Dragon Age: Origins - recenze

Autor: Pavel Kovalančík | 29.11.2009
Žánr:  PC  | Recenze  | RPG
V posledních několika týdnech se s hrami na hrdiny roztrhl pytel a já mám za sebou jednu z nejočekávanějších her pro tento rok.
V posledních několika týdnech se s hrami na hrdiny roztrhl pytel a já mám za sebou jednu z nejočekávanějších her pro tento rok. S mírným zpožděním je tu tedy recenze epického dobrodružství od digitálních mágů z Bioware. Řeč je samozřejmě o multi-formátové pecce Dragon Age: Origins.

Vývojářská skupina Bioware je známa především sérií Neverwinter Nights a nebo zejména Baldurs Gate. V podstatě oba tituly jsou založené na principech a pravidlech „pen and paper“ dobrodružstvích, což jsou takové hry na hrdiny, kdy se sejdou přátelé a jeden z nich jim dělá „dungeon mastera“, který jim klade různé nástrahy. Ostatní hráči házejí
kostkami pro statistiky svých hrdinů, pro své útočné hody, jestli zasáhnou své nepřátelé, které potkají na cestách atd. Zde je tedy nastíněn základní princip toho, že vy jste ten hrdina a hrajete jeho roli. To se do jisté míry nezměnilo ani v singleplayerovém Dragon Age: Origins (dále jen DA). Nicméně hra už nehraje přesně podle pravidel D&D ať už jakékoliv edice a vývojáři využívají své mechanismy, i když jisté podobnosti zde najdete. V některých chvílích, pokud D&D znáte, vám bude DA připadat jako jakýsi klon. Nicméně DA jde si svou vlastní cestou. Akčnější.

 Dragon Age: Origins

Hra samotná se vyvíjela několik dlouhých let a i když se některé maličkosti mohly ještě dopilovat, a není jich málo, předem prozradím, že by fandové RPG měli pět ódy a o nepovedenou rychlokvašku se nejedná. Měl jsem i to štěstí, že se ke mně dostala PC verze, která je proti konzolovým jasně lepší. Proč? To si také zmíníme v článku. Pojďme se tedy vrhnout na samotnou hru.

Příběh se točí okolo velmi vážné situace, kdy říši Ferelden postihuje pohroma zvaná „Blight“. Jedná se jednoduše o smrtelné nebezpečí ohrožující všechny živé bytosti. Není to nemoc, jsou to hordy nebezpečných přerostlých skřetů - darkspawnů, jejich vůdčích verzí, démonů, a v čele mají svého arci-démona, který musí být zabit a objevuje se jen zřídka - v konečné bitvě. Tato událost však není říši neznáma. V dávné minulosti se proti těmto útokům a vlastně i ve finální bitvě spojily klany lidí, elfů, trpaslíků, kruh čarodějů a skupina elitních bojovníků a mágů, kteří patřili k Šedé stráži. Ti se zaměřovali na boj s hordami darkspawnů a měli speciální schopnosti získané zvláštním způsobem... Kterým, to neprozradím. Nyní na vás čeká ten samý úkol. Těžší, protože musíte ony strany, za ta staletí nesvářené a s vlastními problémy, opět spojit a přimět je, aby vám pomohly proti hordám darkspawnů. A nebude to zadarmo. Všichni po vás budou něco chtít.


Dragon Age: Origins


Na počátku si obligátně vytvoříte vlastního hrdinu. Není tedy předem dáno pohlaví či vzhled, jak jsme mohli vidět v sérii Gothic či Risen. Na výběr máme nejprve pohlaví a rasu. Můžeme si vybrat mezi
lidmi, elfy a trpaslíky. Dále si zvolíte vaše povolání. Válečník, zloděj nebo mág a jako poslední volba čeká na výběr vaše zázemí. U elfů je to Dalish elf nebo City elf. Dalishové jsou kočovné kmeny spjaté s tradicemi a přírodou a vlastní hrdostí, protože se nepodvolili lidem. Městští žijí ve městech, jak jinak, a přejali lidské zvyky a dokonce jim i slouží, jako podřadná rasa. U trpaslíků například existují kasty. Vůbec je ve hře velmi zajímavé sledovat politické sociální, rasové, fenomény a člověka napadá, jestli se nejedná o jistou alegorii z dnešního světa. Velmi pěkný krok. Jako člověk můžete být z vysoko postavené královské rodiny nebo můžete být obyčejný měšťák. Každá třída má minoritní bonusy ke statistikám. Není to však nic důležitého pro další vývoj v dobrodružství.
Následuje personalizace vaší postavy. Na výběr je několik přednastavených voleb. Je zde nabídnuta i možnost manuální změny vlasů, obočí, vousů, nosu, brady, tváří, uší rtů, eventuelně i vrásek a stínů, které definují i stáří vaší postavy.

