Cryostasis: Sleep of Reason - preview
Autor: Pavel Charbuský | 02.02.2009
Homepage: http://www.cryostasis-game.com/
Podívejte se na tajemství, které skrývá zamrzlý ledoborec.
Ještě před několika lety jsem při zaslechnutí slova „Ukrajina“ nebyl schopný myslet na nic jiného, než na rozkopané ulice před domem, krumpáče a lopaty, nebo výrobní pásy v továrnách. Tuto ošklivou iluzi, za níž se dodnes v hloubi duše stydím, narušilo vydání hry S.T.A.L.K.E.R. Byl to velice kvalitní titul od ukrajinských vývojářů z GSC Game World, který světu ukázal, že i tam na východě umí dělat výborné hry. My se ale dnes nebudeme zabývat GSC Game World, ale jiným ukrajinským studiem, a to studiem Action Forms.
Jak možná víte, před rokem toto studio vydalo titul s názvem Vivisektor, který…emh…nebyl příliš úspěšný a v srdcích fanoušků Action Forms způsobil zmatek a pochybnosti. Teď ale přicházejí vývojáři s novým titulem, který vypadá mnohem nadějněji než Vivisektor. Přichází Cryostasis.
Cryostasis: Sleep of Reason bude hororová FPS, která se odehrává v roce 1968 na nehostinném a neobyvatelném Severním pólu. Hlavní postavou je Alexander Nestorov, povoláním meteorolog, který se na Severním pólu kupodivu zabývá zkoumáním meteorologických jevů. Jednou při práci narazí na vrak jaderného ledoborce North Wind, který ztroskotal z neznámých důvodů. Nevím proč se rozhodne jít dovnitř, jestli ze zvědavosti, nebo je v tom něco jiného, každopádně tam jde, a to je chyba.
Uvnitř vraku Severního Větru zjistí, že ledoborec není zdaleka tak opuštěný, jak se původně zdál být. Neví se, jestli uvnitř lodi probíhaly pokusy, které se vymkly kontrole, nebo je v tom něco jiného, každopádně posádka neumrzla, ale z většiny se staly zombie. A jak už to tak bývá, zombie mají rády předpovědi počasí, a proto se rozhodnou Alexe vřele uvítat na palubě. Budete začínat s prázdnýma rukama a prostě utíkat, o něco později získáte třeba řetěz, což je lepší než nic, ale pořád nic moc…A protože autoři nevsázejí na styl „něco se pohne, já se leknu a zastřelím to“, dostanete střelné zbraně až později. Do té doby musíte zapojit i mozek v pěstních soubojích a mlátit pěstí zombíky, o dost odolnější než vy. Celkem dostanete k dispozici 7 zbraní, jejichž pomocí budete likvidovat 15 druhů nepřátel. Ale i když budete mít některou z historických střelných zbraní, pochybuji, že na zamrzlém ledoborci naleznete dostatek munice. Cílem Action Forms bylo udělat hororovou akci, připravte se tedy na hrozivou atmosféru zamrzlé lodi, kde se zoufale snažíte zabránit umrznutí hledáním jakýchkoliv zdrojů tepla, zároveň se musíte ubránit nemrtvým, vybíhajícím z temných zákoutí vraku, bafajícím na vás pokaždé, kdy to nejméně čekáte. Navíc se náš pan meteorolog Nestorov rozhodne přijít na kloub tomu záhadnému ztroskotání ledoborce. Ale nebojte, hra bude obsahovat i 8 NPC postav, které vám ve vašem úkolu snad pomohou.
Cryostasis poběží na velmi vyvinutém enginu AtmosFear, což je nejen příslib velmi pěkné grafiky na vysoké úrovni, ale také reálné fyziky. Jak už jsem zmínil, Alex bude po celou hru omezen teplotou. Budou místa na lodi, kde je tepla dost na přežití, budou ale i místa, kde musíte opustit loď a vyjít vstříc ledovým pustinám. Díky AtmosFear bude teplota kolem vás ovlivňovat spoustu věcí. Čím bude chladněji, tím bude vaše postava pomalejší a pomalejší, až nakonec umrzne, někteří nepřátelé budou využívat ledové útoky, které vám také způsobí spoustu nepříjemností, když zasáhnou některou část těla, na některých místech budete schopni změnit led na vodu, na některých naopak. Určitě si dokážete představit, kolik možností takový engine nabízí, když ho programátoři využijí naplno.
