jasné. Chtěl jsem si taky vyzkoušet právě nabytou znalost jazyka PHP prakticky. Jen jsem si tak hrál a druhý den jsem již měl 20 hráčů, tak jsem si řekl proč to trochu nerozvinout.... Atreides : pracoval jsi na tom sám, nebo ti někdo pomáhal? Destil : První skoro rok jsem pracoval skoro sám, s výjimkou pár obrázků od hodných hráčů. Měl jsem ale štěstí, že správce serveru se nade mnou v počátcích smiloval a zařídil mi pořádný hosting zadarmo, protože freehosting počet hráčů prostě nezvládal. Jinak by už Duna dávno nebyla... Atreides : jak je tomu dnes ? Destil : Dnes po soutěži Junior_Internet 2003, kde jsem s Dunou vyhrál hodnotnou cenu se mi začaly hrnout nabídky na spolupráci a lepší server. Nabral jsem dva spolupracovníky, se kterými se snažím udělat z Duny hru srovnatelnou profesionalitou s Red Dragonem či Webgame. Už se mi staví skvělý server s dvěma 2 Ghz procesory, takže pak Duna poběží jak po másle. Za server budu platit reklamou a co zbyde, se možná dostane i konečně mě do kapsy... Atreides : doznala Duna od vzniku hodně změn ? Destil : Straaašně a ještě straašně bude. Na začátku to byla bílá stránka s registrací, přidáváním melanže, jednou budovou a jednou jednotkou. Dnes je to obrovský systém včetně mnohaúrovňové komunikace, diplomacie, útoků, daní, ... Budeme se ale dále snažit rozvíjet hru pro obyčejného hráče. Atreides : jaká bude finální podoba verze Duny, kterou teď předěláváte ? Destil : V prázdninovém věku bude nový design, kompletně zoptimalizovaný a přepsaný kód, nový server a nová doména www.dunaonline.com. Dál tu budou příjemné změny a maličkosti, ale nic zásadního. Po prázdninách chystáme ale nové změny např. zavedení měst, populace, speciální bonus pro každý národ... to už se bude podle mě Duna směle rovnat s ostatními web hrami. Atreides : kolik lidí a jak se nějakým způsobem na tvorbě podílí ? Destil : Mám 2 další programátory, kteří jsou i zkušenější než já a částečně mě učí nové postupy, pomáhají mi a programují ty nejobtížnější pasáže. Dál mi jedna slečna dělala ten nový design a to bude tak vše. Atreides : stále ještě tě to baví ? Destil : No, můžu říct, že hraní jako takové už mě dávno omrzelo, ale programování mě stále baví, protože je zde stále něco nového. Musím ale být na internetu každý den tak 2 hod, což je docela omezující... Atreides : nepřemýšlíš o zpoplatnění hry ? Destil : To určitě ne, odešla by většina hráčů a navíc Duna není na takové úrovni, aby se za ni platilo. Snad vydělám něco z reklam... Atreides : co bys vzkázal potencionálním hráčům, i hráčům, kteří již dunu hrají ? Destil : Jestli máte čas o prázdninách, určitě si zahrajte, nezabere vám to moc času a myslím že se budete dobře bavit, hlavně při útocích, nejlepší je, že celý národ se dohodne a bombarduje druhý útoky. Útoky se totiž provádějí jen během 60 sekund. Takže registrujte se na LINK(http://online.dune.cz;Dune-online) Destil A jednoho z Destilových pomocníků happyho : Atreides : jak jsi se dozvěděl o Duně online ? Happy : No, to už je hodně dávno. Já jsem človek, který miluje takové ty dlooouhé ságy - Duna, Tolkien, Asimov, prostě celé nové světy. Nejradši mám samozřejmě Dunu ;-) Tehdy jsem se dostával do kontaktu s internetem, a začal jsem hledat něco o Duně. Padl jsem na www.dune.cz a tam už byl odkaz na hru. Takže jsem to zkusil, a už zůstal. Atreides : začal jsi spolupracovat hned zpočátku, nebo kdy ? Happy : Začal jsem na Duně asi 3 týdny před koncem 4. věku. Celá hra se prostě postupně rozpadala vlastní váhou, což jsem si prostě nechtěl nechat líbit. Protože mám pár zkušeností s databázemi, nabídl jsem Destilovi, že mu zkusím pomoct. Já nevěděl, v jakém stavu je kód a databáze Duny, třeba bych neměl už co vylepšit, ale "klaplo" to - bylo co dělat, a hned se začaly dělat změny. Atreides : jakým způsobem se podílíš na tvorbě nové verze ? Happy : Starám se o ty systémové záležitosti - nic, co se týká vlastních "hodnot" ve hře, jako síly jednotek, nové principy atd. Pracuju na tom pozadí, takové ty vnitřnosti hry. Návrh db, obecná část kódu, velící sekce, nějaké ty konzultace a sem tam pár drobností. Atreides : jaký předpokládáš úspěch u hráčů ? Happy : To je trošku potíž. Nejedná se z valné části o věci, které ocení hned, ale spíš o ten druh, kde pokud nejsou, proklíná se, a pokud jsou, tak "je to přece samozřejmé" a je ticho po pěšině. Já osobně doufám, že se Duna stane