Tato číst je věnována mechanismům hry. Je to část zdlouhavá a já doufám, že neusnete. To se týká zejména části o talentech. Pro dobré přiblížení jak co funguje, je žel nutná. Důležitou částí na počátku je správné nacvakání atributů. Zde narazíme na onu podobnost s D&D. K dispozici je síla, obratnost, vůle, magie, mazanost (analogie k moudrosti), konstituce. Síla je důležitá zejména pro bojovníky, odvíjí se od ní poškození nepřátel, a také možnost volit si talenty, což jsou takové jednotlivé dovednosti. Talenty jsou ovlivněné vaším povoláním a dělí se na další podskupiny. Požadavnky jsou vždy určitý level hrdiny a atribut. Vysokou obratnost využívají zloději, protože se od ní odvíjí poškození, které je způsobováno dýkami (pozor – v původní verzi hry je toto buglé a nefunguje to). Mazanost je opět doménou zlodějů, kteří se rádi plíží, otevírají zámky nebo se ze všeho nejraději vykecají. Vůle a magie je důležitá pro mágy. První ovlivňuje množství many (u bojovníků a zlodějů staminu), druhá sílu kouzel. Konstituce rozšiřuje množství vašeho zdraví a je důležitá pro vaše tvrdé drsňáky. Předem podotýkám, že bodů do atributů, dovedností nebo talentů není ve hře nikdy dost a velmi dobře si vše promyslete, nebo si můžete zrujnovat vašeho miláčka a i další členy party. Ve hře si lze zapnout i automatickou možnost levelování postav tzv. "auto level".


Dragon Age: Origins

Na výběr také máte dovednosti. Přesvědčování, které pomáhá v dialozích. Kradení vám pomůže vydělat si nějaký ten šušeň navíc. Výroba pastí může být také zajímavá, ale osobně jsem to nezkoušel. Ty si skládáte z předmětů nalezených nebo koupených. Herbalismus pomáhá při výrobě lektvarů. Bojový trénink ovlivňuje u mágů schopnost kouzlit, i když jsou zasaženi útoky nepřátel. U válečníků je toto důležité hlavně pro možnost zvolit si vyšší formy talentů. Taktika vám umožňuje lepší ovládání postav, které právě neřídíte. Přežití dělá vaší postavu silnější, lépe spatří skryté nepřátelé a pomůže vám i v jednom questu. Mechanické znalosti jsou důležité pro odemykání. Výrobu jedu ocení také hlavně zloději.

Tři povolání? To je nějak málo, nezdá se vám? Počet ras a povolání se na začátku může velmi limitující. V podstatě, co se ras týče, je jich k dispozici šest, počítáme-li všechny varianty a co se týče povoláních, tak ve hře si u každého zvolíte vlastní styl. Pro příklad... Jako válečník se můžete zaměřit na talenty pro zbraň se štítem, pro dvou ruční zbraň nebo pro duální zbraně, Je tu pak ještě možnost několika všeobecných talentů válečnických. Předchozí podskupiny čítají dvanáct talentů a dělí se na tři větvě po čtyřech talentech. K těm nejvyšším (záměrně nepíši nejlepším) se musíte prokousat skrze ty nižší. Zloděj je podobný jako válečník, jen má na výběr jiné všeobecné zlodějské talenty například plížení nebo odemykání zámků. Schopnost omračování se také hodí, zvláště, když potom mohou následovat úspěšné a ničivé útoky ze zálohy - „backstaby“. U mága je výběr extrémně pestrý. Na výběr jsou kouzla, která spadají do několika kategorií. Všeobecná, primární, to jsou kouzla ohně, blesku, ledu. Zde musím doporučit ohnivé nebo ledové zbraně nebo kužel ledu, který zmrazí nepřátele, eventuelně i vás. Na to pozor. Takto zmražené nepřátelé můžete rozdrtit silným útokem či specifickými kouzly a je jedno, kolik jim zbývá energie. K dispozici je i tvořivá“ magie s léčícími i boostovacími kouzly. Naopak své protivníky můžete i proklínat různými kletbami - „hexy“ a snižovat jejich atributy. Duchovní kouzla v sobě spojují boostovací složku i ničivou. Je libo vytvořit z darkspawna chodící bombu, která zraní i ostatní? Protřepat, nemíchat s vašimi hrdiny, bolelo by je to. Podskupiny talentů můžete i míchat, ale toto se nedá příliš doporučovat u válečníků nebo zlodějů. Výsledkem je pak velmi nezdařilá postava.


