Czech Soccer Manager - historie - ostatní

Autor: Michael Davidík | 02.03.2004
Žánr:  PC  | Ostatní
Homepage: -
Snad žádný fanoušek fotbalu si nemohl nechat ujít nejlepší a navíc český freeware manager, co kdy vznikl, Czech Soccer Manager. A není tomu dávno, co světlo světa spatřila nová, a také bohužel poslední verze tohoto skvostu mezi freeware hrami.
A jak to vlastně celé začalo? Historie CSM začíná už v roce 1996. Tenkrát se manager jmenoval jednoduše Football Manager 96 a naprogramován byl v QBasicu. Jak sám autor celé série, Petr Vašíček, přiznává, k vytvoření hry byl inspirován soutěží, která vycházela v nejmenovaných českých novinách. V té jste si vytvořili svůj vlastní tým tím, že jste poštou poslali registraci s uvedeným jménem svého týmu a s jedenácti libovolnými hráči naší fotbalové ligy, tak, jak byla v roce 1996. Podle skutečných výkonů vámi vybraných hráčů jste pak postupovali tabulkou. Na podobném principu byl vytvořen i první Football Manager 96. Stejně jako ve výše zmiňované hře jste si vytvořili tým, zadali jedenáct libovolných jmen, pojmenovali si svoje soupeře a ligu, kterou jste hráli. Dále vám bylo umožněno kupovat a prodávat hráče a...a to bylo všechno. Jak sám autor hry přiznává, algorytmy programu byly skutečně primitivní a žádné další funkce hra nenabízela. Pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat, již o rok později, jak již sám název napovídá, vyšel Football Manager 97. Tak, jako jeho předchůdce byl i FM97 naprogramován v QBasicu. Původní FM96 měl pouze černobílou grafickou úpravu, FM97 již využíval alespoň některé barvy. Ve hře bylo bílé písmo na modrém podkladě a barevně vyvedené dresy. Algorytmy výsledků již byly daleko propracovanější a vůbec se ve hře objevilo oproti předchozí verzi velké mnošství vylepšení, mezi ně patřily ligové tabulky, možnost tvorby vlastního dresu a koupení nového stadiónu. Čas šel dál a v roce 1998 manager poprvé změnil název a to na Victory Manager 98. Designově byl velice podobný předchozím verzím, ale přibylo více barev. Tentokrát autor použil černý text na šedém podkladu ale barevně byli na obrazovce odlišeni například útočníci, záložníci, obránci a brankáři apod. Ve Victory Manageru 98 jste měli poprvé možnost postoupit z prvního místa vaší ligy do Ligy Mistrů, zakoupit stadión do kapacity až 100 000. Poprvé se také objevila druhá liga, takže jste si mohli vytvořit svůj vlastní druholigový tým a dovést ho až na špici Evropy. Poprvé jste také mohli nakupovat hráče ze 16-ti vybraných evropských klubů. V roce 1999 vznikl manager již s dnes známým názvem, Czech Soccer Manager 99. I ten byl stejně jako všechny předešlé díly vytvořen v QBasicu. Tentokrát se ale autor rozhodl vytvořit pro něj i vlastní grafické prostředÍ. V této verzi bylo vylepšení jak herních, tak grafických doopravdy hodně a vypsat je všechny by nemělo smysl, podívejme se tedy na ty hlavní. CSM 99 nevyšel pouze v jedné verzi, ale ve verzích 1.0 - 5.2. Poslední verze 5,2 pochopitelně obsahovala nejvíce různých vylepšení. Ve hře se objevily znaky všech prvoligových týmů z roku 1999, o tom se nám v předchozích verzích mohlo jen zdát. Grafické prostředí hry prostě bylo znatelně lepší. Pozadí různých menu manageru tvořily fotky fotbalových momentek, od verze 4.0 je vystřídalo pozadí fotbalového trávníku. Nakupovat hráče jste tentokrát mohli ze všech týmů italské Serie A a anglické Premier League. Přibyl i Pohár UEFA, Český pohár, možnost stavět svůj vlastní stadión, hrát nekonečně mnoho sezón, udělovat pokuty/prémie svým hráčům, reprezentační zápasy, dostávali jste peníze za vstupné na zápasy a mnoho dalšího. Nutno podotknout, že všechny výše popisované verze hry byli dělány pro OS DOS, další verze CSM, CSM 2000 již byl udělán pro OS Windows. Další technickou novinkou CSM 2000 bylo, že již nebyl programován v QBasicu, ale v jazyku Delphi. A jak sám autor říká, CSM 2000 je úplně jiná hra než CSM 99, změn zde totiž je oproti předchozí verzi opravdu hodně. Poprvé jste měli možnost trénovat jiný, než