A aby toho nebylo málo, nabídnou vám programátoři z Action Forms další velice originální prvek, nazvaný Mental Echo (ozvěny minulosti). Alex na lodi zjistí, že má velice zvláštní schopnost vžít se do posledních chvil lidí, i jakýchkoli jiných organických věcí na lodi. A když říkám vžít, myslím tím opravdu vžít. Nejen že uvídíte „očima“ dané bytosti či věci, ale budete moci situaci ovlivnit. Ve hře bude spousta situací, kdy se musíte pomocí mental echo dostat do minulosti a na vlastní pěst zvrátit osud člena posádky tím, že napravíte chybu, které se dopustil. Například uvidíte mrtvolu muže, probodanou střepy z rozbitého okna. Převtělíte se do něj a na poslední chvíli uhnete. Zachráníte mu tím život a dozvíte se něco důležitého z minulosti lodi a posádky. Ubezpečuji vás, že toto je ten nejprimitivnější příklad zabránění smrti. Další budou mnohem složitější, několika minutové sekvence, ve kterých budete muset přijít na záhadnější příčiny úmrtí.
Shrňme si to: Po celou dobu hry budete vystaveni strachu z umrznutí, na některých místech budete mít jen velice krátkou dobu na to, abyste našli zdroj tepla a zabránili tím umrznutí ubohého meteorologa. Dále po vás půjdou hrůzu nahánějící zombie, které budou bafat ze všech možných i nemožných míst na lodi (doufám, že to nebude tak přehnané jako Doom 3, kde jsem po hodině hry už jen chodil a čekal, kdy mi zase něco skočí na záda). A k tomu budete pod velikým tlakem, když budete mít jen několik málo sekund, abyste nějak napravili chybu, která někoho stála život. Pomocí mental echo budete muset přijít na to, z jakého důvodu ledoborec ztroskotal, a bude na vás zásáhnout do minulosti a snažit zvrátit jeho osud.
V Cryostasis jsem poznal strach nahánějící sekvence z F.E.A.R.u, několik věcí z The Thing, stísněné prostory Bioshocku a velkou spoustu originálních nápadů. Vydání je plánované na polovinu února, a i když to nebude žádná revoluce, myslím, že se máme na co těšit.
Jak možná víte, před rokem toto studio vydalo titul s názvem Vivisektor, který…emh…nebyl příliš úspěšný a v srdcích fanoušků Action Forms způsobil zmatek a pochybnosti. Teď ale přicházejí vývojáři s novým titulem, který vypadá mnohem nadějněji než Vivisektor. Přichází Cryostasis.
Cryostasis: Sleep of Reason bude hororová FPS, která se odehrává v roce 1968 na nehostinném a neobyvatelném Severním pólu. Hlavní postavou je Alexander Nestorov, povoláním meteorolog, který se na Severním pólu kupodivu zabývá zkoumáním meteorologických jevů. Jednou při práci narazí na vrak jaderného ledoborce North Wind, který ztroskotal z neznámých důvodů. Nevím proč se rozhodne jít dovnitř, jestli ze zvědavosti, nebo je v tom něco jiného, každopádně tam jde, a to je chyba.