Dragon Age: Origins

Pro ty z vás, kterým se to pořád nezdá, jsou zde specializace, které dostanete k dispozici (máte jen bod na sedmém a čtrnáctém levelu) za určité dokončené questy. Pro válečníka je tu šampion s aurami, reaver, který čerpá energii ze zabitých nepřátel, běsnící berserk a templář – zabiják mágů. U mága si můžeme vybrat z spirit healera, krvavého mága, shapeshiftera – měniče podob, magického válečníka. Posledního zmiňovaného doporučuji všem, kteří chtějí mít hru snadnější v kombinaci se spirit healerem. Dá se takto uzpůsobit Wynne, nebo trošku limitovaná Morrigan. U zloděje je na výběr můj oblíbený assassin nebo defensivní duelista, ranger se svým zvířecím summonem, či bard s aurami, které přidají nějaké ty bonusy partě. Každá specializace obsahuje čtyři další, často, velmi užitečné talenty. Naučit se ony specializace můžete i od některých členů vaší party, pokud s nimi dobře vycházíte. Dobrým vztahům pomáhají dárky, které nacházíte na své výpravě nebo u obchodníků. Vaši pomocníci, kteří se dají považovat za hlavní charaktery, mají i své specifické dárky, které vám odhalí něco z jejich života a výrazně zlepší ony vztahy. Pokud se sblížíte hodně k dispozici jsou jemně a decentně naznačené dospělácké hrátky. Občas najdete i knihu - manuál pro naučení schopností u nějakého kupce.

Dragon Age: Origins


Uff, snad to teď bude už lepší. To nejvíce nezáživné na čtení by mělo býti za námi. Vaše skupinka se skládá ze čtyř postav (výjimku tvoří situace ve finální bitvě, kde budete chvilinku bojovat jen za sebe a vlastně budou na bojišti všechny vaše charaktery). Vždy té vaší a pak ostatních, které si nacvakáte. Trošku mě mrzí, že nejde hrát standardně najednou se všemi. Každá má svůj vlastní příběh a hlavně charakter a osobnost! Zpočátku vám bude dělat společnost templář Allistair, jenž mimochodem vyniká v boji s mečem a štítem a má neustále milé a lehce jedovaté poznámky vůči vaší další pomocnici čarodějce Morrigan. Je to čarodějka z lesů a temná magie je jí velmi blízká. Dokáže se proměnit i v různou zvěř. V bříběhu získá také významnou roli a pomlčím. Zahrajte si hru. Je extrémně zábavné cestovat a poslouchat dialogy mezi ní a Allistairem nebo brutálním válečníkem Stenem a milou bardkou Lelianou. Úsměv na rtech tak budete mít hodně často. Doprovázet vás budou i jiné postavy. Oghren - typický trpaslík. Představte si Gimliho z Pána prstenu. V roli druhého mága je zkušená hojička ran Wynne. Možná přijmete i na vás najatého a následně vámi poraženého zabijáka elfa Zevrana, který poznal v životě jen dvě věci - lásku a smrt. Vyrostl mezi prostitutkami a posléze se stal elitním vrahem v cechu Vran. Bardka Leliana je také milým společníkem a ve skupině můžete mít i bojového psa Donera. Jak říkám... je velká škoda, že můžete mít jen čtyři postavy naráz. Každá je unikátní a je radost sledovat, jak mezi sebou různě komunikují. To ony dělají vaše dobrodružství tak intenzivní. U společníků vítám množství dialogů, které s nimi můžete vést a dovídat se o jejich historii, nebo i jiné příběhy spjaté s jejich životem. Vašimi odpovědmi můžete i formovat vaše vztahy. Budou vás tak mít raději nebo naopak je můžete naštvat. V případě záporných hodnot se také může stát, že vaši družinu opustí. Spousta vašich rozhodnutí ve hře samotné má vliv na vztah se společníky. Dokonce vám některé i radí, co máte udělat a je jen na vás, jak se zachováte. Pamatujte, jiné postavy a jiné charaktery, Každá volba má své plusy a negativa. Většina dialogů se ale bude jevit celkem jednoznačně, narazíte však na několik, kde budete hodně dlouho přemýšlet nad správnou možností. Dosadit na trůn zkušenou ale lehce krutou a ambiciózní královnu, které udržela město v klidu po pět dlouhých let po smrti původního krále? Nebo nechat vládnout nezkušeného ale čestného rytíře? Je to je na vás.