český tým, na výber jste měli libovolné týmy z předních evropských lig (Anglická, Italská, Německá. . .). Ke všem těmto týmům byly k dispozici také znaky a soupisky. Samotným hráčům se také v průběhu času jejich kvalitativní vlastnosti a o každém hráči bylo ve hře info o počtu vstřelených gólů, věku, odehraných zápasech apod. K zhlédnutí byly i detaily jednotlivých odehraných zápasu, podívat jste se mohli na autory branek, minutě vstřelení, název stadiónu nebo diváckou návštěvu. Další novinkou bylo že jste poprvé mohli do hry nasazovat dorostence a poprvé do hry přibyl krátký help který vám měl stručně vysvětlit principy a ovládání hry. Grafická stránka hry byla jednoduš modrá...kdo nemá rád modrou asi si hry moc neužil. Na pozadí byli většinou obrázky ze zápasů naší ligy, ovšem modře sladěny, stejne tak jako různá menu. Předposlední díl série, CSM 2001 vyšel v říjnu téhož roku a nesl s sebou jednu podstatnou změnu a tou byla grafika. Grafiku pro tuto verzi již totiž nedělal programátor Petr Vašíček, ale grafik David Mrnuštík. Grafika tedy vypadala skutečně profesionálně a byla velice líbivá. Tím se zlepšily také znaky a vlajky týmů. Ve hře také bylo zakomponováno doopravdy velké množství fotbalových obrázků a to hlavně s motivy České ligy. Pokud jste hráli Českou ligu, vždy se uprostřed obrazovky objevil menší obrázek který se hodil k danému utkání, jestliže se tedy bylo domácím týmem Brno, obejvil se obrázek brněnského stadiónu, jestliže za Spartu, tak sparťanského. Obrazové momentky se ale netýkaly jen stadiónů, ale i ostatních záběrů přímo ze hry. Pokud jste ale hráli nějáký evropský pohár, či zahraniční ligu, mohli jste se kochat obrázky hráčů evropských velkoklubů a jejich stadiónů. Také tlačítka byla animována a menu ve hře byla velice přehledná. V CSM 2001 už to prostě nebyla jen hratelnost, ale i grafika která tolik přitahovala hráče. Když už jsem ale načal hratelnost i ta samozřejmě naznala několik více, či méně podstatných změn. Mohli jste si zahrát za celky celkem 16-ti evropských prvních a druhých lig, na své si tedy přišel opravdu každý. Rozšířil se i počet statistických tabulek, mohli jste se podívat např. na průměr gólů na zápas u jednotlivých hráčů, na počet vychytaných nul u brankářů, známkování hráčů, nebo historie hráčů. Nynější díl CSM 2002 a posléze jeho finální verze CSM 2002: Final Edition měl být původně pouze jakýsi patch pro CSM 2001, nakonec se tak ale nestalo a vyšel nový plnodnotný manager. Kromě řady skvělých novinek sebou bohužel přinesl i jednou smutnou zprávu, CSM 2002: Final Edition je totiž posledním dílem této výborné managerské série. Netruchleme ale a raděj se podívejme, co nového přinesla verze 2002 oproti verzi minulé. Pokud jste hráli minulé díly, tak první změnu hry uvidíte už při prvním spuštění. Vedle klasické kariéry se zde totiž objevila položka hrát scénář. A cože se pod touto položkou zkrývá? Scénaře jsou jakési předem připravené herní situace. V jednom ze scénářů se například chopíte Chelsea poté, co ji koupil Ruský milionář Abrahamovič a za úkol máte příští sezónu do týmu dostat Ronalda, Rivalda a Nedvěda a k tomu vyhrát Ligu Mistrů. Aby se vám to povedlo, dostanete "skromnou" finanční injekci v podobě dvě stě miliónů liber. Zdá se vám to jako lehký a pohodový úkol? Jsou zde ale i daleko težší úkoly, jako např. dovést španělský Alaves zpět do první ligy a poté konečně vyhrát Pohár UEFA. Jeden z nejtěžších scénářů vás posadí do role kouče druholigového TJ Prachatice. A váš úkol? Dostat se z tohoto celku až ke trénováni Manchesteru United. Scénářů je zde celkem 16 a mohu vám zaručit, že nudit se rozhodně nebudete. Grafika se v tomto posledním díle opět o něco zlepšila a dotáhla to téměř dokonalosti, v tomto směru není CSM co vytknout. Na závěr nezbývá než poděkovat autorovi i jeho spolupracovníkům za skvělou hru a Vám, čtenářům, popřát příjemné chvíle strávené s touto hrou.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: -

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.