Uvnitř vraku Severního Větru zjistí, že ledoborec není zdaleka tak opuštěný, jak se původně zdál být. Neví se, jestli uvnitř lodi probíhaly pokusy, které se vymkly kontrole, nebo je v tom něco jiného, každopádně posádka neumrzla, ale z většiny se staly zombie. A jak už to tak bývá, zombie mají rády předpovědi počasí, a proto se rozhodnou Alexe vřele uvítat na palubě. Budete začínat s prázdnýma rukama a prostě utíkat, o něco později získáte třeba řetěz, což je lepší než nic, ale pořád nic moc…A protože autoři nevsázejí na styl „něco se pohne, já se leknu a zastřelím to“, dostanete střelné zbraně až později. Do té doby musíte zapojit i mozek v pěstních soubojích a mlátit pěstí zombíky, o dost odolnější než vy. Celkem dostanete k dispozici 7 zbraní, jejichž pomocí budete likvidovat 15 druhů nepřátel. Ale i když budete mít některou z historických střelných zbraní, pochybuji, že na zamrzlém ledoborci naleznete dostatek munice. Cílem Action Forms bylo udělat hororovou akci, připravte se tedy na hrozivou atmosféru zamrzlé lodi, kde se zoufale snažíte zabránit umrznutí hledáním jakýchkoliv zdrojů tepla, zároveň se musíte ubránit nemrtvým, vybíhajícím z temných zákoutí vraku, bafajícím na vás pokaždé, kdy to nejméně čekáte. Navíc se náš pan meteorolog Nestorov rozhodne přijít na kloub tomu záhadnému ztroskotání ledoborce. Ale nebojte, hra bude obsahovat i 8 NPC postav, které vám ve vašem úkolu snad pomohou.
Cryostasis poběží na velmi vyvinutém enginu AtmosFear, což je nejen příslib velmi pěkné grafiky na vysoké úrovni, ale také reálné fyziky. Jak už jsem zmínil, Alex bude po celou hru omezen teplotou. Budou místa na lodi, kde je tepla dost na přežití, budou ale i místa, kde musíte opustit loď a vyjít vstříc ledovým pustinám. Díky AtmosFear bude teplota kolem vás ovlivňovat spoustu věcí. Čím bude chladněji, tím bude vaše postava pomalejší a pomalejší, až nakonec umrzne, někteří nepřátelé budou využívat ledové útoky, které vám také způsobí spoustu nepříjemností, když zasáhnou některou část těla, na některých místech budete schopni změnit led na vodu, na některých naopak. Určitě si dokážete představit, kolik možností takový engine nabízí, když ho programátoři využijí naplno.
A aby toho nebylo málo, nabídnou vám programátoři z Action Forms další velice originální prvek, nazvaný Mental Echo (ozvěny minulosti). Alex na lodi zjistí, že má velice zvláštní schopnost vžít se do posledních chvil lidí, i jakýchkoli jiných organických věcí na lodi. A když říkám vžít, myslím tím opravdu vžít. Nejen že uvídíte „očima“ dané bytosti či věci, ale budete moci situaci ovlivnit. Ve hře bude spousta situací, kdy se musíte pomocí mental echo dostat do minulosti a na vlastní pěst zvrátit osud člena posádky tím, že napravíte chybu, které se dopustil. Například uvidíte mrtvolu muže, probodanou střepy z rozbitého okna. Převtělíte se do něj a na poslední chvíli uhnete. Zachráníte mu tím život a dozvíte se něco důležitého z minulosti lodi a posádky. Ubezpečuji vás, že toto je ten nejprimitivnější příklad zabránění smrti. Další budou mnohem složitější, několika minutové sekvence, ve kterých budete muset přijít na záhadnější příčiny úmrtí.
Shrňme si to: Po celou dobu hry budete vystaveni strachu z umrznutí, na některých místech budete mít jen velice krátkou dobu na to, abyste našli zdroj tepla a zabránili tím umrznutí ubohého meteorologa. Dále po vás půjdou hrůzu nahánějící zombie, které budou bafat ze všech možných i nemožných míst na lodi (doufám, že to nebude tak přehnané jako Doom 3, kde jsem po hodině hry už jen chodil a čekal, kdy mi zase něco skočí na záda). A k tomu budete pod velikým tlakem, když budete mít jen několik málo sekund, abyste nějak napravili chybu, která někoho stála život. Pomocí mental echo budete muset přijít na to, z jakého důvodu ledoborec ztroskotal, a bude na vás zásáhnout do minulosti a snažit zvrátit jeho osud.
V Cryostasis jsem poznal strach nahánějící sekvence z F.E.A.R.u, několik věcí z The Thing, stísněné prostory Bioshocku a velkou spoustu originálních nápadů. Vydání je plánované na polovinu února, a i když to nebude žádná revoluce, myslím, že se máme na co těšit.
Detaily
Platforma: PC
Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze
FUEL »Battlefield Heroes »
The Void (Tension) »
White Gold: War in Paradise »
Rise of the Argonauts »
Alan Wake »
NecroVision »
Demigod »
Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.