Dragon Age: Origins


Hra samotná má nálepku snad 17+ a není určena pro mladé pařany. Myslím, že to není  jenom pro přemrštěnou krvavost a brutalitu, kterou si užijete při dokončovacích úderech, pokud jsou dost silné. Ke slovu se dostane občas i sprostá mluva, témata týkající se zcela kladně přijímaných skupin prostitutek nebo vrahů. Hodně silný dojem ve mně zanechal úkol, kdy jsem osvobozoval starý sirotčinec s démony. Postupně jste se dovídali, co se v oné staré budově dělo. Výkřiky ducha pečovatelky, jak křičí v pláči na násilníky, aby si vzali ji a děti nechali na pokoji. Snad víte, co mám na mysli. Všude dětský pláč a křik. To byly silné momenty i na mě. Vidlemi propíchnutý templář, byla konečná třešnička v tomto drsném úkolu.

V cestování vám pomáhá světová mapa. Zde se občas, pokud navštěvujete nové lokace, vyskytují i náhodné boje, které většinou nepředstavují větší problém. K dispozici můžete navštěvovat svůj camp, kde se vyléčíte ze zranění a můžete si promluvit v klidu se svými společníky všemi najednou, eventuelně jim rozdat rozličné předměty, zbroj a zbraně. Centrum dění se stává město Denerim, kde je spousta kupců a i vy tu nějakou dobu pobudete. Navštívíte lesy s dalishskými elfy, kterým pomůžete, nebo věž mágů, kde řádí šílený mág bažící po moci a je na vás ostatní mágy osvobodit. Navštívíte také velké podzemní město trpaslíků Orzammar. V každé lokaci narazíte na spoustu questů od těch jednoduchých, kde jen doručíte něco někam jinam, až po dlouhé příběhové, které se táhnou celou dějovou linií. Dobrá zpráva je, že ačkoliv úkoly samy o sobě nejsou kdovíjak originální, příběh a postavy vás táhnou dál a vše vypadá následovně: ještě jeden quest a jdu spát. Po onom questu mluvíte s další postavou a říkáte si to samé. To je moc dobře. Výprava a příběh jsou hlavními devizami tohoto kolosálního eposu. Zaujme vás i nadprůměrná hrací doba. Hru jsem dohrál za necelých sedmdesát hodin v kombinaci normální a lehké obtížnosti. To je skvělé, že? Prostor pro znovuhratelnost je tu také. Jiná postava, charakter, jiné talenty či jiní společníci. To je vše další prodloužení zábavy. Parádně je zpracován váš zápisník. Obsahuje informace o zabitých příšerách, o dokončených i nedokončených úkolech a mou nejoblíbenější částí je kodex. Po světě sbíráte různé předměty a čtete různě se povalující knihy. Naleznete i jiné předměty jako staré sochy, obrazy, které poodhalují dění ve Fereldenu, jeho legendy a dávné příběhy. Vše je pěkně tříděno. Od příšer, vašich postav, kouzel, informací o kulturách, zápiskách či tutoriálu. Jedná se o stovky stran textů. Nudit se nebudete. Z počátku se může hra zdát uloudaná, protože trávíte v jedné lokaci celkem dlouhou dobu, ale perfektní je tempo hry ve finálních soubojích. Cítíte ve vás gradaci silných emocí. Chvíle, kdy má Allistar proslov vůči vojákům a následná animace, kdy se všichni hrnou do boje. Na takové momenty se nezapomíná a v žilách vám rozpumpují krev. To se vsaďte. Tyto pocity umocňuje i skvělá hudba.