stabilnější a především výkonnější, už by neměl být přetížen systém jen proto, že je na chatu dvacet hráčů a celkem 110 online. Spolu s novým serverem by se už podobné věci neměly stávat. Na druhou stranu se jedná o celý nový kód, takže je větší pravděpodobnost staronových bugů, což asi nebude moc pro dobro věci. Uvidíme, já se nechám překvapit. Snad tomuhle zabráni pořádný testovací věk. Atreides : podle čeho předělávky děláte ? hrají v důležitosti prim názory hráčů ? Happy : Podle čeho? Podle názorů hráčů :) Ty větší změny, které byly už stanoveny než jsem se dostal ke kódování, nevím, odkud vzešly, to ví Destil. Ale protože tak rychle skončil věk, nebylo na ně tolik času, kolik by bylo třeba, a provedla se jen nutná a menší část. Nebudou upgrady, které by měly vylepšit hru, ale bude nový kód a další. Navíc, pokud hráči něco chtějí, bývá to většinou jen nějaký počátek iniciativy, a zbývá na autorech, aby to nějak dotáhli, pokud vůbec, proto je to s požadavky těžší. A navíc se nedá udělat všechno, co se komu zachce. Atreides : neuvažovali jste o zpoplatnění hry ? Happy : Uvažovalo se už několikrát, ale jen mezi hráči. Pokud já vím, tak Destil tuhle myšlenku docela vehementně zamítá :) Atreides : kdy se předpokládá spuštění "ostrého věku" v nové verzi ? Happy : Podle posledních informaci to vypadá na konec prázdnin. Se začátkem - možná dříve - by měl přijít "testovací" věk, protože na řešení chyb v "ostrém" věku nebude dost lidi, přes prázdniny je spousta výletů a akcí, takže péče by byla nižší. Proto "ostrý" věk, s plnou podporou, až asi ke konci, případně po prázdninách. Atreides : prozradíš, k jakým změnám dojde? Happy : Upozorňuji, že změny nejsou tajné, jen prostě nikdo zatím neměl dost času si sednout a sepsat je skutečně všechny :) S něčím podobným počítáme někdy během testovacího věku, nejlíp někdy kolem začátku, aby hráči věděli, do čeho jdou. Jen tak zlehka, co si vybavím. Bude nový design, bohužel pro některé obtížný díky přítomnosti JavaScriptu, ale k tomu později. O novém kódu a novém návrhu databáze jsem se už zmiňoval. Zavede se systém přístupových práv, takže vévodové a generálové budou moci jemněji rozdělit svoje práva mezi podřízené. S tím sice končí funkce mentata s jeho právy, ale zůstane jako "čestný" titul. Práva k akcím v rámci národa pak rozdělí vévoda podle vlastního uváženi. Dále se zavede půlnoční přepočet pro všechny okamžitě - hráč dostane svůj zisk při přepočtu rovnou na svůj účet, aniž by se musel přihlašovat. S tím souvisí i lepší přehled o zisku a odvodech během přepočtu, který bude mít hráč k dispozici. V přepočtech a útocích se také objeví trošku náhody, jen tak v rozsahu asi +/- 10% ideální hodnoty podle původních algoritmů. Bude se platit žold, generálové dostanou malorodní referendum, pokud bude hráč žádat o přestup (renegát => národ => malorod) bude muset vyplnit žádost s "doporučením" aby vévodové a generálové věděli, kdo je to vlastně žádá. A teď malá perlička - pokud vyjde server tak, jak si plánujeme v růžovém, tak bude k dispozici i místo pro národní stránky národů přímo na tomto serveru, včetně mírně okleštěného přístupu k databázi svých hráčů atd. Navíc nový systém, použitý při tvorbě rozhraní, umožňuje zavádět různé vzhledy až na tak nízké úrovni, jako je jeden hráč - po nějakém čase na vyladěni bude mít každý hráč, malorod i národ možnost vytvořit si vzhled podle sebe, jak se mu bude líbit, tedy se otevírá i možnost provázat národní stránky s národním vzhledem, landsraadem a tak podobně. Jak doufám, vyjde z toho nějaké větší hráčské doupě kolem Duny on-line. Atreides : co bys vzkázal všem hráčům a nadšenců na Duně online ? Happy : Aby to s Dunou vydrželi, i přes ty nesnáze, kterými prochází. Musíme si uvědomit, že Duna začala jako malý projekt, a teď ji navštěvuje denně takřka 2000 lidí, což prostě nemůže projít bez potíží. Já osobně doufám, ze přes nějaké potíže během následujícího testovacího věku pokročí hra do své další verze, a bude opět lepší a lepší. Happy No, nezbývá mi, než poděkovat oběma tvůrcům za rozhovory a dodat, že pokud si chcete zahrát online hru z prostředí Duny, u které nemusíte trávit moc času, kterou rychle pochopíte a kde budete pod "dozorem" zkušených hráčů, zkuste se zalogovat na Dunu-online.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: připojení k internetu

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.