Brutalita vs. perverze ve hrách - ostatní

Autor: Michael Davidík | 14.12.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Homepage: -
Už od počátku 90. let si hráči a zejména pak vývojáři lámou hlavu nad tím, kde stanovit věkovou hranici u her jako je DOOM, Duke Nukem, Quake, Soldier of fortune nebo POSTAL 2. Nyní se můžete podívat, jak to vidím já...
Někdy je skutečně obtížné najít rozdíl mezi brutalitou a perverzí ve hrách, i když jiní v tom mají hned jasno. Stačí uvést dvě hry, přičemž v jedné se bude vyskytovat více brutality a ve druhé zase perverze. Za vše hovoří třeba tituly od 3D realms, jako Duke Nukem, nebo Shadow warrior, případně od ID soft (ID software, Apogee, jak chcete), který udělal revoluční sérii DOOM, jenž pak byla, stejně jako DN, či SW, velmi oblíbena mezi hráči. U těchto her se téměř nikde nevyskytl náznak perverze, až na některé módy, jako perverz DOOM, i když to bychom byli už někde jinde, protože na většinu her vznikají jemu podobné módy. Nyní se přesuňme k těm perverznějším hrám, kterých není až tolik, ale přeci jen jich pár najdeme. Otázkou je, zdali i všechny díly Larryho nejsou nějakou formou trochu perverzní až úchylné. Zlom nastal někdy v roce 1998, kdy se na trh vrhla hra s názvem POSTAL, od neznámých tvůrců (nadšenců?) Running with Scissors, neboli v překladu Běháme s nůžkami. Hra vnesla tolik rozpaků do všech koutů světa, že není divu, když i sousední Německo (i když tam je zakázaná každá 2. hra), ale i další vyspělé státy, ji zakazály distribuovat. Před půl rokem jsme byli svědky druhého dílu, který se přesunul z 2D, do 3D kabátu, který mu náramně slušel, avšak některé počítače nezvládaly hru rozpohybovat plynule, což celkem zamrzelo tehdejší hráče. V čem byl druhý díl perverznější než první? Zřejmě tím, že jste mohli močit na spoluobčany, dávat si na brokovnici kočičky, respektive jste jim strčili hlaveň do zadku a pak stříleli skrze něj. Ve hře se objevily i zcela nové zbraně, které nebyly použity snad v žádných jiných hrách a tak místo hvězdic ze SW jste se tu dočkali nůžek. Nemyslete tím ale, že dříve hry nebyly perverzní jako dnes. Takový Duke Nukem 3D dokázal v roce 1996 vyvolat hodně rozpaků a údajně je hra spojována s tím, že nebohý student postřílel většinu lidí v kině podle jedné mapy v DN (tuším první mapa 1. epizody). Zde však nejsou na vině producenti her, ale "hloupí" američani, němci, britové, atd.. Nemyslím si, že pokud si zahrajete hru typu Soldier of Fortune, nebo POSTAL 2, vyjdete na ulici a začnete všechny vraždit, nebo polévat benzínem, to ne. Na vině je totiž špatná výchova a tak dokud se rodiče nezačnou více věnovat svým dětem, nemohou být překvapeni, že jednoho krásného dne skončí s nůžkami v obličeji. Nemyslete si ale, že to, co je na první pohled krásné, může být na druhý pohled velmi ošklivé. Za všechno myslím hovoří seriál South Park, kde je použita kresba a člověk by si mohl myslet, že jde o pěknou animovanou pohádku. Stačí však pouhá minuta a vaše přesvědčení se ihned změní. To samé závodní hry. Kdo by kdy čekal, že i u nich se objeví brutalita a přeci. Ve stejnou dobu, kdy vychází Carmageddon, můžeme spatřit na pultech obchodů i Grand theft auto. Na človíčka se díváte pěkně shora a jezdíte si malými pěknými autíčky, přejíždíte lidi, střílíte po nevinných obyvatelích městečka a v neposlední řadě plníte úkoly typu zabij informátora a další. Hra je horší o to, že úkol vám není na začátku dán, pouze sežeň určitý obnos peněz a to jak chceš. Můžete plnit mise, nebo se jen tak vozit po městě, což vás brzy unudí a donutí vás to přejíždět lidi stojící na chodnících, nebo bourat do okolních aut. Jednalo se tedy o velmi zábavnou, ale taktéž brutální a v neposlední řadě i perverzní hru, která předčila i samotný Carmageddon. Carmageddon oproti GTA, které bylo v té době ještě 2D, byl 3D a nenabízela se v něm až taková volnost, jako v GTA, avšak náplně misí nebyly o mnoho lepší. Přejíždění lidí abyste za každého dostali alespoň pár sekund k dobru, ničení protivníků pomocí pily a bodáků přidělaných na kapotě, to vše dotvářelo velmi krutou a brutální hru. Tvůrci z SCi se ve třetím díle rozhodli udělat krev zelenou a místo lidí před vás postavit zombíky, což se negativně projevilo jak na prodejnosti, tak ohodnocení na některých stránkách. Na každém obalu hry je uveden i věk, přičemž hry, kde je tématem erotika jsou obvykle od 17, nebo 18, avšak hry, ve kterých se vykytuje hodně rozstřelených mozků, střev a bůhví čeho, jsou od 16 let. Ptám se tedy, zdali by nebylo lepší posunout věkovou hranici výš, i když dneska se nikde nedbá na to, kolik vám je let a takového Soldier of Fortune můžete spatřit, jak hraje i desetileté dítě a náramně se u toho baví. Mě osobně se líbí černý humor a nové věci, bohužel některé hry těží pouze z toho, že ve hře spatříte litry krve a detailní ničení lidského těla. Nejsem tedy proti hrám typu POSTAL, i když bych asi měl být, nevadí mi ani SoF, ba dokonce GTA. Vlastně nejsem proti žádné hře a věřím, že viníkem nejsou hry, ale pouze výchova a myslím si, že jen málokoho ovlivní hra k tomu, aby provedl to samé ve skutečnosti a tak je úplný nesmysl svádět všechnu brutalitu na hry a filmy, když za všechno mohou ...rodiče?

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: -

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.