Dragon Age: Origins


Jak je to s technickou stránkou? Zde přijde asi má největší kritika. Grafika si hvězdičky za hype nezaslouží. Je použit engine Eclipse, který je založen na stařičkém enginu Aurora z Neverwinter Nights a ačkoliv je značně modifikovaný, brada vám většinou na zem rozhodně nespadne. Rozumějte, grafika není vůbec špatná, jen není nic extra. Výtky souvisí s jednoduchými interiéry, které vás neuchvátí. Prolínání polygonů v bojích dokáži celkem prominout. Co se mi ale opravdu moc líbilo, byly finisher momenty, kdy jste čas od času dokázali konečným úderem naporcovat démony a vytvořit brutální krvavý gejzír. Se svou postavou jsem se tak ve zpomalení vyšplhal k hlavě démoná a několika brutálními údery ho poslal k zemi. Rozmachy obouručním mečem, který jsem daroval válečníkovi Stenovi, dokáží skvěle odsekávat hlavy svých soků. Brutální, ale krásně zmáknuté a tento prvek dává hře realistický pocit syrovosti oné doby. Na druhou stranu Oproti verzi pro Xbox 360 jsou zde alespoň lepší a ostřejší textury a vybavení postav vypadá velmi pěkně a detailně. Líbí se mi také animace postav. Vypadá podle mě celkem přirozeně. Provádění talentů je na dobré úrovni. Narazíme také na glitche, kdy se trefujete do vzduchu, místo vašeho cíle a i to vypadá trošičku komicky. V některých diskuzních fórech jsem se i dočetl takové perličky, jako že vám démon spadne mimo hrací prostor a protože není mrtev, následuje bolestný load. Mně se toto naštěstí nikdy nestalo a možná se jednalo jen o konzolové verze hry. O známém bugu, kdy obratnost nepřidává bonus k poškození od dýk, jsem již psal. Výraznější je problém, kdy máte na svém zlodějovi aktivován talent momentum (velmi zrychluje útočné výpady postavy) a kouzlo haste - zrychlení skupiny. Výsledek? Celkově zpomalení postavy. Když jsem se měl prodrat se svým zlodějem skrze domy a ideálně neviditelný, vše bylo v pořádku až na to, že jsem stejně aktivoval bojový režim. Když jsem se dostal mimo dosah stráží k přechodu do další části města, nebylo možné odejít, protože onen režim stále trval a nakonec jsem si musel cestu stejně probojovat. To mě docela otrávilo. Zde mohli autoři lépe zapracovat. Doufejme, že se dočkáme spousty opravných patchů. Jeden již vyšel před pár dny, ale sám jsem ho ještě nezkoušel. Podle mě to však bude málo. Co se týče stahovatelného obsahu, je možné si do hry přidat placené DLC balíčky s novými questy a i předměty. Základní evropská verze obsahuje i přídavek nové postavy do party (Shale - kamenný silnýgolem), úkoly a předměty. Dokonce jsou již i nějaké módy, který vám přidají truhlici na nasbírané předměty, protože jste limitováni ,z počátku, jen sedmdesáti předměty. Co už je myšlenou součástí hry, byť špatně vymyšlenou jsou talenty a atributy vašich nových postav, které potkáte. Ty totiž mají blízký level jako vy, ale s předem definovanými schopnostmi. Pokud se k vám někdo přidá na šestnácté úrovni, nebudete s ním hrát jen proto, že vám nevyhovují dovednosti oné postavy, i když se vám líbí stylvem. Zde doporučuji stáhnout Respec mod 1.5, který vám umožní resetovat a následně přerozdělovat všelijaké statistiky.


Dragon Age: Origins


Jedná se však o kolosální záležitost a je zcela pochopitelné, že vše není dokonalé. Náročnost se mi zdá vcelku v pořádku. Na mém stroji (Q6600@3GHZ, 8GB RAM, HD4870, Windows 7 RC 7100) hra běžela na plné pecky ve full HD (s 2x AA) samozřejmě úplně plynule, tedy cca padesát snímků. Jen ve městě Denerim to šlo třeba i k pět a třiceti . Jsou i případy, kdy DA hrají lidé i na jednojádrových procesorech a vcelku úspěšně. Hanit budu jen nahrávací časy. Loadingy jsou tu na každém kroku a mírně otravují. Pokud loadujete nějaký domek, je to v pořádku. Pokud ale novou větší oblast chvíli to trvá. Zkoušel jsem svůj procesor mít na nižších 2,4 GHZ a je to velmi znát. Nahrávací doba se tak znatelně prodlouží. Zde tedy palec dolů.

Zvuková stránka je na tom dobře. Zvuky jsou v pořádku. Posouzení reálnosti není lehké. Kolik z nás si v reálu zkusí vykouzlit fireball nebo mlátit mečem do těl. Obrovskou pochvalu si zaslouží dabing všech účastníků. Velmi se povedl a dodává až filmový zážitek. Zde bych vyzdvihl čarodějnici Morrigan. Hudba je příjemná a uraženi rozhodně nezůstanete. V některých momentech je až "epicky" krásná. Pobrukovat si melodie na ulici, ale asi nakonec nebudete.


Dragon Age: Origins

Interface a ovládání je pohodlné. Zde nemůžu nic vytknout. Toto je jeden z velkých rozdílů oproti konzolovým verzím. Rychlá lepší práce s inventářem. Ovládání postav na bojišti je také jednoduché a rychlé díky klávesnici a myšce. Ovládáte jednu postavu a ostatní fungují podle AI, nebo taktického slotu. Můžete jim totiž předdefinovat určité činnosti a talenty za všelijakých podmínek. Opravdu všelijakých. Takhle podrobný systém jsem v žádné jiné RPG hře nenašel. Hra samotná se dá i zapauzovat. V klidu si můžete opatrně rozmyslit, co dále provedete a jak budete postupovat. Oproti konzolím je zde navíc možnost dvou slotů na zbraně. Můžete tedy pohodlně přehazovat mezi mečem a lukem či magickou holí. Můžete si zapnout příkaz, kdy se vám společníci nebudou plést pod nohy, aby ještě vyprovokovali nějaké nepřátelé. Budou tak stát na místě a čekat. Vy zatím můžete pracovat tiše a opatrně. Toto vám zachrání krk a ne jen jednou. Hra je sama o sobě dosti těžká a řadit se mezi taktické RPG může zcela bez obav. Mírně mě pobavil překlad osazenstva z CD Projektu. Některé třídy eventuelně i název hry (Prameny) jsou k smíchu. Počešťování chápu, ale všeho s mírou. Nebudu je ale shazovat. Udělali velký kus práce a poznámka byla jen tak mimochodem.

Jaký je finální verdikt? I přes spoustu bugů a příliš velký hype mohu Dragon Age doporučit každému fandovi RPG. Epická výprava a skvělé postavy je to, co vás požene dál. Díky těmto dvěma faktorům budete u hry tvrdnout tak dlouho, než ji minimálně jednou pokoříte. I taková nadprůměrná hrací doma se dnes jen tak nevidí. Kodex si zaslouží taktéž velkou pozornost. Ponoří vás hlouběji do onoho magického světa... Dobrá práce Bioware. Tato hra bude velmi vítaným přídavkem do mé sbírky oblíbených herních klenotů.

Detaily

Platforma: PC
Hratelnost:
90%
Až na bugy vám zážitek nekazí nic.
Grafika:
70%
Slow-mo momenty jsou parádní, stejně jako postavy. Interiéry nikoliv.
Zvuk:
90%
Hudba a dabing jsou výborně zpracovány.
Výsledný dojem:
90%
Hra působí zpočátku trošku stroze, ale poté jste odměněni.
Celkové hodnocení:
90%
Téměř perfektní hra, která nezklame.

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.